Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Århus Stiftstidendes holdning.
Debat

Flere farer: Letbanen er ikke let

Journalist, Hans Petersen

Nu gik vi her og troede, at det hed letbanetog, fordi togene var lette. Det er de slet ikke. Og det, at vi får et helt nyt transportmiddel i Aarhus og skal anlægge en helt ny kultur over for det, kan betyde, at der sker ulykker.

Mange har vist haft fornemmelsen af, at et letbanetog er noget af det fredeligste, man kan forestille sig i trafikken.

At hegn og rækværk omkring togskinnerne bliver taget ned langs havnen, indikerer jo også, at letbanen nærmest er en ven, man kan gå hen og klappe, når den kører forbi. I mange byer i udlandet oplever vi også, at letbanetogene kører rundt uden "gitter" eller rækværk for - dog ikke alle steder og overalt på strækningen.

Nu får vi så at vide her i avisen mandag, at i Bergen har de oplevet masser af uheld, ja endog et dødsfald, siden letbanen Bergen Bybane blev indført i 2010. Hver gang en ny etape åbner, sker der uheld, og tilmed falder passagererne i vognene, når letbanen bremser brat.

Der er nok at tage stilling til, og vi kan lige så godt gøre det, før letbanen begynder at køre her i byen. Det varer ikke længe.

Vi bør have en kampagne, der ikke kun går ud på at svinge med flag og juble over, at vi har fået letbanen, som de fleste hele tiden har betragtet som noget, der vil lette trafikken. Hvis vi altså bruger den. Det handler om, at det at køre med letbanen giver status, så selv dem, der optræder i deres daglige job i jakkesæt og slips eller i nystrøgne nederdele eller andet smart jobtøj, også vil bruge den.

Nej, vi får brug for en kampagne, der fortæller os, at vi skal passe på, når vi går, og når vi drejer til venstre med bilen. Den må også godt bruge det symbol, som de har gjort i Australien: at et letbanetog kan minde om et næsehorn, der står på skateboard. Det er til at forstå.

Nu er det ikke fordi alt nyt i verden er farligt. Men de risici, der vitterligt er her, kan vi lige så godt få minimeret. Letbanen kan få betydning for en god afvikling af trafikken i Aarhus,og derfor betyder det noget, at den får en god start, og at borgerne lynhurtigt vænner sig til at bruge den. Det handler om, at alle føler sig trygge ved at gå til den, sætte og stille sig i den og forlade den.

Det er fint nok at fortælle, at der er en risiko. Det skal vi vide. Men det er langt bedre at fortælle os, hvordan vi bedst gebærder os, uanset om vi optræder som passagerer eller som gående eller kørende i letbanens nabolag.

Når der er gået nogen tid, skal vi nok vænne os til den. Og byens gæster udefra - nationalt og internationalt - vil sikkert være tilstrækkeligt forsigtige i deres omgang med letbanen til, at der ikke sker noget alvorligt. Det er jo sådan, vi andre opfører os, når vi møder letbaner i udlandet. Hov, her er noget nyt. Her må jeg vist passe på og se mig godt for.

Nu venter vi bare på, at letbanen skal gå i gang. Forhåbentlig uden ulykker.

Det er fint nok at fortælle, at der er en risiko. Det skal vi vide. Men det er langt bedre at fortælle os, hvordan vi bedst gebærder os, uanset om vi optræder som passagerer eller som gående eller kørende i letbanens nabolag

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce