Annonce
Kultur

Flere i Musikhusets sale, men færre samlet

Direktør Jan Christensen kunne glæde sig over flere i sæderne i Musikhuset, blandt andet til Bier-trilogien. Foto: Kim Haugaard

Der har været flere besatte stole til årets forestillinger, men samlet set har Musikhuset ikke haft nær så mange gæster som i år 2016.

AARHUS: Musikhusets stole var tæt besat, og der var flere til husets forestillinger i 2017 end i 2016, men samlet set har Musikhuset haft færre gæster.

Det skyldes, at TV2s udendørs arrangement med EM i fodbold i 2016 trak 104.000 gæster til Musikhusets grund. Der var tv-skærme, musik og underholdning ved huset, og det var der ikke i 2017. Derfor falder det samlede tal fra 655.000 gæster i 2016 til 547.000 i 2017.

Men i salene og i foyeren var der fremgang. 356.000 betalte billet til et arrangement, og det er 2000 flere end året før. Til de gratis arrangementer, hvor gæsterne altid bliver talt, var der 155.000 gæster mod 250.000 året før, og det sidste er altså inklusive EM-arrangementet.

Belægningen på sæderne i huset var på 79 procent i 2017 mod 77 procent i 2016.

Der har været konstant fremgang i besøgstal og belægningsprocent hos Musikhuset siden 2014.

Annonce

Tilfredsstillende niveau

- Vi er tilfredse med og stolte over det niveau, vi har præsteret i kulturhovedstadsåret. Vi ville levere det mest ambitiøse program i Musikhusets historie, og jeg synes, det er lykkedes. Både publikum og anmeldere har taget særdeles godt imod vores forestillinger, og det glæder mig, at flere gæster end nogensinde før har fyldt vores sale, siger direktør Jan Christensen.

Nogle af de bedst sælgende forestillinger i år har været Bier-Trilogien (42.000), Saturday Night Fever (42.000), Tree of Codes (9.500), Ringenes Herre Live (4.500), Nøddeknækkeren (4.500), Daniel Barenboim og West-Eastern Divan Orchestra (1.300), Anohni med Aarhus Symfoniorkester og Concert Clemens (1.500).

Musikhusets havde flere end 700 gratis arrangementer.

Jan Christensen mener, at kulturåret har smittet af på 2018.

- Opmærksomheden om huset er stor, og allerede nu er der solgt flere end 140.000 billetter, siger Jan Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce