Annonce
Biler

Flere mikrobiler kan blive elektriske

Den næste generation af Toyota Aygo kan meget vel gå hen og blive elektrisk. Foto: Toyota
Toyota Aygo og Kia Picanto følger måske VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, der snart kommer som elbiler.

Bilbranchen er i opbrud. Vi har tidligere fortalt om en stribe mikrobil-modeller, som forsvinder med konventionelle motorer, fordi det er for dyrt at omstille dem til de nye skrappere EU-krav til udstødning. Visse modeller genopstår som elbiler, og flere kan følge efter. Det skriver Automotive News.

Det gælder Toyota Aygo og Kia Picanto, hvor bilbosserne lufter muligheden uden dog at bekræfte, at det sker.

Herhjemme kan bilkøberne allerede fra januar og marts købe henholdsvis de nye elektriske VW e-UP samt Skoda Citigo e iV og Seat Mii Electric. Her fortsætter kun VW Up i en variant med benzinmotor, mens det er slut for de andre.

Den udvikling føler udfasningen af modeller som Opel Karl, Opel Adam og Ford Ka Plus, mens Citroën og Peugeot stopper med C1 og 108’eren, når samarbejdet med Toyota omkring mikro-modellerne får en ende i 2021.

Mens der er uklarhed om fremtiden for de to franskmænd, fortsætter den tredje model i flokken, nemlig Toyota Aygo, i en eller anden form. Det er oplagt, da der nu er kapacitet på fabrikken i tjekkiske Kolin, hvor trillingerne produceres i dag.

Annonce

Mikrobiler

De er væk: Opel Karl, Opel Adam, Ford Ka Plus.

De findes endnu med benzinmotor: Renault Twingo, Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, VW Up, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108.

Mikrobiler med eldrift: VW e-Up, Skoda Citigo e iV, Seat Mii Electric, Smart Electric.

Der er efter 2021 uklarhed om fremtiden for: Citroën C1 og Peugeot 108. Toyota Aygo kommer i en ny generation. Hyundai i10 kommer netop nu i en ny generation med benzinmotor, mens Skoda Citigo og Seat Mii ikke længere kan fås med benzinmotor.

Sikrer fremtiden

Aygo er i dag den eneste Toyota personbil, der ikke har hybridteknologi. Den er dog ikke umiddelbart på samme måde truet som hos andre mærker.

Netop på grund af de mange hybrider lever Toyota som mærke op til EU’s krav, hvor det handler om at have et lavt et gennemsnit for udledningen af gram CO2 pr. kilometer. Det vil dog i længden være urentabelt at satse på benzin i denne klasse. Så den næste Aygo kunne ifølge Automotive Week altså meget vel være en elbil.

Toyotas europæiske chef, Johan van Zyl, uddyber over for bladet:

"Aygo har været et godt produkt for os, når unge mennesker skal føres ind i mærket. Det er derfor stadigvæk et godt segment at være i. Nogle byer er på vej med emissionsfri zoner, og vi må tænke på fremtiden og sikre os, at vi har en elektrisk version af en mikro- eller minibil, som vil kunne bruges i de byer."

Mikrobiler sælger godt

Mens Hyundai i løbet af kort tid lancerer en helt ny i10 i Danmark med benzinmotor, er der måske en udvikling i gang for søstermærket, Kias Picanto, som er fra 2017. Over for samme blad har Emilio Herrera, der er europæisk chef for Kia, udtalt ønsket om en elektrisk mikrobil.

Han peger dog på, at det rent teknisk er en udfordring, fordi det er kompliceret at lave en effektiv og billig elbil, så den kan hurtigt risikere at blive for dyr. Derfor vil den i givet fald også komme i en Hyundai søster-version.

Udfordringen er endnu større, det er nemlig biler, som stadig skal være konkurrencedygtige, når mange lande forventes at fjerne tilskud til elbiler inden for en femårs-periode. Det vil ske i takt med, at der kommer så mange biler ud på vejene, at tilskud er for dyre.

"Mikro- og minibiler er meget vigtige i Europa. I lande som Italien udgør de 50 procent af markedet, så det er nødvendigt for os at have en elektrisk minibil," siger Emilio Herrera.

En producent som Renault arbejder sideløbende med også at lancere en superbillig elbil, som prismæssigt skal ligge under de andre modeller på markedet og være langt billigere end Zoe. Det kan muligvis være mikro-modellen K-ZE, som i dag kun sælges uden for Europa og bygger på den noget rustikke Kwid.

Fremtiden for Kia Picanto kan måske også ligge i den elektriske afdeling. Foto: Kia
VW e-Up er en af de nye elektriske mikromodeller, som vi vil komme til at se mange af i fremtiden. Foto: VW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Bøgeskovhus bliver forlænget, og det kan jeg godt forstå

15. januar 2020 var ledelsen i Forenede Care kaldt til foretræde i Sundheds-og Omsorgsudvalget i Aarhus Kommune. Vi skulle drøfte den mulige forlængelse af Lokalcenter Bøgeskovhus, og byrådsmedlemmerne havde uddybende spørgsmål, som vi søgte at svare beredvilligt på. På mødet havde jeg en klar og positiv oplevelse af, at der i Aarhus Kommune sidder nogle meget engagerede byrådsmedlemmer, som vil deres borgere i kommunen det godt. Hvad enten det er repræsentanter fra Venstre eller SF. Det er jo rigtigt, som Jan Ravn Christensen(SF) skriver i sit indlæg i avisen 22. januar, at der ikke har været et konkret udbytte af læring, men der står retfærdigvis også følgende i analysen af læringspotentialet og ressourceforbruget på Bøgeskovhus, som blev udarbejdet sidste år, og som Jan Ravn Christensen refererer fra: "Sundhed og Omsorg har ikke taget en aktiv position i forhold til at tilskynde udviklingstiltag fra Forenede Care. De tiltag som Forenede Care har bragt frem, er taget til efterretning, men det har været vanskeligt at se dem implementeret i egen organisation, da Sundhed og Omsorg selv har mange tiltag, som skal føres ud i livet." Kære Jan Ravn Christensen - livet er jo heldigvis ikke sort og hvidt. Vi er ikke gode eller onde. Bøgeskovhus har været igennem en transformation af gode, positive udviklingstiltag de seneste år. Vores medarbejdere er fagligt dygtige og engagerede, eleverne er glade for at være hos os, og vores beboere er meget tilfredse med at bo på Bøgeskovhus - målt på jeres egen tilfredshedsundersøgelse. Så jeg deler selvfølgelig din ærgrelse over, at udbyttet af læring ikke har været tilstrækkeligt til stede, men du må også i den forbindelse skele til, at der i jeres eget pleje- og omsorgsregi sker masser af spændende nye udviklings tiltag. Og når vi skal gå i læringssamarbejder, så kræver det ressourcer af både menneskelig og tidsmæssig karakter fra alle parter og en kvalificeret og realistisk vurdering af, hvor og hvordan tiden skal bruges. Vi har fortsat og løbende en masse forslag til udviklingssamarbejder - og jeg læste i referatet af jeres møde 15. januar, at deltagerne på udvalgsmødet også havde fået nogle ideer til nogle læringspunkter, som vi kan kigge på sammen. Så lad os uanset politisk ståsted sammen glæde os over forlængelsen. Glæde os over, at borgere og plejepersonalet, elever, pedeller og køkkenmedarbejderne stortrives på Bøgeskovhus. Og lad os glæde os over, at der er masser af læring og inspirationer, som vi kan udveksle med hinanden i kommunalt og privat regi i den kommende tid. Lad os give medarbejderne lidt fred og fælles opbakning til at udvikle og styrke Bøgeskovhus yderligere. For det er vel egentlig heller ikke så skidt at have skabt et frit valg i jeres kommune? Tænk, hvis du selv kun kunne handle et sted. Læring og udvikling er et ønske, byrådet har. Det ønske deler vi, og vi vil arbejde engageret på at opfylde det fra vores side. Og vi er glade for og ydmyge overfor den tillid, som byrådet nu har vist os ved at forlænge kontrakten. Den tillid vil vi helhjertet søge at honorere. Vi glæder os oprigtigt meget til de kommende års samarbejde omkring at forme de bedste pleje- og omsorgsbetingelser for de kære beboere og deres pårørende på Bøgeskovhus - også sammen med Jan Ravn og SF.

Sport

Aarhus stærkt repræsenteret på EM-hold

Danmark For abonnenter

Offer for mishandling i sms: 'Hey, far! Jeg har brug for din hjælp nu'

Annonce