x
Annonce
Aarhus

Flest gæster: Seks østjyske attraktioner på top 20

Djurs Sommerland var i 2017 den attraktion i Østjylland med flest gæster. Arkivfoto.

Djurs Sommerland var den sjette mest besøgte attraktion i Danmark sidste år, viser en ny opgørelse fra VisitDenmark.

ØSTJYLLAND: 26 millioner danske og udenlandske gæster tiltrak de 50 mest besøgte museer, forlystelsesparker, zoologiske haver og andre attraktioner i Danmark sidste år. Det viser den statistik over besøgstal hos danske attraktioner, som VisitDenmark netop har udgivet.

På atraktionslisten findes 12 østjyske attraktioner, hvor Djurs Sommerland ligger i front som den sjette mest besøgte danske attraktion med sine 808.289 besøgende sidste år.

ARoS er nummer 9 på listen med 658.086 besøgende, skarpt efterfulgt af Den Gamle By som nummer 11, Tivoli Friheden som nr. 12 og Moesgaard Museum som nummer 17.

Sidste års sommervejr med skyer og masser af regn var med til, at færre turister fandt vej til de danske attraktioner. 0,7 procent lavere var besøgstallet sidste år for de ti største attraktioner, men med vejret taget i betragtning mener Søren Kragelund, der er formand for Foreningen af Danske Forlystelsesparker i Danmark, at det er et hæderligt resultat.

- Mange af de største attraktioner er baseret på udendørs aktiviteter, og besøgstallene er derfor påvirket af, hvordan vejret arter sig. Sidste sommer var vejret ualmindelig våd og kold, og derfor er det utroligt flot, at besøgstallet stort set holdt niveauet fra året før. De mange solskinstimer, vi har haft i år, giver håb om en god vækst i 2018, siger han i en pressemeddelelse.

På listen over de 50 mest besøgte danske attraktioner finder vi i Østjylland Randers Regnskov (32), Væksthusene Botanisk Have (33), Fængslet (36), Ree Park Safari (38), Memphis Mansion (45) og Kattegatcenteret (47).

Fortsat ligger Tivoli som den mest besøgte attraktion med 4,3 millioner gæster. Den næstmest besøgte attraktion er Tivolibakken, og den tredjemest besøgte er Legoland i Billund.

Otte ud af ti udenlandske turister indløser billet til en eller flere attraktioner, når de holder ferie i Danmark.

Attraktionslisten top 10

Besøg i 2017

Udvikling ift 2016

1.

Tivoli

4.377.000

-5,6 pct.

2.

Dyrehavsbakken*)

2.400.000

-4 pct.

3.

Legoland**

1.700.000

-

4.

Zoologisk Have i København

1.173.000

2,7 pct.

5.

Botanisk Have i København***)

971.000

63,2 pct.

6.

Djurs Sommerland

809.000

8,6 pct.

7.

Aquadome Lalandia Billund

681.000

-1,6 pct.

8.

Rundetårn

680.000

4 pct.

9.

ARoS, Aarhus Kunstmuseum****)

659.000

7,2 pct.

10.

Louisiana

658.000

-6,9 pct.

Besøg i alt

14.108.000

-0,7 pct.

*) Besøgstallet er estimeret.**) Fastholder besøgstallet fra år til år. ***) 2017 er første år, hvor samtlige 12 måneder er talt med pålidelige tællere. ****) Besøgstallet dækker besøgende, der har indløst billet.

Kilde: VisitDenmarks attraktionsliste 2017

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Hellere vrøvl end ingen medier

Sammen med resten af samfundet står danske medier i en dyb krise. Virksomhederne tjener færre penge, og derfor sparer de naturligt nok, hvor de kan. Annoncer, som man betaler for at få i medierne, er blandt de ting, som mange virksomheder skærer fra i corona-krisen, og det efterlader desværre medierne uden en meget vigtig indtægtskilde. Derfor glæder jeg mig over, at vi i Folketinget onsdag aften i sidste uge vedtog en hjælpepakke på 180 millioner kroner til netop medierne - store som små. Vi har fra konservativ side længe presset på for sådan en målrettet hjælpepakke, så det er rigtig godt, at den endelig er kommet i hus. Nu kan medierne se frem til at få dækket en betragtelig del af tabet fra manglende annoncering. Det er vigtigt, for medierne og den frie presse er en af grundstenene i vores demokrati. I tider, hvor falske nyheder spredes på sociale medier, og hastelovgivning gennemføres og griber ind i vores allesammens hverdag, er der virkelig behov for troværdig information og dybdeborende journalistik. Det leverer mange af vores medier, og det værdsætter jeg rigtig meget – selv når jeg synes, de skriver noget vrøvl. Jeg er vokset op med lokale aviser, og tanken om, at vi en dag kunne risikere ikke at have lokale holdepunkter her i det jyske, gør mig utrolig trist. Men hjælpepakken behøver ikke at stå alene. Vi kan alle sammen gøre en forskel for at hjælpe medierne. Uanset om man tegner et abonnement eller betaler for en annonce i avisen, så er det til betydelig gavn. Og ja, det er en opfordring. For den lokale avis er med til at definere os, og hvad er byen egentligt uden?

Danmark

Liveblog: Disse børn og ansatte skal ikke i skole eller børnehave efter påske

Annonce