Annonce
Indland

Flygtningenævnet annullerer hjemsendelser af syrere

Flygtningenævn giver opholdstilladelse til syrere i seks prøvesager, hvor Udlændingestyrelsen ville hjemsende.

To kvindelige syrisk flytning og den enes to børn får alligevel lov til at blive i Danmark.

Det står klart tirsdag, hvor de sidste to af i alt seks prøvesager vedrørende hjemsendelse af syriske flygtninge er afgjort. Det fremgår af Flygtningenævnets hjemmeside.

I sagen om kvinden og hendes to børn afgør Flygtningenævnet, at kvinden "er i reel risiko for asylbegrundede overgreb ved tilbagevenden til Syrien".

Det skyldes blandt andet, at hun er enlig kvinde, og at hun forud for udrejsen havde bopæl i en del af Damaskus, der var kontrolleret af Den Frie Syriske Hær, skriver nævnet i afgørelsen.

I den anden sag er det afgjort, at kvinden ved en tilbagevenden til Syrien risikerer forfølgelse som følge af, at de syriske myndigheder anser hendes ægtefælle for politisk aktiv og modstander af styret.

Kvindens mand er en svensk statsborger med syrisk baggrund, der flygtede til Sverige i 2012.

Udlændingestyrelsen havde ellers inddraget opholdstilladelsen fra flere syrere fra Damaskus-området i de seks prøvesager med henvisning til, at sikkerhedssituationen i landet var blevet bedre.

Sagerne har siden været til behandling i Flygtningenævnet, som er sidste klageinstans for flygtninge i Danmark. Her er alle sagerne blevet omgjort.

Nævnet begrunder opholdstilladelserne med andre forhold end den generelle situation i landet.

I Danmark er det omkring 4700 af de godt 20.000 flygtninge, som har fået asyl på den baggrund.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce