Annonce
Rejser

Flymad: Danske delikatesser letter vejen til Singapore

Airbus A350 er et støjsvagt letvægtsfly, som bruger 25 procent mindre brændstof. Maden er "up where we belong", men benpladsen kunne godt bruge et par centimeter - særligt hvis man selv har mange af dem. Foto: Singapore Airlines
Isen er fra Skarø, osten fra Vendsyssel og chokoladen fra Vestsjælland, når Singapore Airlines sender passagerer til og fra østaten i sit nye miljøvenlige Airbus A350-fly.
Når man skal tilbringe 12 timer i et fly, må der gerne være om ikke lidt luksus så i hvert fald lidt behageligheder. Og de er med om bord, hvis man i Københavns Lufthavn ved halvettiden boarder et af Singapore Airlines nye fly, Airbus A350, for et halvt døgn senere at træde ud i Changi-lufthavnens varme luft.
A350 er et støjsvagt letvægtsfly, som bruger 25 procent mindre brændstof end ældre flytyper.
Støjsvagheden kan man nyde i fulde drag, og det kan man så sandelig også maden om bord. Flymad er sjældent noget, der kan få ens smagsløg til at juble af fryd. Men Singapore Airlines nye koncept kan godt få en til at glæde sig over synet af madvognen i 10.000 meters højde.
- Vi har fantastiske råvarer og mange små producenter, der leverer smagsoplevelser af højeste kvalitet. Det vil vi gerne give vore passagerer mulighed for at opleve, siger Allan Hoffery, salgs- og kommunikationschef hos Singapore Airlines.
Skarø Is har haft et længerevarende samarbejde med flyselskabet.
- Samarbejdet med Singapore Airlines startede en niche for os. Vi laver produkter med identitet for virksomheder eller arrangementer. Flyselskabet var vores første kunde, som bestilte en is, der skulle være lavet specielt til dem: En is baseret på den berømte cocktail Singapore Sling for at markedsføre både østaten og flyselskabet, siger administrerende direktør i Skarø Is Martin Jørgensen.
Skarø Is har tre varianter: Vegansk chokolade, hindbær/rabarber og saltkaramel. De to første er sorbet-is, den sidste er protein-is. Der skal kun bruges én variant, og det bliver passagererne, der får det valg.
Sønderhaven Gårdmejeri i Nordjylland skal levere osten til flyselskabet. Vendelboer er kendt for at være folk, der holder mindst begge ben på jorden, men osten Vendsyssel kan fremover nydes i de højere luftlag.
Endnu en god smagsoplevelse kommer fra Sjælland. Friis-Holm Chokolade har fået æren af at forsøde tilværelsen – både ud og hjem.

Fakta om Airbus A350

Airbus A350-900 sørger for daglig forbindelse mellem Singapore og København.
Afgang fra København er klokken 12.30, og man lander i Singapore klokken 6.00 dagen efter (lokale tider). Tidsforskellen er syv timer. I Singapore letter flyet 23.55 med landing i København klokken 6.00.
A350 er udstyret med 42 sæder på businessclass, 24 på premium economy class og 187 på økonomiklasse.
A350 har et mere aerodynamisk design og er bygget af lettere materialer end ældre flytyper. Dette giver et 25 procent lavere forbrug af brændstof.
Flyet har også en særlig LED-belysning, der skal fremme ro og afslapning under rejsen.
Sædefordelingen på økonomiklasse er 3-3-3.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];