x
Annonce
Rejser

Flymad: Danske delikatesser letter vejen til Singapore

Airbus A350 er et støjsvagt letvægtsfly, som bruger 25 procent mindre brændstof. Maden er "up where we belong", men benpladsen kunne godt bruge et par centimeter - særligt hvis man selv har mange af dem. Foto: Singapore Airlines
Isen er fra Skarø, osten fra Vendsyssel og chokoladen fra Vestsjælland, når Singapore Airlines sender passagerer til og fra østaten i sit nye miljøvenlige Airbus A350-fly.
Når man skal tilbringe 12 timer i et fly, må der gerne være om ikke lidt luksus så i hvert fald lidt behageligheder. Og de er med om bord, hvis man i Københavns Lufthavn ved halvettiden boarder et af Singapore Airlines nye fly, Airbus A350, for et halvt døgn senere at træde ud i Changi-lufthavnens varme luft.
A350 er et støjsvagt letvægtsfly, som bruger 25 procent mindre brændstof end ældre flytyper.
Støjsvagheden kan man nyde i fulde drag, og det kan man så sandelig også maden om bord. Flymad er sjældent noget, der kan få ens smagsløg til at juble af fryd. Men Singapore Airlines nye koncept kan godt få en til at glæde sig over synet af madvognen i 10.000 meters højde.
- Vi har fantastiske råvarer og mange små producenter, der leverer smagsoplevelser af højeste kvalitet. Det vil vi gerne give vore passagerer mulighed for at opleve, siger Allan Hoffery, salgs- og kommunikationschef hos Singapore Airlines.
Skarø Is har haft et længerevarende samarbejde med flyselskabet.
- Samarbejdet med Singapore Airlines startede en niche for os. Vi laver produkter med identitet for virksomheder eller arrangementer. Flyselskabet var vores første kunde, som bestilte en is, der skulle være lavet specielt til dem: En is baseret på den berømte cocktail Singapore Sling for at markedsføre både østaten og flyselskabet, siger administrerende direktør i Skarø Is Martin Jørgensen.
Skarø Is har tre varianter: Vegansk chokolade, hindbær/rabarber og saltkaramel. De to første er sorbet-is, den sidste er protein-is. Der skal kun bruges én variant, og det bliver passagererne, der får det valg.
Sønderhaven Gårdmejeri i Nordjylland skal levere osten til flyselskabet. Vendelboer er kendt for at være folk, der holder mindst begge ben på jorden, men osten Vendsyssel kan fremover nydes i de højere luftlag.
Endnu en god smagsoplevelse kommer fra Sjælland. Friis-Holm Chokolade har fået æren af at forsøde tilværelsen – både ud og hjem.

Fakta om Airbus A350

Airbus A350-900 sørger for daglig forbindelse mellem Singapore og København.
Afgang fra København er klokken 12.30, og man lander i Singapore klokken 6.00 dagen efter (lokale tider). Tidsforskellen er syv timer. I Singapore letter flyet 23.55 med landing i København klokken 6.00.
A350 er udstyret med 42 sæder på businessclass, 24 på premium economy class og 187 på økonomiklasse.
A350 har et mere aerodynamisk design og er bygget af lettere materialer end ældre flytyper. Dette giver et 25 procent lavere forbrug af brændstof.
Flyet har også en særlig LED-belysning, der skal fremme ro og afslapning under rejsen.
Sædefordelingen på økonomiklasse er 3-3-3.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Kronik

Hvad vil vi beGÆRe i fremtiden?

Knap havde statsministeren sagt ”ikke hamstre”, før alt gær og toiletpapir var væk fra hylderne. Reptilhjernen tog åbenbart over og fik folk til at styrte ned i det lokale supermarked eller til at kaste hele familien ind i Toyota'en og bestorme den nærmeste megastore. Alt det, som forskellige eksperter så smukt havde udtalt på TV om den fælleskabsorienterede danske folkesjæl i krisetider, blev overmandet af et akut, nærmest dyrisk behov, for gær, godter og gifler. Når det tordnede om natten, da jeg var barn, stod min tante Ester op og lavede tordenkaffe og sad stiv på en stol med en stor køkkenkniv i hånden. Hun skulle være klar til at skære køerne løs, hvis lynet slog ned. Nu var der ikke så mange køer i vores parcelhus, men Ester var opvokset på et fattigt husmandssted, og her var køernes overlevelse helt afgørende for familiens overlevelse. Hendes reptilhjerne var kodet til kniv og køer – i dag er vi åbenbart kodet til GÆR. Gad vide, hvad det er med gær? Lidt lommepsykologisk kunne man overveje, om den lille pakke symboliserer en potentiel magt over situationen; jeg kan få ting til at voksne i en krisesituation og beskytte min familie med eget brød. Eller er det et kollektivt traume, der siddet fast i os, der oplevede gærkrisen? Under storkonflikten på arbejdsmarkedet i 1998 var der problemer med adgang til dagligvarer som brød, smør og gær, og udenlandsk gær blev det nye guld og solgt til overpris. En nordmand skulle ligefrem have fløjet gær til København i et privatfly som tak for alle de øl, nordmændene i tidens løb havde nydt i Danmark. Gad vide, om det mest er det ældre segment, der har fået gær på reptilhjernen, og hvad vil så blive det ypperste symbol på sikkerhed i fremtiden? Café latte to go? Veganerprodukter? Wi-Fi? For lige at lufte et par letkøbte fordomme om den unge generation. Når jeg er ude på opgaver, ender dialogen ofte om udfordringerne med individualiseringen i samfundet. Især offentligt ansatte føler sig presset af borgere og brugere, der forventer det bedste for MIG og MINE. Det er svært, når alle forældre forventer, at deres barn skal være i centrum blandt de øvrige 25 børn i 5.b. Både på offentlige og private arbejdspladser udtrykker mange bekymringer over for især den unge generations MIG-kultur. Andre er mere optimistiske og mener, at de unge har fået nok af forældrenes forbrugerkultur og vil søge nye fællesskaber, ikke mindst ppå grund af klimaudfordringerne, der kun kan løses kollektivt. Måske sidder de unge og ryster på hovedet over deres skammelige forældre, der selvcentreret rydder hylderne. Hævnen er heldigvis sød. Mens jeg sad og gøs over mine mange corona-aflysninger og dermed tabt indtægt i foråret, kunne jeg på de sociale medier fornøje mig over sarkasmen, der bredte sig over for gær- og toiletpapir-hamstrene i form af afslørende foto. For eksempel storsmilende Søren med overfyldt indkøbsvogn, der flasher sig i Berlingske tidende: ”Den der kommer først til mølle, får mest.” Noget, der medførte mange muntre kommentarer på Facebook, og som nok skal få Søren til at fortryde det billede rigtig mange gange i den kommende tid. Faktisk kan man føle sig som et særligt godt menneske, når man formåede at udvise samfundssind og lod gær være gær. Jeg indrømmer, at også min reptilhjerne rørte lidt på sig, da Statsministeren sagde ”ikke hamstre” på TV. Heldigvis var jeg mageligt bedøvet af den flaske rødvin og corona-lignende kæmpe romkugle, som jeg netop havde delt med min unger. Og da jeg nævnte muligheden for at styrte ned i Fakta i underetagen i min datters lejlighedsblok, udbrød begge min unger: ”Nu stopper du, Mor!” Måske der vitterligt er et håb om, at de unge er mere solidariske og vil være knap så beGÆRlige i fremtiden.

Kultur

C.V. Jørgensen-teaterkoncert stables på benene via videotjenester: Hvis skuespillerne ikke kan komme til øvelokalet ...

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce