Annonce
Østjylland

Flyrejser: Mange ved ikke, de har penge til gode

SAS er et af de flyselskaber, som flyhjælp.dk har lettest ved at samarbejde med, når en passager beder om erstatning for et forsinket fly, vurderer virksomhedens pressechef, Alex Kirkeberg. FOTO: SAS.
Flyhjælp.dk arbejder for at sikre godtgørelser ved forsinkede flyrejser - og der står mange uafhentede kroner og venter, lyder det.

Randers: Netop nu er det højsæson for flyrejser. Det giver mere travlhed i lufthavnene og i luftrummet, hvilket igen fører til flere forsinkede fly.

Er et fly forsinket ud over bestemte grænser kan det udløse en ret til økonomisk erstatning, men det er mange mennesker ikke klar over. Og det er langt fra altid, at flyselskaberne selv fortæller det, ligesom det ofte kan være et problem at vriste pengene ud af flyselskaberne, selv om man faktisk henvender sig.

- Og det er her, vi kommer på banen, siger pressechef Alex Kirkeberg hos flyhjælp.dk.

- Vi hjælper vores kunder med at få de erstatninger, folk rent faktisk har ret til, hevet ud af flyselskaberne. Og vi har indtil videre ført sager for 115.000 kunder, hvoraf 96 procent har fået deres erstatning, fortæller han.

Flyhjælp.dk vurderer naturligvis de sager, de bliver præsenteret for, og luger de sager væk, hvor vurderingen er, at der ikke er noget at komme efter.

Annonce
Det er selvfølgelig netop derfor, flyselskaberne agerer, som de gør: De sparer simpelthen rigtig mange penge, når deres kunder opgiver at kræve deres erstatning.

Alex Kirkeberg, pressechef flyhjælp.dk

2-300 kroner til gode

Alligevel er der også mange erstatninger, der aldrig bliver krævet eller udbetalt. Alex Kirkeberg anslår således, at alle borgere i Randers, Mariagerfjord, Norddjurs, Syddjurs og Favrskov Kommuner hver har mellem 220 og 290 kroner til gode hos diverse flyselskaber. Tallet for hele landet er 217 kroner for hver dansker. Det svarer til 1,26 mia. kroner for hele landet.

- Folk kan selv henvende sig til et flyselskab, hvis de mener, at de har penge til gode. Men ofte vil selskabet i flotte juridiske vendinger afvise kravet. Mange almindelige mennesker vil så afstå fra at slæbe et stort flyselskab i retten og ender med at acceptere, at de ingen erstatning får. Og det er selvfølgelig netop derfor, flyselskaberne agerer, som de gør: De sparer simpelthen rigtig mange penge, når deres kunder opgiver at kræve deres erstatning. Selskaberne ved udmærket, at mange mennesker har et ganske ringe kendskab til deres rettigheder.

Alex Kirkeberg gætter på, at over halvdelen af de fly-kunder, der selv kontakter flyselskabet efter en forsinkelse, ender med efterfølgende at henvende sig til et af de selskaber, der har specialiseret sig i at tackle disse sager.

En typisk flyrejse fra Danmark til Sydeuropa, som bliver mere end tre timer forsinket, vil typisk berettige til en erstatning på enten 250 eller 400 euro. Fra det beløb skal trækkes 30 procent i kommision, hvis flyhjælp.dk henter erstatningen hjem. Hvorimod det er gratis for kunden, hvis flyhjælp.dk ikke lykkes med at få penge ud af flyselskabet. Disse regler gælder alene for flyrejser, der sker med europæiske flyselskaber eller fra en europæisk lufthavn. Og kun omkring en procent af alle flyrejser bliver ramt af så store forsinkelser.

Ryan Air og TAB er tungest

Alex Kirkeberg ser også et mønster i, hvilke flyselskaber, der er tungest at danse med, og hvilke, der oftest udbetaler erstatninger uden de store problemer.

- Ryan Air er det flyselskab, der oftest slår sig i tøjret, når vi beder om erstatninger, men også portugisiske TAB er svære at have med at gøre. Mens selskaber som SAS og Norwegian er de letteste at samarbejde med, vurderer han.

Fra flyhjælp.dk overtager en sag, til der går penge ind på kundens konto, går der typisk et par måneder.

- Men der kan være ganske betydelige udsving. Hvis vi skal gennem retten, er tiden ude af vores egne hænder.

Flyhjælp.dk er med 64 medarbejdere en af de tre største af denne type selskaber, der arbejder med danske fly-kunder, fortæller pressechefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Båd kæntret på Brabrand Sø: To forfrosne og afkølede personer reddet op af det iskolde søvand

AGF

Tilskuere til AGF-kamp veksles til julegaver

Læserbrev

Læserbrev: Kolindsund kan være med til at redde klimaet

I forbindelse med den nye finanslov afsættes der to milliarder kroner til at sænke landbrugets CO2-udledning og skabe mere natur. Pengene skal først og fremmest gå til udtagning af landbrugsjord, som herved sænker udledning af klimagasser. Her tænkes især på lavbundsjorder, som tages ud af drift. Visse lavtliggende marker skal ikke længere dyrkes, men i stedet skal vandstanden hæves, så der skabes mere plads til hjemmehørende vilde planter og dyr. Det er en aftale, som passer fint i tråd med det samarbejde, der er i gang mellem Danmarks Naturfredningsforening og landbruget. Her kan vi i foreningen Kolindsunds Venner stærkt anbefale, at der kigges på gendannelse af Kolindsund, som er placeret midt på Djursland. Kolindsund blev afvandet omkring 1874, da man dengang mente, at der var mangel på landbrugsjorder. Der blev etableret kanaler rundt om Kolindsund, og pumpestationer sørger for, at området holdes tørt. Men dette kræver masser af energi til strøm til pumpestationerne, og de talrige kanaler, der krydser Kolindsund, er fritaget for randzoner, således at gødning og giftstoffer uhindret suges op i kanalerne og udledes i Kattegat via Grenaaen. Kolindsund kan med sine cirka 25 kvadratkilometer blive Jyllands største sø, og en gendannelse vil i første omgang koste erstatning for de landbrugsarealer, der oversvømmes. Men dernæst vil naturen og miljøet og kommunerne på Djursland blive vinderne, når tilflyttere bosætter sig i området og turisterne strømmer til, som vi ser det med andre lignende projekter, der er etableret gennem de senere år. Se blandt andet på Filsø og Skjern Enge. Men udover sikring af naturen vil en gendannelse af Kolindsund også spille en stor rolle i forbindelse med klimasikring af Grenaa, som er truet, hver gang der er stormflod, østenvind og højvande. Der arbejdes lige nu med en model, der skal sikre Grenaa mod oversvømmelse, og her vil Kolindsund med sin store vandoverflade endvidere blive en stor buffer, således at vand fra det meste af Djursland, som løber denne vej ud i Kattegat, vil kunne opsamles, indtil presset på Grenaa fra øst er aftaget. Nu kan der ikke være så meget at betænke sig over. Det er på tide, at vi kommer i gang.

112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftener med ballade og knivstikkeri

Aarhus

Pullert, hegn og politibil påkørt: Politiet jagtede spirituspåvirket bilist langs med åen

Annonce