Annonce
Udland

Flyselskab måler hjernebølger og jetlag på 19 timer lang tur

Stephen Coates/Reuters
For første gang nogensinde flyver et kommercielt luftfartsselskab fredag direkte fra New York til Sydney.

Der venter piloter og passagerer en 19 timer lang flyrejse, når det australske luftfartsselskab Qantas fredag tager hul på en historisk flyrejse.

Turen går uden stop fra den amerikanske storby New York til storbyen Sydney i Australien. Det er første gang, at et kommercielt luftfartsselskab flyver direkte mellem de to metropoler.

Flyet letter i New York fredag og ventes at lande i Australien søndag morgen.

Det bliver den første af tre ture, der skal teste, hvordan den lange rejsetid i luften påvirker de ombordværende mentalt og fysisk.

Op mod 40 passagerer og personale - hovedsageligt fra Qantas - vil være med på den lange tur, der foregår med et Boeing 787-9-fly.

Antallet af passagerer er begrænset for at sikre, at flyet har brændstof nok til at klare turen på 16.000 kilometer uden at skulle tanke undervejs.

Forskere fra to australske universiteter vil også være med på rejsen. De skal blandt andet overvåge passagerernes søvnmønstre og madindtag.

Piloterne vil desuden blive iført udstyr, der kan måle deres hjernebølger.

Der er en tidsforskel på 15 timer mellem New York og Sydney. Derfor har forskerne også særligt fokus på påvirkningen af jetlag.

Det siger Stephen Simpson fra University of Sydney.

- Vi ved fra grundlæggende forskning om døgnrytme, at en større tidsforskel mellem afgangsdestinationen og ankomstdestinationen og det at rejse fra øst mod vest typisk giver folk mere jetlag, siger han.

- Men folk ser ud til at være meget forskellige, når det kommer til, hvordan man oplever jetlag. Så der er brug for mere forskning om jetlag og udmattelse på lange rejser for at kunne reducere påvirkningen af jetlag, lyder det.

Qantas har også planer om at teste flyrejser fra den britiske hovedstad, London, til Sydney inden for de kommende måneder.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce