Annonce
Debat

Flyt Aarhus H: Vi er kommet forbi hestevognenes tid

"Hestevognene er udskiftet med biler, og centrum er blevet betydeligt større. Hvordan ligger det så med jernbanen i dag? Kan Aarhus H blive ved med at klare jernbane-presset? Kan Aarhus blive ved med at klare trængselsproblemerne i Aarhus midtby", skriver Jørgen Christensen. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce

DEBAT: Dengang man i sin tid anlagde de første jernbanespor, var det af stor betydning, at der ikke var så store niveauforskelle i terrænet, når der skulle graves ud til en ny jernbane, så sporene blev hovedsagelig lagt i dalstrøgene. Desuden var det vigtigt, at hver en lille flække fik adgang til dette nye vidunder, så man kunne komme ind til storstaden noget hurtigere end med hestevogn.

Så i Aarhus by blev det til endestationer for jernbanerne ved Østbanegården, Hammelbanegården og Hovedbanegården, som alle lå i udkanten af byen. Herfra skulle man befordres med hestevogn eller "apostlenes heste" via Mejlgade, Vestergade og Frederiksgade for at nå frem til centrum, som dengang lå nede ved domkirken.

Af disse banegårde er der nu kun Aarhus H, der stadig er en endestation. Hammelbanen er nedlagt, og Østbanegården er lavet til en gennemkørselsstation for letbanen.


Hvis byrådet ønsker bilerne ud af byen, må man lave en jernbanestation, hvor tilgængeligheden er stor, og hvor der er mulighed for langtidsparkering. Det er det eneste, der får bilister til at overveje, om de skal tage toget i stedet for bilen.


I andre tilfælde finder myndigheder ud af, at den trafik, der foregår på visse veje – såsom på ringgaderne - ikke kan blive ved med at klare presset. Da man i sin tid planlagde motorvejen rundt om Aarhus, var det store diskussionsemne, om motorvejen skulle have sin nuværende placering vest for Brabrand Sø eller øst for Brabrand Sø tæt på Gellerup. Det blev da heldigvis den mest direkte linje vest for Brabrand Sø, hvor den ligger i dag.

Det skete også, da motorvejstilstrømningen til/fra nord til det sydlige Aarhus ikke kunne blive ved med at klare presset på hovedvej A10 fra Hørning til Viby, den sandede fuldstændig til. Man var nødt til at lave en bil-trampesti, så man fik blindtarmen ned til Hørning lukket af. Den har fået navnet Genvejen.

Hestevognene er udskiftet med biler, og centrum er blevet betydeligt større. Hvordan ligger det så med jernbanen i dag? Kan Aarhus H blive ved med at klare jernbane-presset? Kan Aarhus blive ved med at klare trængselsproblemerne i Aarhus midtby?

Men det er ikke gået op for Aarhus Byråd endnu, at:

- man ikke behøver at have en jernbane til fjern- og højhastighedstog midt i byen,

- jernbanen ved Aarhus er blevet en del af et nationalt og internationalt jernbanenetværk og ikke længere er storstaden,

- bilerne er kommet for at blive,

- der er store problemer for mange århusianere med at komme ind til Aarhus H,

- de, der bruger jernbanen, ikke absolut skal ind i Aarhus’ centrum,

- Aarhus H stadig er en "sækbanegård",

- det ikke er tabu eller politisk ukorrekt at tale om at have et alternativ til Aarhus H i udkanten af byen.

Men for Aarhus Byråd er der kun tre ting, der gælder: Timeplanen skal holde (en times kørsel mellem de store byer i Danmark), højhastighedstogene skal ind til Aarhus H, koste, hvad det vil, og bilerne skal ud af byen.

Byrådet har ikke, som i mange andre storbyer, opdaget, at fjerntrafikken for jernbanen er placeret i udkanten af byerne, og at lokalbefolkningen bliver serviceret af S-bane, metro eller lignende.

Lad os få jernbanen til fjern- og højhastighedstogene udenfor byen, f.eks. ud til motorvejen E45 – den mest direkte linje nord-syd - i stedet for den nuværende jernbanestrækning 15 km ekstra rundt om Brabrand Sø ind til sækbanegården Aarhus H.

Lav en gennemkørings-jernbanestation, Aarhus Vest, ved "Firkløveret" (krydset E45/Herningmotorvejen) med stor tilgængelighed - 90.000 biler passerer dagligt forbi.

Hvis byrådet ønsker bilerne ud af byen, må man lave en jernbanestation, hvor tilgængeligheden er stor, og hvor der er mulighed for langtidsparkering. Det er det eneste, der får bilister til at overveje, om de skal tage toget i stedet for bilen. Så sparer de - der ikke absolut skal ind til midtbyen - 15 og et halvt minut i rejsetid. Det vil tage otte minutter med en letbane til Aarhus H fra Aarhus V, hvis man lagde den ud til "Firkløveret". En ny rutebilstation kan også fint være her.

Aarhus-historierne er ved at blive genoplivet. Hvorfor tager århusianerne ikke toget fra Aarhus H? Det er, fordi de altid mødes i vandrehallen. Hvorfor tager århusianerne ikke toget fra Aarhus V? Det er, fordi Aarhus Byråds tanker stadig vandrer rundt i vandrehallen på Aarhus H.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce