Annonce
Aarhus

Flyvende Frede har sat sig på cafeen i Folkestedet

Frederik Pedersen er leder af cafeen, som folkeoplysningsforbundet FO nu har forpagtet. Foto: Hans Petersen
Driften af cafeen er netop overtaget af folkeoplysningsforbundet FO og drives nu socialøkonomisk.

AARHUS: Da byens kokkeelever ikke længere havde problemer med at finde praktikplads, forsvandt de fra Folkestedet i Carl Blochs Gade, der ellers havde taget sig kærligt af dem. Så der skulle findes en ny løsning for cafeen. Det er sket nu.

Oplysningsforbundet FO med kontor i Frederiksgade 78 er den nye forpagter af cafeen, og egentlig bliver det ikke særlig nyt. Frederik Pedersen - tidligere ejer af cateringstedet Fredes Flyvende Tallerken på Østbanetorvet - forbliver nemlig som leder af cafeen.

Han var sat ind af det vikarbureau, som stod for cafeen i en overgangsfase, indtil en ny forpagter var fundet. FO har valgt at beholde ham. Så nu styrer han cafeen ved hjælp af frivillige på stedet. Og dem er der mange af.

- Som kommunal institution må vi ikke selv drive cafeen, og vi havde lagt op til en løsning, der gør den til en socialøkonomisk virksomhed. Sådan er det blevet, og vi er superglade for, at Frederik Pedersen fortsætter. Ham har vi gode erfaringer med, siger Susanne Brøchner Væring, Folkestedets leder.

Den nye, gamle leder af cafeen er også glad.

- Vi fortsætter i samme gode stil som før, siger Frederik Pedersen.

Annonce

Folkestedet

Folkestedet i Carl Blochs Gade i Aarhus er et medborgerhus for alle. Her kan klubber, foreninger, interesseorganisationer og andre aktører holde deres aktiviteter og arrangementer. Huset bidrager til, at borgerne i Aarhus Kommune får et aktivt, spændende og varieret liv med fokus på aktiviteter på tværs af interesser, alder og baggrund.

Den første onsdag i hver måned er der fællesspisning kl. 12-13.30. Det koster 50 kroner.

Se mere på folkestedet.dk

480 foreninger

- Vi søgte forpagtningen, fordi den falder helt i tråd med det, vi står for, siger Torben Dreier, der er leder af FO. Han fortsætter:

- Det er et sted, hvor der bliver skabt ting i fællesskab, og mennesker bliver aktiveret sammen. Stedet har en stærk social profil og skal ikke tjene penge, og der er et godt samspil med frivillige og flexjobbere. Huset har sammenhængskraft, og vi vil gerne have folkeoplysningen ud på steder, hvor folk er. Jeg kender Frederik Pedersen i forvejen og ved, at han er god til at skabe synergier, så det er oplagt at fortsætte med ham.

Alle har adgang til Folkestedet, der virkelig blevet et sted for folket, og alle aldersklasser kommer der.

- Der er masser af aktivitet om dagen, men endnu mere senere, når folk kommer fra arbejde eller skole. Så dukker også mange foreninger op. Vi har 480 foreninger knyttet til stedet. De har gratis lokaler og kommer her på forskellige tidspunkter. De største er bridgeklubben og HK, men små klubber kan også være her, siger Susanne Væring.

Alle aldersgrupper

Hun kan glæde sig over, at også helt små børn kommer, når mødregrupper tropper op og i øvrigt meget praktisk bruger et område, der er sænket under gulvet. Dér er styr på børnene, fordi de har en høj kant, de skal over, hvis de skal smutte væk.

- Vi har fået gjort Folkestedet til et hus for fællesskaber for høj og lav, ung og gammel, og det har været vores mål. Vi har fået skubbet til nogle fordomme om, hvem der kommer her, så stedet nu er forum for harmonisk sameksistens mellem generationer. Vi har cirka 5000 gæster hver uge, så det bliver til omkring 250.000 om året. Her kan man komme uden at være tilknyttet et fællesskab og uden at gå efter et bestemt. Mange opdager nye muligheder her. De kommer for en interesse, ikke for en alder, siger Susanne Væring.

Folkestedet har blandt meget andet skabt Værdibørsen, der er et samlingspunkt for førtidspensionister og fleksjobbere. De støtter hinanden og bliver brugt til netop de ting, de kan.

- Her kommer 400 hver uge og deltager, siger Susanne Væhring.

Susanne Væhring leder Folkestedet og har fået gjort det til et hus for alle aldersklasser med gode fællesskaber. 480 foreninger kommer der. Foto: Hans Petersen

To generationer

På Folkestedet denne dag er Hanna Margrethe Berg og Fatemeh Salamat. De sidder og taler ved et bord og er et godt eksempel på, at generationer kan mødes her.

Hanna Margrethe Berg er 66 år og har været psykolog på Børnepsykiatrisk Hospital. Nu er hun mentor for Fatemeh Salamat på 36 år. Hun er fra Iran, har været i Danmark i to år og bor i Odder.

De to mødes hver 14. dag, hvor Hanna Berg tager Fatemeh Salamat rundt i byen og viser hende mulighederne.

De har blandt andet været på Kvindemuseet, Musikhuset Aarhus og kunstmuseet Aros.

- Jeg er glad for at blive præsenteret for nogle hyggesteder, siger Fatemeh Salamat, der har gået to år på sprogskole og gerne vil på HF. Hun har også et ønske om at være frivillig, og der er Folkestedet måske en mulighed, mener hun.

Hanna Berg er glad for deres fællesskab.

- Det er en foræring for mig at møde Fatemeh, siger Hanna Berg.

Generationer mødes. Hanna Margrethe Berg og Fatemeh Salamat på Folkestedet. Foto: Hans Petersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce