Annonce
Aarhus

Fodgænger til Molslinjen savner en bus: Denne gang var mor og to drenge heldige

Der var stadigvæk langt at gå til færgen, da Katharina Day Poulsen og hendes to drenge, tvillingerne Taylor og Patrick, fik et lift af den venlige forbipasserende bilist Margrethe Jensen. Foto: Jens Thaysen
Vejen til den nye færgeterminal på Østhavnen er blevet længere. Det kan ikke mindst fodgængere tale med om. Kommunen peger på flextrafik som en løsning.
Annonce

AARHUS: Spørger man Google Maps om vej til Molslinjens nye terminal med offentlig transport, får man intet svar. Hvis man ikke er i egen bil, er der ifølge Google ingen vej uden om at gå, hvis man skal med færge fra den nye terminal på Aarhus Ø.

-Vi har gået hele vejen fra Tangkrogen. Jeg syntes godt, de kunne lave en busforbindelse hele vejen ud til færgen, for det er en lang gåtur – ikke mindst med to børn på seks år, siger Katharina Day Poulsen.

Der er mere end tre kilometer at gå. Så tvillingerne ser godt trætte ud, og det hjælper heller ikke, at den lille familie har hele fem tasker at slæbe på.

Heldigvis regner det ikke, og da de tre er godt stykke over halvvejs til færgen, standser en bil.

- Vi havde været ude for at se, hvordan det nye færgeleje ser ud. Da jeg så hende komme gående med de to børn, vendte vi bilen og samlede dem op. Jeg syntes det er helt vildt, man skal gå så langt – jeg tror jeg ville havde "kvalt" ungerne, hvis det var mig, siger den flinke bilist, Margrethe Jensen.

- Ja, jeg er selv ved at være nået dertil, svarer Katharina Day Poulsen, og takker glad ja til liftet.

Annonce

Manglende passagergrundlag

Men hvorfor søren er der da ikke en bus, til færgehavnen i landets næststørste by?

- Vi har været i dialog med Aarhus Havn og med Aarhus Kommune, men kommunen mener ikke, der er passagergrundlag for en busrute, siger Jesper Maack PR- og kommunikationschef, Molslinjen.

Men det et jo hovedvejen til Sjælland?

- Vi foreslår, at man i stedet for at gå tager Kombardo Expressen, så er man bedre hjulpet end hvis man er på gåben, for der er lidt langt fra den nye havn ind til Aarhus, siger han.

Katharina Day Poulsen valgte at gå til Molslinjen med sine to børn. Hun savner en bus til færgen. Foto: Jens Thaysen

Det er ikke helt let at svare på, hvor mange gående passagerer, der benytter Molslinjen. Jo, de ved selvfølgelig godt hvor mange biletter der sælges, men det er ikke så enkelt.

- Gående er en billetkategori, det betyder, at dem der cykler, og dem der får et lift til færgen også tælles med. Så det er svært at vide, hvor mange der rent faktisk kommer gående til færgen. Men kommunen vurderer at det ikke er nok, til at etablere en bus, siger Jesper Maack.


Vi havde været ude for at se, hvordan det nye færgeleje ser ud. Da jeg så hende komme gående med de to børn, vendte vi bilen og samlede dem op. Jeg syntes det er helt vildt, man skal gå så langt – jeg tror jeg ville havde "kvalt" ungerne, hvis det var mig

Margrethe Jensen


Molslinjen solgte 60.000 biletter til "gående" om året, da de sejlede fra den gamle færgehavn, der lå tættere på byen. Kombardo Expressen medtager 500.000 passagerer om året, men de kommer ikke kun fra Aarhus, men fra hele landet.

For Katharina Day Poulsen er Kombardo Expressen ikke en god løsning. Hun skal nemlig ikke videre til København fra Odden.

- Jeg sejler tilbage igen, når jeg har afleveret drengene til deres far, som kommer og henter dem i bil på Sjællands Odde, siger hun.

Var det ikke for liftet, havde hun næppe nået færgen.

- Da vi endelig fandt ud af, hvor man skulle gå hen som gående, var der kun et kvarter til færgen sejlede. Det er langt væk fra der hvor bilerne holder og venter, og der er vist ikke kommet et skilt op om, hvor man skal går hen, siger Katharina Day Poulsen.

Annonce

En fleksibel løsning

Det med den manglende bybus til færgehavnen, er måske i virkeligheden som med hønen og ægget. Hvis der ikke er en bus, kommer der selvfølgelig heller ikke ret mange gående passagerer, og omvendt, hvis der var en bus, ville flere måske vælge bilen fra.

Spørger man kommunen, har de en endnu mere fleksibel løsning.

- Der findes et godt alternativ til en bybuslinje nemlig de såkaldte flexture, hvor man kan bestille en "bustur", siger Trine Buus Karlsen, der er Mobilitets- og Anlægschef ved Aarhus Kommune.

I Aarhus kan man bestille en flextur fra seks udvalgte stoppesteder. Fra oplandet i Aarhus Kommune kan der bestilles flextur fra alle adresser.

Men så var det jo den løsning, Katharina Day Poulsen og de to seksårige tvillingedrenge skulle havde brugt.

Man skal bare lige hente en app til mobiltelefonen, eller gå ind på Midtrafiks hjemmeside, og reservere turen senest en time før, man skal hjemmefra.

Så kører det – og dog. På hjemmesiden kan man nemlig læse:

"På grund af coronavirus/covid-19 må du maks. have en ledsager/medrejsende med på din tur med Flextrafik for øjeblikket."

- Det er noget vi har indført, for at passe på vores kunder og chaufører. Mange er glade for den begrænsede samkørsel, ikke mindst personer i risikogruppen. Men det er selvfølgelig ulykkeligt for den mor, der står med to børn, siger Merete Nielsen, funktionsleder flextrafikken.

Sådan finder du flexturen

Turen skal bestilles en minimum en time inden afgang enten via en app, på Midtrafiks hjemmeside eller telefonisk hos deres servicecenter på telefon 87 40 83 00. Bestiller man online får man 10 procents rabat.

Priserne er:

4 kr. pr. km (min. 30 kr. pr. tur):

Ture fra adresse til adresse uden for Aarhus byzone (lyserøde område på kortet).

Ture til/fra adresser i oplandet og et af de seks knudepunkter* (markeret i det gule område på kortet).

*Knudepunkterne: Park Allé ved Agnete og Havmanden, Bilka-krydset, Viby Torv, City Vest, Brobjergcentret og AUH Skejby.

14 kr. pr. km (min. 100 kr. pr. tur inklusiv de første 5 km):

Ture fra adresse til adresse inden for Aarhus byzone (det gule område på kortet).

Ture til/fra adresser i oplandet og byzonen (selvvalgte adresser).

Ture der krydser en kommunegrænse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Forskerne følger os: Vi er på nippet til at slække på forsigtigheden

Aarhus

Drastisk fald i antal nye corona-smittede: Aarhus er under magisk grænse

Debat

Genåbn de små butikker: Er det bedre, at folk står som sild i en tønde i Bilka?

Annonce