Annonce
Danmark

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Der var regnet på miljøeffekten af Viking Link, selv om den tidligere energiminister sagde det modsatte.

Da tidligere energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) for to år siden gav tilladelse til at etablere Viking Link, fortalte han, at der ikke var regnet på elkablets sorte effekt på miljøet.

Men nu kan Jyllands-Posten fortælle, at Energiministeriet rent faktisk havde fået en beregning tilsendt fra Energinet, som viste, at "CO2-niveauet øges" med 2,5 millioner tons årligt på grund af Viking Link.

Uanset formulerede Energiministeriet og Energistyrelsen et svar om, at "der er ikke foretaget en samlet CO2-beregning", da ministeren dagen efter at have godkendt kablet blev spurgt af DR, hvordan det ville påvirke CO2-udledningen.

Og da Folketinget spurgte ministeren om det samme, svarede han, at der ikke var regnet på det.

Da CO2-regnestykket senere kom frem, understregede Lars Chr. Lilleholt, at "oplysningen hverken var tilgået ham eller ministeriet".

Men det var den altså, fortæller Jyllands-Posten.

Den nuværende klimaminister, Dan Jørgensen (S), siger, at Folketinget har fået et svar, som er "ikke retvisende".

- Jeg har indskærpet over for ministeriet, at jeg finder det kritisabelt, siger han ifølge Jyllands-Posten.

I en skriftlig kommentar siger Lars Chr. Lilleholt, at "det er utilfredsstillende, at der ikke bliver givet korrekte oplysninger".

- Jeg regner med, at ministeren nu gør alt, hvad han kan, for at det ikke sker igen, siger han ifølge avisen.

Viking Link er et kabel mellem Danmark og Storbritannien, som skal sende strøm til Storbritannien.

Kablet står ifølge Jyllands-Posten til at øge CO2-udledningen, fordi billigere, tysk kulkraft, som forurener mere, vil gå gennem ledningen og erstatte britisk naturgas.

Blot tre til fire procent af strømmen gennem kablet vil komme fra Danmark, vurderer forskere på Aalborg Universitet ifølge avisen.

Energistyrelsen venter, at Viking Link fra 2030 vil bidrage til at reducere CO2-niveauet.

/ritzau/

Annonce
Link til Jyllands-Postens artikel
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce