Annonce
Aarhus

Folketinget skal se på flere spor på E45: Trods flertal for udvidelse bliver den ikke vedtaget denne gang

Syd for Aarhus er E45 udvidet til seks spor. Arkivfoto: Axel Schütt
Både Socialdemokratiet og De Radikale er tilhængere af at udvide E45 på strækningen vest om Aarhus. Alligevel stemmer begge partier nej til Liberal Alliances forslag, der kommer i folketingssalen torsdag.
Annonce

AARHUS: Dagligt kæmper pendlere i hobetal og lastbilchauffører på gennemfart om pladsen på Østjyske Motorvej E45, og der er langt mellem de dage, hvor der ikke opstår lange køer som følge af uheld, tæt trafik eller en kombination af begge dele, med ofte voldsomme forsinkelser til følge.

Efter udvidelsen fra fire til seks spor på strækningen mellem Aarhus Syd og Skanderborg Syd glider trafikken bedre på den del af den østjyske motorvej, men det har længe været et ønske fra både bilpendlere, erhvervsliv og et flertal af politikere - både lokalt og på landsplan - at udvide yderligere, så E45 i fremtiden kan få seks spor på hele strækningen fra Randers og sydpå.

Det vil derfor formentlig glæde mange østjyske bilister, at Folketinget torsdag skal tage stilling til et forslag om at udvide E45 på strækningen fra Aarhus Nord til Aarhus Syd. Beslutningsforslaget kommer fra Liberal Alliance og omfatter ud over udvidelsen af E45-delstrækningen også syv andre vejudvidelser - heriblandt udvidelse af E20/E45 ved Kolding og E20 syd om Odense.

I begrundelsen for forslaget hedder det, at "formålet med forslaget er at imødegå det stigende kapacitetspres på de danske veje frem mod 2030 på en økonomisk ansvarlig måde" og at "alternativet til at sikre en tidssvarende infrastruktur er stadig mere spildtid på vejene".

- På E45 rundt om Aarhus fylder lastbilerne det meste af højre spor, mens venstre spor er fyldt af pendlere i biler. Der er brug for ekstra spor, forklarer tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA), der står bag forslaget.

Helst ville han udvide hele Østjyske Motorvej til seks spor.

- Men vi er nødt til at nøjes med at bruge de penge der er til rådighed. Og E45 rundt om Aarhus er en af de mest belastede strækninger. Det er der, der størst behov, siger Ole Birk Olesen.

Liberal Alliances forslag

  • Udvidelse af E45, Aarhus S-Aarhus N.
  • Udvidelse af E20/E45, Kolding V-Motorvejskryds Kolding.
  • Udvidelse af E20, syd om Odense.
  • Øget kapacitet på Motorring 3.
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3-Ring 4 (begge retninger).
  • Øget kapacitet på Rute 15, Herning-Ringkøbing.
  • Udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster.
  • Udbygning af Rute 40, Aalbæk-Skagen.
Annonce

Samlet plan for infrastrukturen

De otte vejudvidelser var alle en del af investeringsplanen for infrastrukturen i Danmark, som Lars Løkkes VLAK sammen med Dansk Folkeparti aftalte i marts 2019. Socialdemokratiet mente dog, at aftalen var helt skæv i forhold til blandt andet vægtningen af vej og offentlig trafik og kunne sammen med resten af Folketingets partier ikke bakke op om den. Så da flertallet skiftede og Mette Frederiksens S-regering kom til, var flertallet for blå bloks plan forduftet.

Der var ellers rosende ord fra S i forhold til udvidelsen af blandt andet E45 og partiet gjorde det klart ved flere lejligheder i valgkampen, at motorvejen burde udbygges. Tilhængere af udbygningen må dog vente lidt endnu, før de kan glæde sig over, at en udvidelse af E45 rundt om Aarhus bliver vedtaget. Socialdemokraterne i Folketinget har nemlig tænkt sig at stemme nej til beslutningsforslaget.

- Vi har brug for at investere i infrastrukturen, men tingene skal ske i den rigtige rækkefølge. Vi er glade for, at LA har forslag til investeringer, men lige nu befinder vi os i en sundhedskrise som har indflydelse på hele samfundet. Det skal vi håndtere først, fortæller Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen i et skriftligt svar til Århus Stiftstidende.

Han mener derudover ikke, det giver mening at prioriterer infrastruktur hver for sig.

- Investeringer i infrastrukturen skal tænkes sammen med både den kollektive trafik, cyklisme og den grønne omstilling. Derfor ser vi frem til at diskutere en samlet plan for fremtidens grønne infrastruktur, når vi er på den anden side af corona-krisen. Og her er min store forhåbning, at vi i fællesskab blandt Folketingets partier vil kunne lave en bred politisk aftale, som indeholder flere af de infrastrukturprojekter, som vi skal diskutere i folketingssalen torsdag.

Annonce

Bredt forlig kan sikre udvidelse af E45

Ole Birk Olesen er ikke bange for at bruge ordet løftebrud, hvis Socialdemokratiet stemmer nej til forslaget.

- Jeg hørte ved adskillige lejligheder socialdemokrater i valgkampen fortælle, at en stemme på S var en stemme på udvidelse af E45. Det må også være det indtryk som vælgerne fik dengang.

Hos Socialdemokratiet giver man dog Ole Birks Olesen en stor del af skylden for, at udvidelsen af E45 ikke allerede er i gang.

- Ole Birk lavede et blåt og dermed smalt infrastrukturforlig inden valget, hvor det kun var de blå partier, der deltog. Det forlig var der ikke længere flertal for efter folketingsvalget. Vi har som klar målsætning at lave et bredt forlig henover midt med både blå og røde partier, så forliget fortsat vil være gældende, hvis magten skulle skifte efter et folketingsvalg. Havde Ole Birk haft evnerne og viljen til at lave et bredt forlig, så havde vi været i fuld gang med at udmønte en sådan aftale i dag, men Ole Birks forligsevner lader noget tilbage at ønske, forklarer socialdemokraternes transportordfører.

På grund af den aktuelle situation omkring corona-epidemien har Socialdemokratiet ikke noget bud på, hvornår der kan laves en samlet plan for trafik-investeringerne.

Også De Radikale har tænkt sig at stemme nej til LA's forslag, men oplyser samtidig, at man i partiet er tilhængere af, at motorvejen rundt om Aarhus udvides.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Politikere om tv-optagelser af ældrepleje: Langt værre end vi troede

Aarhus

Minister indkalder til møde efter frygtelig video fra Kongsgården: - Der er ikke nogen undskyldning

Danmark For abonnenter

Coronasmittede sundhedspersoner får anerkendt arbejdsskader: Ingen har endnu udsigt til erstatning

Annonce