Annonce
Aarhus

Forår og motorcykler

<p>Fra forretningen på Randersvej kan Niels Sejr, kigge over på den anden side af vejen, hvor hans brødre Erik og Eigil Sejr stiftede Brdr. Sejr Motorcykler for snart 50 år siden.</p>

Vinteren er forbi for motorcykelbranchen, der sælges motorcykler, så det er en lyst.

Lysegrønne hække omgiver jomfruelig asfalt og inviterer til årets første køretur på motorcyklen, og det gør ikke noget hvis den er helt ny. Det er forår i motorcykelbranchen.

Annonce
Chrom er for de gamle, de unge vil have den sort, som denne 883 Iron i farven Black Denim.

»Vi har allerede solgt lige så mange motorcykler i år, som vi solgte hele sidste år,« siger Niels Sejr, der er direktør i motorcykelforretningen Brødrene Sejr på Randersvej i Aarhus.

4

Duften af forår blander sig med læder, gummi, voks og benzin til en cocktail, der på de unge motorcyklister, virker som en rød klud på en tyr - eller.

»Som når kvierene kommer på græs om foråret - så er de kåde,« siger Niels Sejr.

Glade er de også hos Cap's i Risskov. Her er de også kommet igennem finanskrisen - og en virksomhedsovertagelse efter dens grundlægger Chris Anker Petersens for tidlige død - uden røde tal på bundlinjen.

Modsat de Honda og Suzuki maskiner Niels Sejr langer over disken, har Cap's kun amerikanske Harley-Davidson motorcykler i butikken.

Centrallås og sædevarme

En blå en af slagsen, med det mundrette navn FLHTKSE, står og skinner om kap med solen og ligner den million, den næsten koster.

»Når vi har kunnet holde skindet på næsen de seneste år, er det måske fordi vores motorcykler er så dyre, at de, der har råd til at købe dem, ikke er så følsomme rent økonomisk,« gætter Cap's salgschef Mogens Malling, og demonstrerer den 416 kilo tunge motorcykels centrallås, højtalere og sædevarme.

Niels Sejr tjener sine penge på udstyr, service og reparationer .

»Og så har vi altid været gode til at spænde livremmen ind i krisetider. Vi har prøvet det før - i 80'erne.«

Oppe i gear igen

På værkstedet arbejder to svende og for første gang i virksomhedens snart 50-årige historie hele to lærlinge. Under finanskrisen var de kun en enkelt mekanikker ansat.

»Nu er vi igen oppe på det samme antal medarbejder, som før finanskrisen,« fortæller Niels Sejr.

Telefonen ringer - igen.

»Så snart solen skinner, vil alle ud at køre på en gang. Vi havde åbent hus i weekenden, det væltede ind med mennesker - lang flere end vi havde regnet med,« siger han.

En helt ny Honda kan blive din for så lidt som 24.999 kroner. Må maskinen være fremstillet i Taiwan er prisen endnu lavere. Men man kan også bruge 200.000 kroner på en motorcykel her.

Hos Cap's er det tæt på fra prisen.

»Den billigste Harley-Davidson koster 129.000,« fortæller Mogens Malling.

Hvem er kunderne?

»De er sådan set et bredt udsnit af befolkningen. Vi kan ikke pege på en bestemt gruppe, men vi er glade for at gennemsnitsalderen blandt vores kunder falder. Det er nok et tegn på at optimismen er tilbage i samfundet,« siger han.

Uanset om motorcyklen er japansk eller amerikansk, er der en ting de unge vil have.

»Sort er det nye sort. Dark Custom maskiner, der er lettere - også rent økonomisk - mere sportslige, og så skal de være sorte. Det tænder de unge mennesker - helt vildt endda,« siger Mogens Malling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus For abonnenter

Tøfting går til Herning: Men Gå-Petersen gik fra Aarhus til Paris og tilbage igen med to øl og en serveringsbakke

Annonce