Annonce
Aarhus

Forældre i Aarhus støttede op om protestmarch: Er der en voksen til stede på gul stue?

Kirstine Pedersen og datteren Ida holdt en gul "strejkedag" på Dokk1 for bedre normeringer i daginstitutionerne. Foto: Jens Thaysen
En række forældre har fået nok af normeringerne i landets daginstitutioner.

AARHUS: 14 måneder gamle Ida holder fredag fri fra dagplejen og er trukket i gul hagesmæk og shorts. Hun ved næppe hvorfor, men hendes mor Kirstine Pedersen fra Herskind er klar i mælet.

- Da Idas storebror gik i en kommunal vuggestue, var der to pædagoger og en medhjælper på stuen. Det betød, at der til tider kun var en voksen til 14 børn, siger Kirstine Pedersen.

Hun er også i gult, det er nemlig farven for forældrebevægelsen "Hvor er der en voksen", som kæmper for kvalitet og nærvær og flere pædagoger i de danske daginstitutioner.

De er mange, der undrer sig over, hvorfor der er så få voksne i daginstitutionerne. Facebookgruppen Hvor er der en voksen har 35.000 medlemmer. Fredag samledes mange af dem til protestmarch i København og Herning under budskabet "minimumsnormeringer nu".

I Aarhus valgte en gruppe forældre at holde deres børn hjemme og mødes på Dokk1 for at bakke op om budskabet.

- Det er vores egen lille happening, fortæller Kirstine Pedersen.

Annonce

Da Idas storebror gik i en kommunal vuggestue, var der to pædagoger og en medhjælper på stuen. Det betød, at der til tider kun var en en voksen til 14 børn,

Kirstine Pedersen.

Nødvendige forandringer

Ida er tryg ved sin dagplejemor. Det er altid den samme voksne, hun møder om morgenen, og de er kun tre børn i dagplejen.

- Idas storebror græd de første tre måneder, han gik i vuggestuen, både når jeg afleverede ham, og når jeg hentede ham. Derfor valgte vi en anden løsning til Ida, siger Kirstine Pedersen.

Tror du protesten forandrer noget?

- Det håber jeg. Måske ikke for vores børn, for det tager for lang tid, men for andres børn. Det er strengt nødvendigt, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Vejen til en bedre skoledag går også gennem skoletoilettet

Noget så basalt som skolernes toiletforhold har stor betydning for elevernes trivsel, læring og sundhed. Mange folkeskoleelever holder sig i løbet af en skoledag, fordi de ikke har lyst eller mulighed for at bruge skolens toiletter – med utilpashed og ubehag, samt symptomer som hovedpine, mavepine, forstoppelse og ufrivillig vandladning til følge. Utilpasheden koster samtidig på koncentrationen og kan derfor gå ud over elevernes læring. Færre toiletbesøg betyder også mindre håndvask og dermed større risiko for at sprede smitsomme sygdomme. Flere ting er på spil, når eleverne beskriver, hvorfor de ikke har lyst til at gå på toilettet. År efter år viser resultaterne fra den nationale trivselsmåling, at over halvdelen af eleverne på 4.-9. årgang ikke oplever skolens toiletter som rene og pæne. Oplevelsen af manglende privatliv ved toiletbesøg er ligeledes blandt årsagerne til, at eleverne ikke har lyst til at bruge skolens toiletter. I Aarhus investerer vi i disse år cirka 30 millioner kroner i at renovere og bygge nye skoletoiletter på de 46 folkeskoler. I 2018-19 er 214 skoletoiletter blevet gennemrenoveret, og der er etableret 28 helt nye toiletter på skolerne, og flere er i støbeskeen. Samtidig har vi netop afsluttet pilotprojektet Fremtidens Skoletoiletter, som skulle undersøge, hvordan vi kan gøre toiletbesøg til en bedre og tryggere oplevelse. Ikke kun byggeteknisk eller teknologisk, men også hvad lærere, pædagoger, ledere og forvaltning kan gøre for at sikre elevernes lyst til at bruge skolens toiletter. Og dermed, hvordan vi investerer pengene bedst. Tre udvalgte folkeskoler i Aarhus Kommune; Sølystskolen, Skovvangskolen og Holme Skole har afprøvet og udviklet nye materialer og teknologier med henblik på at kunne skabe indbydende, hygiejniske og driftssikre toiletforhold på grundskoler. Til gavn for elever og lærere og til effektivisering af drift og rengøring. Alt sammen i samarbejde med og under evaluering af Dansk Center for Undervisningsmiljø. Vi er ikke i mål med toiletterne, det kræver en varig og vedholdende indsats at sikre gode forhold for toiletbesøg på skolerne. Vi har allerede brugt mange penge på at renovere og bygge nye toiletter, men der mangler fortsat midler, hvis alle toiletter på alle skoler skal være tidssvarende. Derfor vil vi fortsat arbejde for at prioritere penge til området. Konklusionen? At det hverken er nok at gøre mere rent, bygge nyt, skabe ventilation eller bruge lys, lyd og belønning til at styre skyl, håndvask og oprydning. Et helt nyt, smart toilet kan være ulækkert, fem minutter efter at det var helt i orden. Det er heller ikke tilstrækkeligt med elev- og forældreinformation, større elevansvar eller mere engagement fra de voksne. Men den gode læring er, at vi ved at inddrage både renovering, psykologiske forhold, elevansvar og organisering kan flytte oplevelsen af toiletbesøg, trygheden og toiletvanerne markant i en positiv retning. Vi får næppe alle udfordringer med skoletoiletter til at gå væk. Det kræver en vedvarende og langvarig indsats. Men vi har gjort os vigtige erfaringer, også når vi skal prioritere bygningsinvesteringer, som nu skal udbredes til skolerne i Aarhus – og andre kommuner må gerne kigge med.

Aarhus For abonnenter

Protester og vedtægt fra 1959 lammer kommunalt trafik-projekt: Halvfærdig busholdeplads i Skåde har en uvis fremtid

Aarhus For abonnenter

Endnu en mor tiltalt i sag om sex-overgreb: Datter blev bedøvet og udsat for groft seksuelt misbrug

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];