Annonce
Aarhus

For første gang i 690 dage: Nu kører der tog på Grenaabanen

For første gang i næsten to år kører der tog mellem Aarhus og Grenaa. Fredag morgen holdt testtoget af typen Tango klar til at starte mod Grenaa fra Østbanetorvets station. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Tirsdag kørte det første letbanetog ud mod Grenaa. Hastigheden er så lav, at det vil tage flere dage at nå frem.

Annonce

GRENAA: I 690 dage har folk i Hjortshøj, Skødstrup, Hornslet, Ryomgård og Grenaa kigget langt efter toget.

Aarhus Nærbane lukkede og slukkede 26. august 2016, og i tirsdags - næsten to år og mange forsinkelser senere - var Aarhus Letbane endelig klar til at sende det første letbanetog af sted fra Østbanetorvet med kurs mod Grenaa.

Og det skete med en hastighed så lav, at de pendlere, der har kigget langt efter toget i næsten to år, dårligt kunne undgå at se det.

Togets hastighed var helt nede på fem kilometer i timen, fortæller Aarhus Letbanes informationschef, Jens Velling.

- Den første tur handler helt lavpraktisk om at sikre, at toget kan passere perronkanterne, standerne med skilte om fartgrænser, kørestrømsmaster og signalmaster, fortæller Jens Velling.

Derfor er der sat flamingoplader op på togets sider. I dem er der stukket strips, der fungerer som følehorn.

- Så går der simpelthen medarbejdere ved siden af toget. De kigger på, om toget holder den rigtige afstand til sine omgivelser, eller om der er noget, der skal justeres ind, forklarer Jens Velling.

Toget hedder Tango

Det letbanetog, der skal køre på Grenaabanen, er af modellen Tango.

Det er produceret af togfabrikanten Stadler i den svejtsiske by, Altenrhin,

Toget er 39 meter langt og har en topfart på 100 kilometer i timen.

Tango-toget vil, når det er nødvendigt, også køre inde i Aarhus samt på strækningen mod Odder.

Annonce

Med sneglefart til Grenaa

Grenaabanen er 70 kilometer lang, så med en hastighed helt nede på fem kilometer i timen tager turen mere end en arbejdsdag.

- Vi regner med at bruge to-tre dage på turen, siger Jens Velling.

Når dagens kørsel er slut, parkeres toget, hvor det er kommet til.

- Og der vil være vagter, som passer på det. Vi efterlader aldrig tog uden vagter, siger Jens Velling.

Grenaabanen har været et stort problembarn for letbaneprojektet. Den viste sig nemlig meget mere slidt end forventet.

Det kom frem, da Region Midtjylland satte det rådgivende ingeniørfirma, Cowi, til at lave en slags tilstandsrapport for banen.

Cowis vurdering var, at 75 procent af banen var så gammel og nedbrudt, at den stod til udskiftning.

Det betød, at da letbanens anlægsselskab blev oprettet, var det uden Grenaabanen.

Den fik Banedanmark lov til både at beholde og renovere.

Det har været et puslespil at finde plads og tid til, at Banedanmark kunne gennemføre renoveringen af Grenaabanen samtidig med, at ASAL-konsortiet opsatte master og ledninger til kørestrøm.

Annonce

Hastighedsopgradering

Desuden har det været nødvendigt at udskifte tre broer og rette sporet ud for at få hastigheden i vejret.

Alt sammen var det med til at forsinke Grenaabanen.

Og forsinkelsen af letbanens indre strækning i Aarhus gik også ud over Grenaabanen, fordi Aarhus Letbane måtte sætte alle kræfter ind på at opfylde Trafikstyrelsens krav.

Siden har letbaneselskabet haft fokus på Odderbanen, der ventes at åbne senere på sommeren.

Da Grenaabanen og Odderbanen fungerer på helt samme præmisser, forventer Aarhus Letbane, at en del af det papirarbejde, der er gjort på Odderbanen, kan videreføres på Grenaabanen.

Det gælder for eksempel godkendelsen af de letbanetog, der skal køre på strækningen.

Det er især det store Tango-letbanetog, man vil kunne se på Grenaabanen. Derfor var det også et tog af Tango-typen, der i går foretog den første kørsel på banen i næsten to år.

Det er Aarhus Letbanes mål, at Grenaabanen kører med passagerer inden årsskiftet.

Annonce
Annonce
Aarhus

Festugeboss er tavs om aflysning

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Børn og unge hårdt ramt: Omkring 30 smittede og 300 børn er sendt hjem fra århusianske skoler og dagtilbud

Aarhus For abonnenter

Stikprøve i Føtex, Kvickly og Menu: Så mange kunder spritter ikke hænder

Annonce