x
Annonce
Aarhus

For mange aflysninger og for mange søsyge passagerer: Molslinjen får millionbøde for Bornholmsfærgen

Molslinjen overtog sidste år færgefarten til og fra Bornholm. (arkivfoto) Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Aflysninger og forsinkelser på færgeruten til Bornholm koster Molslinjen bøde på 1,5 millioner kroner.

Rønne. Molslinjen A/S skal betale en bod på 1,5 millioner kroner for aflysninger, forsinkelser og utilfredse kunder på færgedriften til og fra Bornholm. Boden består af to dele. Den første på 200.000 kroner er et direkte resultat af en måling af kundernes tilfreds, skriver ministeriet i en pressemeddelelse. Derudover får Molslinjen en bøde på 1,3 millioner kroner i forbindelse med aflysninger og forsinkelser. Ministeriet skriver, at Molslinjen har "forsømt at indsende behørig dokumentation i forbindelse med en del forsinkelser og aflysninger."

Der har desuden været episoder med "mangelfuld indsættelse af erstatningsfærger." I meddelelsen kalder transportminister Ole Birk Olesen (LA) Molslinjens håndtering for "kritisabel". Hans ministerium er stadig i gang med at undersøge, om Molslinjen overholder kontraktens krav til komfort. Et af kravene er, at ikke mere end ti procent af passagererne må blive søsyge.

Molslinjen har siden 1. september 2018 stået for færgeruten til og fra Bornholm. I en skriftlig kommentar oplyser Molslinjens direktør, Carsten Jensen, at selskabet har tænkt sig at udfordre ministeriet afgørelse.

- Vi må konstatere, at vi endnu ikke er helt på linje med ministeriet, når det gælder dokumentation for fritagelsen for bod i forbindelse med aflysninger og indsættelse. Vi må også konstatere, at der er områder, hvor vi ikke er enige med ministeriet i fortolkninger af kontrakten.

Han hæfter sig samtidig ved, at det især er gæster fra Sjælland, der i april har været mere utilfredse end vanligt. Til gengæld har Molslinjen et stigende antal bornholmere, der vil anbefale at rejse med færgen til og fra solskinsøen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kæmpe tak til undervisere og ”forældre-tutorer” for den store indsats

Vores børn og unges trivsel og læring er vigtig. Også selvom vores hverdag er vendt på hovedet. Og vi endnu ikke ved, hvor længe nedlukningen kommer til at vare. Det er imponerende at se den enorme indsats, som de danske gymnasie- og skolelærere lægger for dagen i øjeblikket. Hvordan de engagerer børn og unge. Hvordan de skaber en så normal hverdag, som det overhovedet er muligt. I en unormal tid. På vores lokale gymnasium har lærerne været klar fra første dag. Med virtuel undervisning, virtuelt gruppearbejde og travle skoledage. Med undervisere, der er i hopla. Hvor der er plads til sjov. Alt imens de unge bliver udfordret af ny viden. Det er bare flot. Det samme hører jeg fra flere forældre til børn i fri- og folkeskoler. Der er fuld damp på. Lærerne knokler for at sikre, at børnenes hverdag kører. Selvfølgelig er der skønhedsfejl, plads til forbedring. Men fremfor alt er det utrolig positivt at se, hvordan teknologien bliver brugt. Hvordan alle kaster sig over de nye udfordringer. Men jeg taler også med forældre, der mildt sagt er presset af at være hjælpelærere mange timer hver dag. Samtidig med at de selv skal passe fuldtidsarbejde med opgaver, der skal løses. Virtuelle møder med kollegaer og kunder, der skal holdes. At den nye hverdag kan være svær at få til at gå op. Og det er der vel sådan set ikke noget at sige til. Alle løfter ekstra opgaver i denne tid. Vi må hjælpes ad. Vi må være klar til at trykke på PYT-knappen, de gange hvor vi eller andre ikke kommer i mål, som vi kunne ønske os. Det tror jeg såmænd også, at lærerne i den anden ende er klar over. Men lige nu, midt i den globale sundhedskrise, bør vi trods alt glæde os over, at mange skoler og gymnasier lykkes med at engagere børn, unge og forældre – i et stærkt og nødvendigt samarbejde. Det er sammenhold.

Aarhus

Så klappede fælden: Serie-svindler fanget efter forvirrende løgne i Aarhus

Aarhus

Støtteaktion eskalerer: Kæmpebeløb fordoblet på et døgn

Annonce