Annonce
Aarhus

Forargede badegæster: Hvorfor ligner vores strande en svinesti?

Århusianske badegæster vil meget gerne rydde ordentligt op efter sig selv, men det er ikke muligt, da skraldespandene mange steder er overfyldte, og derfor flyder det med skrald omkring spandene som her på Moeasgård. Privatfoto
Aarhus Kommune følger løbende skraldesituationen på de tætpakkede århusianske badestrande.

AARHUS: Engangsgrill, store poser med madaffald, sodavandsdåser og brugte kaffekrus.

Det flyder med affald på badestrandene ved Aarhus, og det er ikke kun efter en sen nattefest på stranden. Århus Stiftstidende beskrev i fredagens avis, at det varme vejr har trukket mange badegæster til Bellevue, og at det ikke er alle, der er gode til at rydde op efter sig selv. Derfor flyder de grønne områder med skrald og madaffald sidst på dagen.

På Bellevue er der normalt 20-25 spande, og så er der sat ekstra 14 op i sommervarmen, Men det er tydeligvis ikke nok.

Efter avisen bragte artiklen fra Bellevue er det strømmet ind med henvendelser om, hvilke andre strandområder, der har samme problem. Og mange stiller spørgsmålet, hvorfor Aarhus Kommune ikke bare sætter flere eller større skraldespande op.

Århus Stiftstidende har blandt andet fået henvendelser vedrørende stranden ved Åkrogen og Moesgård, hvor flere strandgæster skriver, at de meget gerne vil rydde ordentlig op efter sig selv, men at skraldespandene er overfyldte selv midt på eftermiddagen, og derfor er de nødt til at sætte affald ved siden af spanden.

Ligesom mange strandgæster er forarget over, hvordan svineriet breder sig på de århusianske strande.

Annonce
Aarhus Kommune følger løbende situationen på de århusiansle strande og vil tilpasse alt efter behov. Privatfoto

Kommunen tjekker Moesgård idag

Afdelingsleder for grønne områder ved Aarhus Kommune, Andy Tomes, fortæller, at kommunen følger situationen løbende.

- Jeg har været i kontakt med vores entreprenører de seneste dage, og jeg tager selv til Moesgård i dag for at se, hvordan det ser ud. Vi holder løbende øje med behovet på de århusianske strande, og ændrer det sig, så tilpasser vi selvfølgelig løbende, siger Andy Tomes, der samtidig understreger, at der hver morgen bliver ryddet op på stranden og fjernet skrald, så der er rent, når nye gæster kommer.

- I år er nogle strande måske mere belastede, fordi Den Permanente er lukket, så det kan ændre folks adfærdsmønster. Men er der behov for tilpasning, så gør vi selvfølgelig det løbende, som sagt vil jeg selv tage til Moesgård og se på forholdene i dag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce