Annonce
Østjylland

Forbandelsen over Ejer Bavnehøj: Hvorfor går det altid galt på E45 lige her?

Ejer Bavnehøj-området er et af de mest ulykkesramte steder på E45 motorvejsnettet i Jylland. Måske bliver vejen nu udvidet for at undgå de mange ulykker og uheld. Foto: Michael Svenningsen

På E45 ved Ejer Bavnehøj er der på fem år registreret 255 uheld og tre dødsfald. En stigning som blandt andet gør, at man nu kigger på en udvidelse af den tilstoppede og farlige strækning.

EJER BAVNEHØJ: "P4 Trafik. Der er uheld og kødannelse ved Ejer Bavnehøj."

Dagligt lyder der meldinger i radioen om uheld, ulykker, forsinkelser eller kø på E45 ved Ejer Bavnehøj syd for Skanderborg. Men hvor ofte sker der egentlig uheld og ulykker på den berygtede strækning?

Vejdirektoratet har fundet uheldsatstistikken frem til Århus Stiftstidende, og den afslører bunkevis af uheld og ulykker på lige præcis den 16 kilometer lange vej, som går før og efter Ejer Bavnehøj, hvor de fleste uheld sker.

Annonce

I alt er der 255 registrerede uheld de seneste fem år, viser tallene, som tæller 15 ulykker med personskade. Tre af ulykkerne er endt i dødsfald, otte i alvorlige skader og fire med lettere tilskadekomne. Derudover er der sket 42 uheld med materiel skade.

De mange ulykker er på samme niveau som tidligere år, forklarer Vejdirektoratet, men bekymringen går på, at der i samme periode har været en stigning af uheld i alt. Ikke mindst i det, man kalder ekstrauheld.

Fra perioden 2013 til august 2018 har man registreret 198 ekstrauheld på samme strækning, hvilket primært dækker over bagendekollisioner og kø-ulykker. Derudover kommer alle de uheld og påkørsler, hvor politiet ikke har været indblandet, da de tilfælde ikke er registreret hos Vejdirektoratet. Et antal, der af Vejdirektoratet beskrives som "en del".

Øget trafikintensitet

På grund af de mange uheld blev der i 2014 etableret rumleriller ind mod midterrabatten, som advarer søvnige bilister, inden de ender i den forkerte kørebane.

De nye riller skulle bringe antallet af ulykker ned, og antallet af eneuheld er også faldet minimalt, men det samlede antal uheld er fortsat med at stige.

En stigning, som man hos Vejdirektoratet forklarer med øget "trafikintensitet" - altså flere biler på vejene.

Udvidelse kan være på vej

Strækningen fra Skanderborg Syd til Vejle indgår, som led i finansloven for 2018, i en VVM-undersøgelse, der skal klarlægge om en udvidelse til seks spor skal sættes i gang.

Sideløbende med undersøgelsen af den 35 kilometer lange strækning fra Vejle (59, Hornstrup) til syd for Skanderborg (53, Skanderborg S), kigges der på muligheden for udvidelse mellem Aarhus S og Aarhus N.

Arbejdet kommet som næste led i udvidelse af Østjyske Motorvej, som sidste år mundede ud i seks spor mellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd.

- Det virker måske som en nem opgave at udvide en motorvej, men der er mennesker, miljø, støj og natur at tage hensyn til. I starten af 2020 sender vi rapporten i høring, så folk kan komme med input. Derefter laver vi en indstilling til ministeriet, og først derefter kan der sættes penge af og efterfølgende kan byggeriet gå i gang, fortæller Jacob Pryds Winkel, senior projektleder ved Vejdirektoratet.

Små ændringer på vej

Realistisk set kan man se frem til seks spor og mere plads engang omkring 2025. Men det betyder ikke, at alt står stille indtil da.

- Der er langt til 2025 set fra den daglige trafikants øjne. Derfor prøver vi at finde små ændringsforslag, som med færre midler kan laves nu her og forbedre forholdene for bilisterne. Det er så op til politikerne at finde pengene til forbedringerne, for vi har ikke pengene, lyder det fra Jacob Pryds Winkel, der er opmærksom på de mange uheld på trækningen.

- Uheldsatstistikkerne i området er vi opmærksomme på, og de er en del af grundlaget for en udvidelse. Vejen bugter sig virkelig op og ned, og mens vi ikke kommer til at flytte motorvejen, så kigger vi på, om vi kan lave andre sving og kurver i vejbanen, som er sikrere, siger Jacob Pryds Winkel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Kampen om Kongelunden

Hvor mange af Aarhus´ byrådspolitikere har fri adgang til AGF´s kampe? I og for sig et ret ukompliceret spørgsmål at få besvaret, ikke? Så jeg sendte i god tro en mail til kommunaldirektøren for Aarhus kommune. Der skete ikke det store. En kommunaldirektør har mange vigtige sager at tage sig af, så håbet var vel bare, at det lille ”?” var sendt nedad. Nå, ja! Nu skal man jo ikke komme med udokumenterede påstande, end ikke i en blog, der står for tastaturantens egen regning. Samme mail, men nu i ny retning: Kulturrådmanden og pressechefen. Her var der hul igennem. Pressechefen replicerede: ”Det er byrådsservice i Borgmesterens Afdeling, der kan svare på dette. Jeg tillader mig derfor at sende spørgsmålet videre til dem”. Den mail var fra d.4. november. Åbenbart er det en større sag for byrådsservice at servicere. Jeg troede i min indgroede naivitet, at man ”vidste sådan noget”. Men det gør man ikke, eller måske man ikke ønsker at oplyse om det! Jeg mener blot, byrådspolitikere får honorar for deres arbejde, inkl. en som bekendt ret favorabel orlovsordning. Så burde det ikke være god skik og brug, at alle ”frynsegoderne” også er offentligt kendte. Nu synes jeg jo ikke, at kulturrådmanden skal betale entré for at klippe snoren til åbningen af et nyt hus i den gamle by. Men der er vel andre ”gratis adgange”, som ikke så indlysende. Det er lykkedes mig én (og sikkert sidste) gang at få fedtet mig ind i VIP-loungen uden at slippe en slante, som det hed dengang AIA, var store i århusiansk fodbold. Og derinde, på ryggen af de gamle stadionhaller og med store panoramavinduer ud mod banen, åbner sig en ny verden, ukendt for den, der er vant til at snige sig ind gennem tælleapparaterne med sin selvfinansierede billet og reservationen til et af de solblegede, fesengrønne plasticsæder. Herinde i varmen er der bløde sæder, mad, snacks og drikkevarer. Rundt om bordene sidder i fortrolig snak adskillige kendte, nogle blot lokale koryfæer, andre med genkendelsesfaktor uden for kommunegrænsen. I min egen beklemte, ubekvemme ukendthed er udvejen at få hamstret en sodavand og hilse på serveringspersonalet, som er lige så ukendte, som jeg er. Men her sidder de altså. Forretningsfolk, sponsorer, popmusikere, gamle fodboldstjerner, klubbosserne, deres håndlangere og minsandten også nogle af byens betroede politikere. Gad vide, hvad de taler om? Dagens kamp? Måske, men ifølge en af mine døtres speciale om beslutningsprocesser i det offentlige regi foregår de ofte ved kaffemaskinen, uformelt, uforpligtende, uden for referat. Befinder jeg mig i en VIP-lobby, hvor trafikken går den modsatte vej? Hvor de indflydelsesrige og beslutningstagerne er inviteret ind på lobbyisternes slagmark på en fri ”transfer” eller? Et par timer inden AGF-Brøndby-kampen (på trods af løbebanen, eller måske mere på grund af en kompetent, no-nonsense-træner vandt AGF fortjent 2-1) mødte jeg bag stadion en af kvarterets beboere, som hilste venligt og lettere indigneret spurgte mig, hvad jeg syntes om stadion-planerne med væddeløbsbanens inddragelse etc. Opildnet af min lydhørhed skosede hun de sammenspiste, teflonbelagte, socialdemokratiske cand.scient.pol-drenge, som åbenbart er Aarhus´ nye herskende klasse. Hvis de vil have projektet gennemført, får de deres vilje! Men så slemt bliver det bare ikke. Når pengestærke, gavmilde givere kan give kommunen 500 millioner kroner til at ”løfte” hele området med Friheden, Stadion, Arenaen, JVB, skovene og Mindeparken, og vel at mærke uden at plastre til med boliger på væddeløbsbanen, så ånder alt idyl. Der er dog et andet men: AGF-direktør Jakob Nielsens ønskestadion koster alene 400 millioner kroner. Det giver jo ikke mange midler til et fuldblods atletikstadion, løsning af det evigt tilbagevendende trafikale kaos (der bliver endnu værre med Mols-linjens flytning) og så det helt indlysende behov, Aarhus har: Den store, indendørs multiarena, der kan matche Københavns royale arena og Hernings "Boksen", og som vil være en langt bedre investering for kommunen end et nyt stadion.

Aarhus

Tivoli Friheden vil bygge en ny scene

Annonce