112

Forbud mod grupper: Politiet bestormet med anmeldelser i det gode vejr

"Hold afstand," er forårets motto. Og weekenden igennem har Østjyllands Politi fået masser af anmeldelser på at folk ikke gør det. Foto: Axel Schütt
Politiet fik i weekenden massevis af henvendelser fra borgere og for store grupper, der ikke holdt afstand. Ingen fik bøder.

AARHUS: Politiets telefon stod stort set ikke stille i weekenden under det gode vejr i Aarhus og Østjylland. Borgere kimede ind med anmeldelser om, at påbuddet om at mødes i større grupper blev overtrådt.

- Vi fik rigtig, rigtig mange anmeldelser. 20-30 om dagen. Men der blev ikke givet bøder. Når vi kom ud til større grupper, blev der lyttet, siger pressemedarbejder Anne Tiedemann, Østjyllands Politi til Stiften.dk.

Folk måtte i det gode forårsvejr ikke samles i større grupper på mere end 10 personer. En stribe legepladser var lukket ned rundt i Marselisborg Skov og andre steder. Caféer og barer var som bekendt lukket ned på grund af coronakrisen.

- Når vi mødte op, lyttede folk. For eksempel var der nogle steder større grupper, som spillede fodbold. Der blev lyttet, når vore patruljer nåede frem. Derfor blev der ikke udstedt bøder, siger pressemedarbejderen hos Østjyllands Politi.

Det kan koste en bøde på 1000 kroner ikke at overholde påbudene, der er udstedt af myndighederne på grund af coronakisen.

- Vi mener ikke, at folk er hysteriske med deres anmeldelser af de mange episoder, men folk er til gengæld meget opmærksomme på, hvad der sker i disse tider. Det er derfor, vi får så mange anmeldelser, siger Anne Tiedemann fra Østjyllands Politi.

Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Hospital i gigantisk corona-omstilling: 134 sengepladser og 1.000 ansatte efteruddannet