Annonce
Aarhus

Foredrag i Stiften Loungen: Søn af topnazist fortæller om sin fars forbrydelser

Hans Frank og Heinrich Himmler i selskab. Niklas Frank er søn af Hans Frank, og han kom til at hade sin far. Det er der nu mulighed for at høre mere om ved et foredrag i Aarhus. Privatfoto
Niklas Frank er søn af en krigsforbryder. I Polen var faderen, Hans Frank, med til at deportere millioner af jøder til udryddelseslejre, og han blev henrettet efter krigens afslutning. Niklas Frank besøger Aarhus for at fortælle om fortiden, nutiden og de mange svære følelser.

AARHUS: Der er kun få personer i live i dag, der har haft nær kontakt til de nazistiske krigsforbrydere, der blev dømt til døden i Nürnberg og henrettet i 1946. En af de få er tyske Niklas Frank, som onsdag 29. januar klokken 19 holder foredrag i Stiften Loungen i FO-byen.

Niklas Frank er søn af Hans Frank, der var generalguvernør for Generalguvernementet Polen. Det var til Generalguvernementet, at de fleste af Vesteuropas jøder blev deporteret og senere myrdet i udryddelseslejre. Det var som en af de ansvarlige for disse forbrydelser, Hans Frank efter krigen blev dømt og henrettet.

Niklas Frank er født i 1939 og så sin far for sidste gang i fængslet i Nürnberg umiddelbart før hans henrettelse.

I oktober sidste år fortalte Niklas Frank om sine oplevelser. Det skete i en artikel i Politiken.

- For min far og - tror jeg - de fleste andre handlede det ikke om had til jøderne eller noget i den dur. Han var højreorienteret fra ungdommen og efter fattigdommen, kaos og hyperinflationen blev han overbevist om, at løsningen var en stærk mand. Og så kom Hitler og sagde, at det hele var jødernes skyld. Og det accepterede min far så, men det stak aldrig særligt dybt. I hans dagbøger er der meget mere had til franskmændene end jøderne - og hvis Hitler havde sagt, at det hele var danskernes skyld, og de skulle udryddes, så havde ville han sikkert også have gjort det, forklarede Niklas Frank i Politiken.

Annonce

Vigtigt at lære

Niklas Franks interessere for sin fars historie har været lidt af en mental rejse.

Arbejdet begyndte først, da han var 46 år. Efterhånden som han opdagede mere og mere om faderens handlinger under naziregimet, udviklede hans afstandtagen sig til had.

Niklas Frank har skrevet bogen "Faderen - et opgør". Ved arrangementet i Stiften Loungen i FO-byen læser Niklas Frank op og kommenterer passager fra sin bog om faderen.

For Niklas Frank er det afgørende, at nutiden lærer af historien omkring nazismen. I interviewet i Politiken fortalte forfatteren om en tur til et historisk arkiv i Tyskland, hvor han læste nogle af de flere millioner sagsakter om individuelle nazister.

- Jeg så lidt over 5.000 af dem - tilfældigt udvalgt - og man kunne se, at langt de fleste aldrig var blevet straffet og reelt ikke havde indrømmet noget. Og det er for mig lidt billedet på vores land. At demokratiet er bygget på en løgn, på en modvilje mod at se fortiden i øjnene, og at det derfor er meget mere skrøbeligt, end det måske ser ud, fortalte han i Politiken.

Arrangementet i FO-byen foregår på engelsk. Der bliver lejlighed til at stille spørgsmål.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce