Annonce
Livsstil

Forfatter Astrid Saalbach: - Kulturoplevelser er en nødvendighed for mig. Noget, der gør livet større og giver det vingefang

Astrid Saalbach er aktuel med romanen ”Der hvor du ikke vil hen” . Foto: Thomas Howalt Andersen

- Hvad bidrager kulturoplevelser med i dit liv?

- Kulturoplevelser er en nødvendighed for mig. Noget, der gør livet større og giver det vingefang. En måde at forstå sig selv og andre på, og som gør den eksistentielle ensomhed mindre. Det var noget af det værste under nedlukningen, syntes jeg, at man ikke kunne komme i teatret og biografen eller på museum.

- Hvilken bog eller hvilket blad har givet dig en god oplevelse?

Annonce

- En del af min nye roman, ”Der hvor du ikke vil hen”, foregår i Grønland i 1917. Derfor har jeg læst meget om Grønland og gør det stadig, senest Anne Kirstine Hermanns bog ”Imperiets børn”. En beretning om, hvordan Danmark i 1950’erne dybest set snød sig til at beholde Grønland, selv om FN havde pålagt det internationale samfund at give alle kolonier fuld selvstændighed. En øjenåbner, som alle burde læse og diskutere, i familie med Iben Mondrups fantastiske roman ”Tabita”.

- Hvilket album eller hvilken koncert vil du gerne høre igen?

- ”Nick Cave Teaterkoncert” på Århus Teater i 2007. Egentlig er jeg ikke så meget for teaterkoncerter, men her gik de to genrer op i en højere enhed.

- Hvilken film, hvilken tv-serie eller hvilket teaterstykke har gjort indtryk?

- ”Amduat. En iltmaskine” på Østerbro Teater. Hotel Pro Forma, Kirsten Dehlholm (performance-teatrets kunstneriske leder, red.) still going strong! En iscenesættelse af Harald Voetmanns tyste og formidable digte af samme navn om en ældre mand, der ligger på det yderste i en hospitalsseng. Hans voksne søn sidder hos ham og reflekterer imens over det liv, de har haft sammen, og døden, der venter. Det lyder ikke sjovt, men det er det faktisk, som det tragiske pludselig kan være, og derudover svimlende smukt.


Nu længes jeg efter den fordybelse, det er at sidde i en sal sammen med andre og lytte til livemusik.


 - Hvilket kunstværk eller hvilken udstilling tænker du tilbage på?

- Den første udstilling, jeg var på efter den seneste nedlukning, var på Kunstforeningen Gl. Strand. Jeg havde set plakaten for den rundt omkring, ”Geta Brâtescu - Freedom of Forms”, og bad til, at man kunne nå at se den, før den ville blive taget ned. Alle de gode udstillinger, der blev hængt op og taget ned igen, uden at nogen fik dem at se, ligesom alle de teaterforestillinger, der blev indstuderet, men aldrig fik premiere! Geta Brâtescu var rumæner og døde i 2018 som 93-årig efter at have udtrykt sig inden for næsten alle billedkunstens genrer. Poesi, køn og identitet var nogle af hendes foretrukne emner - og politisk modstand selvfølgelig, eftersom hun levede det meste af sit liv i Rumænien. Jeg blev ikke skuffet og håber, udstillingen på Gl. Strand snart vil blive fulgt op af en større.

- Hvilket design eller kunsthåndværk sætter du mest pris på?

- Min skrivebordsstol, designet af Nanna Ditzel, som jeg købte efter en diskusprolaps. Den er lille, på hjul og har et sadelsæde med koboltblåt betræk og lavt ryglæn. Den er pæn, synes jeg, og fylder ikke meget. Man sidder suverænt godt på den, og så elsker jeg den lille lyd, den giver, når jeg sætter mig på den for at begynde at skrive.

- Hvilken kulturoplevelse drømmer du om at få mere tid til?

- Klassiske koncerter, torsdagskoncerter især, som jeg engang gik til mange af. Så fik jeg børn og alt for travlt. Nu længes jeg efter den fordybelse, det er at sidde i en sal sammen med andre og lytte til livemusik.

- Hvad er den værste kulturoplevelse, du har haft?

- ”Nøddebo Præstegaard”, som jeg spillede med i på Folketeatret i 1980’erne som helt ung skuespiller. En forestilling, der havde været på repertoiret i mange år og bar præg af det. Jeg spillede Emma, den kedelige storesøster, og i nakken på mit kostume sad der navnesedler på alle dem, der havde spillet rollen før mig. /DB

Astrid Saalbach

Født i 1955. Blev i 1978 uddannet som skuespiller fra Statens Teaterskole, men debuterede allerede i 1981 som dramatiker med radiospillet ”Spor i sandet”.

Hendes første bog, novellesamlingen ”Månens ansigt”, udkom i 1985, og året efter havde hendes første teaterstykke, ”Den usynlige by”, premiere.

Hun har siden skrevet en lang række skuespil og romaner, som har indbragt hende en næsten lige så lang række priser og udmærkelser, heriblandt Reumert-prisen for bedste skuespil, Holberg-Medaljen og Statens Kunstfonds livsvarige legat. Hun blev medlem af Det Danske Akademi i 2011.

Hendes seneste roman, ”Der hvor du ikke vil hen”, udkom i foråret på forlaget Lindhardt og Ringhof.

Annonce
AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Sara Slotts karriere slutter med styrt i OL-semifinalen

Aarhus For abonnenter

Fra hobby til millioner: Det har kostet Mia og Kenneth blod, sved og tårer at holde fast i succesen

Aarhus

Mandagens coronatal: Nye smittede holder sig under 100

Østjylland

Slap dog lige en lille smule af: Humoristiske trafikskilte skal få bilister til at slippe speederen på de små sommerhusveje

Aarhus For abonnenter

Mark sælger brygudstyr: Sådan kommer du i gang med at brygge øl

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Livsstil

Velbekomme: Sådan griller du makrel

Alarm 112

Kvinde forsøgte at sælge telefon - men blev mødt af køkkenkniv

Sport

Viktor Axelsen vinder OL-guld efter vanvittig finale

Aarhus

4 mulige historier - Du bestemmer, hvilken der skal laves journalistik på

AGF For abonnenter

David Nielsen rystede posen, men målene kommer stadig ikke af sig selv

Alarm 112

Skabte problemer på motorvejen: Lastbilbrand påvirkede trafikken i mange timer

Annonce