Annonce
Navne

Forfatteren bag den politiske verdens Dracula fylder 70 år

Forfatteren Michael Dobbs var bange for at miste politiske venner, da han havde skrevet "House of Cards". Men det gjorde han ikke. De fleste var mere ivrige efter at vide, om de selv havde inspireret til nogle af de intriger, han skrev om. Foto: Adrian Dennis/Ritzau Scanpix

Den britiske succesforfatter Michael Dobbs, der har skrevet "House of Cards", fylder 70 år onsdag 14. november. Han har selv arbejdet med politik i mange år.

70 Politisk fiktion er død. Intet kan slå det, der foregår i den virkelige politiske verden lige nu. Så det er slut på min karriere.

Sådan skriver den britiske politiker og forfatter Michael Dobbs på sin hjemmeside. Og Dobbs, der onsdag 14. november fylder 70 år, burde vide det. Han er succesforfatteren bag Netflix-serien "House of Cards", der netop har haft premiere på sin sjette og sidste sæson med politiske komplotter på højeste niveau.

Michael Dobbs blev involveret i politik i midten af 1970'erne og blev nogle år senere rådgiver for Margaret Thatcher, da hun var leder af oppositionen. Dobbs fulgte med hende ind i Downing Street, og i 1984 overlevede han IRA's bombeangreb mod Thatcher og det konservative parti i Brighton.

Hans arbejde for den britiske regering var Netflix-seriens kyniske amerikanske præsident Frank Underwood værdigt. I hvert fald et stykke hen ad vejen. Dobbs skulle blandt andet opfange rygter, der cirkulerede blandt journalister, før de blev til historier i medierne.

- Mit job var at sikre, at det ikke kom i vejen for det politiske, har han fortalt til Wall Street Journal.

Den rolle, der blandt andet indebar at overbringe dårlige nyheder til ministre, gav ham øgenavnet "dræberen med babyfjæset".

Michael Dobbs røg dog i unåde og helt ud efter et opgør med Thatcher, der følte sig underløbet ved valget i 1987, hvor hun ellers vandt sin tredje sejr i træk. Og nærmest ved et tilfælde gik han nogle uger senere i gang med bogen "House of Cards", hvor han inspireret af sin egen insiderviden skrev fiktion om en brutal politisk verden.

- Jeg begyndte at skrive bogen ved siden af en swimmingpool. Jeg havde ingen anelse om, at det ville forandre mit liv så fuldstændigt, siger han på sit website.

"House of Cards" udkom i 1989, og i 1990 blev den til en BBC-serie af samme navn om den samvittighedsløse Francis Urquart og alle hans intriger. Hovedpersonens navn var i 2013 ændret til Francis Underwood i Netflix-udgaven, der nu har udødeliggjort Dobbs' forfatterskab.

Den tidligere britiske premierminister John Major har sagt, at Michael Dobbs har gjort for hans arbejde, hvad Dracula har gjort for babysitning.

- Jeg tog det som en kompliment, har den berømte forfatter senere fortalt.

Dobbs har også slugt den danske tv-serie "Borgen", som Adam Price var manuskriptforfatter på. I 2013 indledte de to konger af politiske intriger et samarbejde, der efter planen skulle ende i en fælles politisk tv-serie på BBC. Britiske The Times skrev sidste år, at samarbejdet fortsat var i gang, så måske er hans karriere alligevel ikke helt slut endnu.

Michael Dobbs er også stadig en del af den politiske verden. Han blev i 2010 udnævnt til baron og medlem af det britiske overhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce