Annonce
Aarhus

Formand for grundejerforening i Risskov: Lastbilchaufførerne skider i hækken

Kassevognen må vente på, at lastbilerne, der fredag eftermiddag blokerede Brunbjergvej, flytter sig. Foto: Privatfoto
Udenlandske lastvognschauffører camperer i industriområde i Risskov. Speditør på adressen afviser, at der er problemer.
Annonce

RISSKOV: Vejskiltet ved indkørslen til Brunbjergvej ligner noget, der er blevet kørt over af en lastbil. Og det er netop, hvad det er.

Det lille industrikvarter i Risskov er siden januar i år blevet forvandlet til en rasteplads for udenlandske lastbilchauffører.

- Lastbilerne kommer primært fra Østeuropa, fortæller Tore Christensen, der er partner i Risskov Revision, og formand for grundejerforeningen.

Han har samlet et omfattende billedmateriale, der viser de mange lastbiler på Brunbjergvej både i dagslys og nattemørke.

- Chaufførerne overnatter også her i kvarteret, men der er jo ikke nogen sanitære faciliteter, så de – undskyld udtrykket – skider i bedene. Det er sgu ulækkert. Virksomheden Bellinger overfor har fjernet buskadset ud til vejen, jeg kunne se, det var fyldt med toiletpapir, når jeg mødte på arbejde om morgenen, siger han.

Har du prøvet at snakke med dem?

- Det kan man ikke, de kan hverken tale spansk eller dansk, siger han.

Hvor mange lastbiler drejer det sig om?

- Det er værst sidst på ugen, det bliver virkelig slemt fredag. Nogen gange kan der holde otte lastbiler på en gang. Vi har været ude for at vejen har været lukket helt af for trafik i fire timer, siger Tore Christensen.

Chaufførene overnatter også her i kvarteret, men der er jo ikke nogen sanitære faciliteter, så de – undskyld udtrykket – skider i bedene. Det er sgu ulækkert.

Tore Christensen, formand for grundejerforeningen

Annonce

Frygter en ulykke

Brunbjergvej er en privat fællesvej. De 14 grundejere står selv for vedligeholdelsen, og det er ikke kun vejskiltet, der tager skade. De mange lastbiler slider på vej, kantsten og græsplæner.

- Der er så mange skader, buler og skrammer, fortæller Tore Christensen.

Området er ifølge formanden for grundejerforeningen oprindelig udlagt til småindustri, handel og kontor, men i januar 2019 flyttede speditøren NTG Nordic ind i en af bygningerne. De mange lastbiler kommer med stykgods til dem.

- De bor i en ejendom, hvor der ikke er bygget til så meget trafik. De en nødt til at bruge vejen som arbejdsplads og har faktisk inddraget vejen som en del af deres fabriksområde. Det betyder, at der i perioder er fuldstændig lukket for trafik. Jeg frygter den dag, hvor det brænder eller der er brug for en ambulance, siger han.

Særlig torsdag og fredag er der mange lastbiler i området. En offentlig gang- og cykelsti fra et nærliggende boligområde munder ud, hvor der før var tomt og øde om aftenen og i weekenden.

- Der er mange børn og unge, der står på løbehjul og skateboard på stien, fordi det går nedad. Vi frygter, der sker en ulykke, siger Tore Christensen.

Annonce

Fik fingeren

Over for NTG Nordic ligger virksomheden Promovec, der laver elcykler. Vejen mellem de to virksomheder er smal.

- Lastbilerne kører 30 meter inde på vores grund for at få plads nok til at bakke op til rampen hos NTK, Vores egne chauffører har svært ved at komme ind med varer, fordi vejen er blokeret, siger Marianne Bach, der er lageransvarlig i Promovec.

Hun har også prøvet at tale med de udenlandske lastbilchauffører.

- Jeg får bare fingeren, så det er jeg holdt op med, siger hun.

Der er tydelige skader både på fliser og kantsten. På de store sten, der skal forhindre færdsel på græsplænen, kan man se tydelige spor af påkørsel.

- Vi har overvejet at lukke porten, men så kan vores egne leverandører ikke komme ind. Havde det bare været et par gange om dagen, gik det nok. Men der kommer hele tiden lastbiler til NTK, fortæller Marianne Bach.

Regler

1. juli sidste år trådte nye regler for parkering på rastepladserne langs motorvejsnettet i kraft.

Højere parkeringsafgifter og en tidsbegrænsning på 25 timer, skulle sætte en stopper for, at udenlandske lastbilchauffører slog lejr på rastepladserne i dagevis.

Det virker. Vejdirektoratet har været ude at tælle lastbiler. I en ny rapport skriver direktoratet, at der nu: "finder stort set ingen parkeringsophold over tidsbegrænsningen på 25 timer sted".

Annonce

NTG: der er ingen sag

NTG Nordic bor til leje i bygningen.

- Vi skal alle være her, og vi ved fra kommunen, at vi har lov til at være her. Det er et ganske almindeligt industrikvarter, hvor man har tilladelse til at ankomme med lastbiler. Vi opfører os helt efter reglementet, siger Erik Jensen, der er direktør for NTG Nordic.

Ifølge direktøren er der tale om otte til 10 lastbiler om dagen i gennemsnit. Han kan ikke genkende naboernes beskrivelse af et kaos på vejen.

- Vi forsøger at sprede dem ud over dagen, så det ikke klumper til og er til gene, når folk skal hjem fra arbejde, siger han.

Hvor mange chauffører har I ansat?

- Vi har ingen ansat. Vi har aftaler med vognmænd, der har chauffører ansat, siger han.

Er de fleste biler på østeuropæiske plader?

- Ja, der er korrekt, siger han.

Hvad siger du til, at chaufførerne camperer i området?

- Vi er bekendt med et tilfælde, som vi har taget hånd om. Vores lastbiler kommer og læsser og kører direkte til færgen igen. Bilerne holder ikke her natten over, havde det været tilfældet, havde vi en eller anden form for toiletfaciliteter. Der er en dansk chauffør, der sover i sin lastbil, men den står inde på vores område, og han har et adgangskort, så han kan komme på toilettet, siger han.

Bliver vejen brugt som arbejdsområde?

- Det er jeg ikke bekendt med. Vi har et område, hvor man kan læsse af og på med en truck, siger han.

Der er en ret omfattende billeddokumentation fra grundejerforeningen.

- Hvis der er nogle billeder, er det i den grad undtagelsen. Jeg er nødt til at sige, de billeder er sendt adskillige gange til kommunen, der er ingen sag, siger Erik Jensen.

Her ligger Brunbjergvej. Foto: Google Maps
Erik Carlée (th) og Tore Christesen har samlet et omfattende fotomateriale, der viser hvordan de mange lastbiler færdes på vejen. Foto: Jens Thaysen
Skiltet fortæller, at ikke alle trafikanter på Brunbjergvej kører efter forholdene. Foto: Jens Thaysen
Lastbilerne må helt ind på nabogrunden, for at kunne bakke til rampen hos NTG Nrodic. Foto: Jens Thaysen
Billedet, der er fra 23. august klokken 14.24, viser fem lastbiler på Brunbjergvej. Foto: Privatfoto
7. november klokken 23.38 var der tre "overnattende" lastbiler. Foto: Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Advarselseslamperne blinker i Aarhus: Sager om plejesvigt rammer en ældrepleje under pres

Danmark

Se Danmark: Bjergtagende solopgang

Aarhus

Spis ordentligt!

Aarhus For abonnenter

Personalemangel gør ondt i  ældreplejen: Plejehjem i Aarhus får ofte ingen brugbare ansøgere

Sport

Indersiden af stolpen ødelagde drømmen: Fremad glipper oprykning på trods af kæmpesejr

Annonce