Annonce
Østjylland

Formand: Scooter-drenge kan have stor gavn af motocross-klubben

Formand Klaus Rafael Jensen mener, at nogle af de drenge, der kører rundt på scooter i Odder midtby, kunne få afløb for deres energi i Odder Motocross Klub. - Men vi kan ikke udøve mirakler, siger han. Arkivfoto
En stor del af scooter-drengene kan få en god ballast og en indre ro ved at begynde i motocross-klubben. Det mener formand Klaus Rafael Jensen.

Odder: Det bliver formentlig svært at overtale de mange Odder-drenge, der kører rundt på scooter i byen, til at stoppe. Men måske kan de få noget af tiden til at gå med at køre et andet sted.

Det mener formanden for Odder Motocross Klub Klaus Rafael Jensen.

Nogle af drengene kommer allerede i Odder Motocross Klub, men for dem, der ikke gør, mener han, at klubben kan være et godt alternativ til at drøne rundt i gaderne.

- Vi kan tilbyde noget andet til en del af dem, der ikke finder sig til rette med boldspil, cykling eller svømning. Et stort flertal af drengene kan have stor gavn af at møde motocross-klubben.

Han mener, at kombinationen af holdfølelse og individuelle præstationer sammenlagt med vildskab under kontrollerede forhold har den helt rigtige effekt.

- Igennem vores 20 år har vi haft usædvanligt mange eksempler på unge mennesker, som har fundet en indre ro ved at dyrke sporten. Man lærer at kontrollere sine kræfter, og det giver noget selvforståelse. Så har man ikke samme behov for at skulle te sig åndssvagt ude i byen, siger motocross-formanden.

Annonce
Det er ikke noget, vi er unikke til. Det er ikke anderledes, end hvis man er topscorer i fodboldklubben. Men vi samler nogle af dem, som har svært ved at kontrollere energien. De får afløb hos os.

Klaus Rafael Jensen, formand i Odder Motocross Klub.

Ingen mirakler

Klaus Rafael Jensen understreger dog, at klubben ikke kan udøve mirakler. Der er grænser for, hvor meget man kan præge de unge.

- Der er en lille klike af brodne kar, som er svære at nå. Der er nogle, der ingenting gider, og som ikke vil engagere sig, siger Klaus Rafael Jensen, der mener, at det netop er den gruppe, der opfører sig værst på scooterne.

Odder Motocrossklub har ikke selv nogen træningsbane. Det sætter begrænsninger for, hvem de kan lokke med i klubben. Det er nemlig ikke alle, der vil investere de tre timer, som det hurtigt kan tage at køre frem og tilbage mellem Odder og motocross-banerne på Mols, i Hampen eller Grenaa.

- Det er ikke alle, der kommer op klokken syv lørdag morgen. Det er for omstændigt, tidskrævende og dyrt for dem, der ikke er så ressourcestærke, siger Klaus Rafael Jensen, som i høj grad mener, at en lokal træningsbane ville hjælpe.

- Så kunne vi få væsentligt flere af drengene med. Og det kunne smitte meget positivt af på den måde, de agerer, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Politi mistænker brand for at være påsat: Bevaringsværdig murermestervilla opslugt af flammerne

Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Annonce