Annonce
Danmark

Formandsuro: V-bagland holder krisemøde i Kolding

Borgmesteren i Esbjerg Kommune Jesper Frost Rasmussen (V) mener, at det er ærgerligt, at uroen i Venstre skal fjerne fokus fra det politiske. Foto: Chresten Bergh
Krisen tager til i Venstre og nu tager partiets bagland affære. Avisen Danmark erfarer, at der på torsdag er indkaldt til møde i partiets regionsbestyrelse i Syddanmark, hvor det presserende spørgsmål ledelsens fremtid er på dagsordenen.

Tumult: avisen Danmark erfarer fra flere kilder, at formænd fra Venstres kommuneforeninger i Region Syddanmark er indkaldt til møde på torsdag den 22. august klokken 19.00 i Bramdrupdam Hallerne ved Kolding.

Den partipolitiske tête-a-tête bliver beskrevet som et regulært krisemøde, hvor det syddanske Venstre-bagland skal samles om en fælles holdning til formandsuroen, der rumsterer i partiet. Forud for partiets hovedbestyrelsesmøde den 31. august.

Hverken formanden for Venstres regionsbestyrelse i Syddanmark, Leif Krarup, eller nogen kommuneforeningsformand vil kommentere mødet. Men ifølge avisen Danmarks kilder, så er det Leif Krarup selv, der har indkaldt til mødet i Kolding torsdag aften. Men spørger man hovedpersonen selv, er svaret ganske entydigt.

- Det har jeg ikke nogen kommentarer til, skriver han i en SMS til avisen Danmark.

Annonce

Uroen i Venstre

To Venstre-medlemmer fra Roskilde skrev mandag i en kronik til Jyllands-Posten, at de krævede Lars Løkke Rasmussen og Kristian Jensens afgang som ledere af partiet.

De mener, at den nuværende ledelse er decideret skadelig for partiet, da de har bragt partiet i en situation, hvor det reelt set er umuligt at diskutere partiets politik. Det handler mere om hvem der er loyale over for hvem.

En rundspørge, foretaget af Ritzau blandt 1172 medlemmer af partiet, fortæller, at spørgsmålet om formandskabet splitter baglandet. 277 har svaret på spørgsmålene fra Ritzau og blandt svarer 110 at Lars Løkke Rasmussen fortsat er formand ved næste valg og 108 svarer, at der er fundet en ny formand til den tid. Undersøgelsen bliver ikke set som repræsentativ, da størstedelen af de adspurgte har valgt ikke at svare.

Lars Løkke Rasmussen har i et interview med avisen Danmark erkendt, at han kunne have gjort mere for at undgå den krise, der har præget partiet efter sommerferien. Han har desuden sendt en mail til alle partiets 32.000 medlemmer, hvor han orienterer dem om situationen.

Der skal ske noget

I det syd- og sønderjyske Venstre-bagland udtrykker flere af medlemmerne deres bekymring om partiledelsen.

- Jeg synes da det er ærgerligt, at der er så meget polemik i toppen og det kalder da på, at man får fundet en løsning på det hurtigst muligt. Vi er nødt til at få skabt ro. Det (uroen, red.) er ikke nogen sten i skoen for mig i mit virke som borgmester, men det er en sten i skoen på partiet, fordi det lige nu står i vejen for, at vi kan tale politik, siger Jesper Frost (V), der er borgmester i Esbjerg.

Han forventer, at balladen i Venstres ledelse kommer til at stå øverst på dagsordenen til partiets forretningsudvalgsmøde og hovedbestyrelsesmøde næste uge, og det er flere i baglandet enige i:

- Der kommer i hvert fald til at ske et eller andet til hovedbestyrelsesmødet. Vi har jo en formand og næstformand, som skal forklare sig overfor os. Det har været en uskøn omgang i pressen, og jeg kan godt fornemme uroen blandt medlemmerne. Det kan vi ikke være bekendt overfor vores parti. Luften er renset, men om hovedbestyrelsen stiller sig tilfreds, kan jeg have min tvivl om, siger formand for Venstre i Esbjerg Kommune, Jan Lagoni Jacobsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce