Annonce
Aarhus

Forsigtig start: Grenåbanen får kappet forbindelsen til Odderbanen

Der kommer til at stå Aarhus H i destinationsskiltet på letbanetogene fra Grenaa, når trafikken åbner på strækningen til og fra Djursland. Arkivfoto: Henrik Lund

Belært af erfaringen går Midttrafik med livrem og seler, når togene begynder at køre med passagerer på Grenåbanen.

AARHUS/DJURSLAND: Når letbanen får forbindelse til Grenaa, har det længe været planen, at hovedparten af togene fra Grenaa og sydpå skulle fortsætte helt til Mårslet og enkelte myldretidstog endda hele vejen til Odder.

Sådan bliver det ikke. I hvert fald ikke fra åbningen af letbanetrafikken på Grenåbanen.

På baggrund af erfaringerne fra Odderbanen vælger Midttrafik i stedet at gøre Aarhus H til endestation for de kommende letbanetog fra Grenaa.

- Vi vil ikke køre igennem til Odderbanen, før vi har en sikker drift, fortæller planchef i Midttrafik Ole Sørensen.

Aarhus Letbane har været ramt af mange forsinkelser og aflysninger, efter at togene begyndte at køre til og fra Odder. De seneste to måneders tal viser imidlertid, at det går den rigtige vej. Og håbet og forventningerne er, at det bliver endnu bedre de kommende måneder i takt med, at Aarhus Letbane får mere erfaring trafikken på Odderbanen.

- Nu har vi efterhånden en stabil drift. Den vil vi ikke ødelægge, når trafikken begynder på Grenåbanen, forklarer Ole Sørensen.

Både strækningen til Grenaa og Odder er enkeltsporet. Det giver den udfordring, at forsinkelse af et enkelt tog forplanter sig til alle andre tog på strækningen. Starter Grenåbanen op med forsinkelser, risikerer de derfor at ødelægge regulariteten på Odderbanen og den indre strækning til Lisbjerg.

- Den risiko vil vi ikke løbe. Derfor isolerer vi de to strækninger, siger planchefen.

Annonce

Stadig fire tog mellem Mårslet og Aarhus H

Passagerer og pendlere har dog stadig udsigt til fire tog i hver retning på strækningen mellem Aarhus H og Mårslet og en ekstra afgang hele vejen til Odder i myldretiden. Planen er nemlig at lade to af de letbaneafgange hver time - der lige nu kun kører mellem Universitetshospitalet og Aarhus H - forsætte ad Odderbanen.

Passagererne mellem de to strækninger får så bare et skift i Aarhus.

Midttrafik forventer i øvrigt, at passagererne fra Odderbanene først og fremmest skal videre ad strækningen mod Lisbjerg.

- Vores erfaring viser, at den gennemkørende trafik går den vej, siger Ole Sørensen.

Enkelte afgange om morgenen var tidliere så fyldte, at passagerer blev efterladt på perronen på Aarhus H på grund af pladsmangel. Derfor er der siden indsat ekstra afgange fra Aarhus H mod Universitetshospitalet for at klare presset.

Forventer åbning i april

Når Aarhus Letbane på et senere tidspunkt har fået erfaring med at køre på Grenåbanen og driften er stabil, er det fortsat planen, at Grenåbanens tog starter og slutter i Mårslet.

Hvornår det sker, har Ole Sørensen dog ikke noget bud på.

Aarhus Letbane måtte 6. december melde ud, at trafikken til og fra Grenaa ville blive yderligere forsinket. Forventningen var da, at togene begynder at køre med passagerer i slutningen af april 2019.

Ifølge Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane, er der ikke stødt nye problemer til. Derfor er det stadig planen, at pendlere og passagerer kan skifte togbusser ud med letbanetog på det tidspunkt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce