Annonce
AGF

Forsigtige AGFere: - Vi har ikke opnået noget endnu, det må vi ikke glemme

Bror Blume (tv) lader sig ikke rive med, selv om AGF er nummer tre i Superligaen. Arkivfoto: Ole Nielsen
AGF-truppen tager på juleferie med tasken fyldt med selvtillid efter seks ubesejrede kampe og sejren over FC Midtjylland. 'Men vi må ikke slappe af, fordi så taber vi med 3-4 til Silkeborg igen,' understreger anføreren.

FODBOLD: Lod Patrick Mortensen sig rive med af begejstringens vinde eller var der blot tale om en fortalelse, da han udtalte sig til TV efter AGFs 3-1-sejr i Herning?

Angriberen sagde til TV3 Sport, at AGF var en seriøs del af 'mesterskabskampen'. Han mente selvfølgelig mesterskabsspillet - altså top-seks. AGF-topscoreren fik hurtigt rettet sig selv i et interview med BT, men det har ikke sparret Mortensen for de ironiske kommentarer på de sociale medier.

Men sandheden om AGF-truppen er, at de udmærket er klar over, at medaljer - og top seks-placeringer, for den sags skyld - ikke uddeles i december.

Sejren over FC Midtjylland er et selvtillidsboost til at klare januar måned på, men heller ikke mere end det, understreger anfører Niklas Backman.

- Vi slog det bedste hold i Danmark. FC Midtjylland har været ’outstanding’ i efteråret, og er jo et hold, der defensivt har været helt fantastiske. Så at slutte af med at score tre mål mod dem, det viser, hvilken kvalitet vi har i holdet, og det er noget, der giver selvtillid. Det er en super følelse at gå på ferie med, og det giver bare noget positiv energi.

- Det giver noget blod på tanden til foråret. Vi har bevist, at vi hører til i toppen. Men vi har ikke opnået noget endnu, så vi skal blive ved med at arbejde hårdt. Det bliver vigtigt, når vi starter op igen. Vi ved godt, at hvis vi som hold slapper bare lidt af, og tror, at det hele kommer af sig selv, så taber vi med 3-4 til Silkeborg igen, siger Niklas Backman.

Samme toner kommer fra midtbanedirigenten Bror Blume.

- Det giver selvfølgelig et boost at slå FC Midtjylland, men det må heller ikke blive nogen sovepude hen over vinteren. Nu går der noget tid, og det er måske godt nok, for så er kampen lidt af vejen, når vi starter op igen efter nytår. Men det er altid en fordel at gå glad på ferie i stedet for at gøre det med skuffelse i kroppen.

- Otte point ned til nummer syv er en god buffer at have med ind i foråret. Det er da en kæmpe fordel, men vi har ikke opnået noget endnu. Det må vi ikke glemme, siger Bror Blume.

Annonce

Superliga

Superligastillingen efter 20 kampe

  1. FC Midtjylland 50 point
  2. FC København 46
  3. AGF 36
  4. Brøndby IF 32
  5. Randers FC 30
  6. AaB 28
  7. FC Nordsjælland 28
  8. Lyngby 28
  9. OB 27
  10. AC Horsens 25
  11. Sønderjyske 22
  12. Hobro 17
  13. Esbjerg fB 13
  14. Silkeborg 10
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce