Annonce
Aarhus

Forsinket letbane koster millioner

Letbanens forsinkelse koster Midttrafik millioner i ekstra bybuskørsel og erstatningskørsel på Odder, Djursland og i Aarhus.

På grund af letbanens forsinkelse må bybusser køre mere, end der er budgetteret med. Og letbaneførere får løn for at køre med tomme tog.

AARHUS: Det koster millioner, at Aarhus Letbane er så voldsomt forsinket.

Hos Midttrafik skulle en ny og billigere køreplan være trådt i kraft for længst.

Men da den kun fungerer, hvis letbanen kører, blev den nye køreplan udskudt til søndag 17. december.

Datoen blev valgt i forventning om, at næsten tre måneder efter aflysningen af åbningen måtte letbanen da være i gang med at køre med passagerer.

Det var letbanen som bekendt ikke. Derfor måtte Midttrafik i hast indsætte en helt ny busrute. Den erstatter de busser mellem universitetshospitalet i Skejby og Aarhus H, som den nye køreplan har sløjfet.

87 hedder den nye rute, og til dato har driften af den kostet Midttrafik 300.000 kr.

Det oplyser Lone Litvak, gruppeleder for Økonomi og Kontrakter i Midttrafik.

Beløbet skal lægges oven i de 9,8 millioner kr., som Midttrafik har tabt, fordi den nye og billigere køreplan blev så forsinket.

Annonce

Erstatningsbusser koster

På Djursland og syd for Aarhus er både Grenåbanen og Odderbanen lukket, mens banerne bygges om til letbane.

For at hjælpe pendlerne på strækningen frem har Midttrafik indsat erstatningsbusser mod Odder og Grenaa.

Da den del af letbane-byggeriet også er forsinket, må Midttrafik lade erstatningsbusserne køre i længere tid end forventet.

På Djursland er der budgetteret med erstatningskørsel 2017 ud, men da Midttrafik lagde budget, forventede man, at letbanen kunne køre mod Odder fra 1. oktober.

Men Odderbanen kører stadig ikke. Og erstatningsbusserne har kostet Midttrafik 4,1 millioner kr.

Dermed har forsinkelserne i Aarhus og mod Odder kostet Midttrafik omkring 14 millioner kr.

Løn for at køre med tomme tog

I forventning om, at de lørdag 23. september skulle i gang med at passe deres arbejde, ansatte letbanens operatør, Keolis, 80 letbaneførere.

Som bekendt har letbanen kørt tomt rundt siden da. Som svar på en forespørgsel fra Venstres byrådsgruppe har Teknik og Miljø oplyst, at den daglige omkostning til løn til letbaneførerne ligger i niveauet 100.000 kr. Det svarer til omkring 6,3 millioner kr. fra 23. september til i dag.

Da Midttrafik lagde budget for 2017, forventede trafikselskabet en billetindtægt på 19,7 millioner kr. på letbanen.

Men uden passagerer ingen billetter, så lønudgifter og manglende billetindtægter slår et hul i budgettet på samlet 26 millioner kr.

Lagt sammen koster udgifter på bybusser, erstatningskørsel, lønninger og manglende billetindtægter 39,9 millioner kr.

Da letbanen ikke har været i drift i 2017, har Aarhus Kommune og Region Midtjylland sparet driftstilskuddet på 36,4 millioner kr.

- Midttrafik har ikke haft udgifter til drift af letbane i 2017. Aarhus Kommune og Region Midtjylland har således sparet bestillerbidrag til Midttrafik, skriver Lone Litvak.

Heldigt nok, for dermed falder det reelle tab på letbane-forsinkelsen til 3,5 millioner kr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce