Annonce
Aarhus

Forsinket letbane koster millioner

Letbanens forsinkelse koster Midttrafik millioner i ekstra bybuskørsel og erstatningskørsel på Odder, Djursland og i Aarhus.

På grund af letbanens forsinkelse må bybusser køre mere, end der er budgetteret med. Og letbaneførere får løn for at køre med tomme tog.

AARHUS: Det koster millioner, at Aarhus Letbane er så voldsomt forsinket.

Hos Midttrafik skulle en ny og billigere køreplan være trådt i kraft for længst.

Men da den kun fungerer, hvis letbanen kører, blev den nye køreplan udskudt til søndag 17. december.

Datoen blev valgt i forventning om, at næsten tre måneder efter aflysningen af åbningen måtte letbanen da være i gang med at køre med passagerer.

Det var letbanen som bekendt ikke. Derfor måtte Midttrafik i hast indsætte en helt ny busrute. Den erstatter de busser mellem universitetshospitalet i Skejby og Aarhus H, som den nye køreplan har sløjfet.

87 hedder den nye rute, og til dato har driften af den kostet Midttrafik 300.000 kr.

Det oplyser Lone Litvak, gruppeleder for Økonomi og Kontrakter i Midttrafik.

Beløbet skal lægges oven i de 9,8 millioner kr., som Midttrafik har tabt, fordi den nye og billigere køreplan blev så forsinket.

Annonce

Erstatningsbusser koster

På Djursland og syd for Aarhus er både Grenåbanen og Odderbanen lukket, mens banerne bygges om til letbane.

For at hjælpe pendlerne på strækningen frem har Midttrafik indsat erstatningsbusser mod Odder og Grenaa.

Da den del af letbane-byggeriet også er forsinket, må Midttrafik lade erstatningsbusserne køre i længere tid end forventet.

På Djursland er der budgetteret med erstatningskørsel 2017 ud, men da Midttrafik lagde budget, forventede man, at letbanen kunne køre mod Odder fra 1. oktober.

Men Odderbanen kører stadig ikke. Og erstatningsbusserne har kostet Midttrafik 4,1 millioner kr.

Dermed har forsinkelserne i Aarhus og mod Odder kostet Midttrafik omkring 14 millioner kr.

Løn for at køre med tomme tog

I forventning om, at de lørdag 23. september skulle i gang med at passe deres arbejde, ansatte letbanens operatør, Keolis, 80 letbaneførere.

Som bekendt har letbanen kørt tomt rundt siden da. Som svar på en forespørgsel fra Venstres byrådsgruppe har Teknik og Miljø oplyst, at den daglige omkostning til løn til letbaneførerne ligger i niveauet 100.000 kr. Det svarer til omkring 6,3 millioner kr. fra 23. september til i dag.

Da Midttrafik lagde budget for 2017, forventede trafikselskabet en billetindtægt på 19,7 millioner kr. på letbanen.

Men uden passagerer ingen billetter, så lønudgifter og manglende billetindtægter slår et hul i budgettet på samlet 26 millioner kr.

Lagt sammen koster udgifter på bybusser, erstatningskørsel, lønninger og manglende billetindtægter 39,9 millioner kr.

Da letbanen ikke har været i drift i 2017, har Aarhus Kommune og Region Midtjylland sparet driftstilskuddet på 36,4 millioner kr.

- Midttrafik har ikke haft udgifter til drift af letbane i 2017. Aarhus Kommune og Region Midtjylland har således sparet bestillerbidrag til Midttrafik, skriver Lone Litvak.

Heldigt nok, for dermed falder det reelle tab på letbane-forsinkelsen til 3,5 millioner kr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Kampen om Kongelunden

Hvor mange af Aarhus´ byrådspolitikere har fri adgang til AGF´s kampe? I og for sig et ret ukompliceret spørgsmål at få besvaret, ikke? Så jeg sendte i god tro en mail til kommunaldirektøren for Aarhus kommune. Der skete ikke det store. En kommunaldirektør har mange vigtige sager at tage sig af, så håbet var vel bare, at det lille ”?” var sendt nedad. Nå, ja! Nu skal man jo ikke komme med udokumenterede påstande, end ikke i en blog, der står for tastaturantens egen regning. Samme mail, men nu i ny retning: Kulturrådmanden og pressechefen. Her var der hul igennem. Pressechefen replicerede: ”Det er byrådsservice i Borgmesterens Afdeling, der kan svare på dette. Jeg tillader mig derfor at sende spørgsmålet videre til dem”. Den mail var fra d.4. november. Åbenbart er det en større sag for byrådsservice at servicere. Jeg troede i min indgroede naivitet, at man ”vidste sådan noget”. Men det gør man ikke, eller måske man ikke ønsker at oplyse om det! Jeg mener blot, byrådspolitikere får honorar for deres arbejde, inkl. en som bekendt ret favorabel orlovsordning. Så burde det ikke være god skik og brug, at alle ”frynsegoderne” også er offentligt kendte. Nu synes jeg jo ikke, at kulturrådmanden skal betale entré for at klippe snoren til åbningen af et nyt hus i den gamle by. Men der er vel andre ”gratis adgange”, som ikke så indlysende. Det er lykkedes mig én (og sikkert sidste) gang at få fedtet mig ind i VIP-loungen uden at slippe en slante, som det hed dengang AIA, var store i århusiansk fodbold. Og derinde, på ryggen af de gamle stadionhaller og med store panoramavinduer ud mod banen, åbner sig en ny verden, ukendt for den, der er vant til at snige sig ind gennem tælleapparaterne med sin selvfinansierede billet og reservationen til et af de solblegede, fesengrønne plasticsæder. Herinde i varmen er der bløde sæder, mad, snacks og drikkevarer. Rundt om bordene sidder i fortrolig snak adskillige kendte, nogle blot lokale koryfæer, andre med genkendelsesfaktor uden for kommunegrænsen. I min egen beklemte, ubekvemme ukendthed er udvejen at få hamstret en sodavand og hilse på serveringspersonalet, som er lige så ukendte, som jeg er. Men her sidder de altså. Forretningsfolk, sponsorer, popmusikere, gamle fodboldstjerner, klubbosserne, deres håndlangere og minsandten også nogle af byens betroede politikere. Gad vide, hvad de taler om? Dagens kamp? Måske, men ifølge en af mine døtres speciale om beslutningsprocesser i det offentlige regi foregår de ofte ved kaffemaskinen, uformelt, uforpligtende, uden for referat. Befinder jeg mig i en VIP-lobby, hvor trafikken går den modsatte vej? Hvor de indflydelsesrige og beslutningstagerne er inviteret ind på lobbyisternes slagmark på en fri ”transfer” eller? Et par timer inden AGF-Brøndby-kampen (på trods af løbebanen, eller måske mere på grund af en kompetent, no-nonsense-træner vandt AGF fortjent 2-1) mødte jeg bag stadion en af kvarterets beboere, som hilste venligt og lettere indigneret spurgte mig, hvad jeg syntes om stadion-planerne med væddeløbsbanens inddragelse etc. Opildnet af min lydhørhed skosede hun de sammenspiste, teflonbelagte, socialdemokratiske cand.scient.pol-drenge, som åbenbart er Aarhus´ nye herskende klasse. Hvis de vil have projektet gennemført, får de deres vilje! Men så slemt bliver det bare ikke. Når pengestærke, gavmilde givere kan give kommunen 500 millioner kroner til at ”løfte” hele området med Friheden, Stadion, Arenaen, JVB, skovene og Mindeparken, og vel at mærke uden at plastre til med boliger på væddeløbsbanen, så ånder alt idyl. Der er dog et andet men: AGF-direktør Jakob Nielsens ønskestadion koster alene 400 millioner kroner. Det giver jo ikke mange midler til et fuldblods atletikstadion, løsning af det evigt tilbagevendende trafikale kaos (der bliver endnu værre med Mols-linjens flytning) og så det helt indlysende behov, Aarhus har: Den store, indendørs multiarena, der kan matche Københavns royale arena og Hernings "Boksen", og som vil være en langt bedre investering for kommunen end et nyt stadion.

Aarhus

Tivoli Friheden vil bygge en ny scene

Annonce