Annonce
Aarhus

Forsinket letbane: Minister vil ikke give Trafikstyrelsen ordre om at rubbe neglene

Trafikminister Ole Birk Olesen (LA) har ingen planer om at bede Trafikstyrelsen træde på speederen i arbejdet med at godkende Aarhus Letbanes strækninger til Odder og Grenaa. Arkivfoto

Trafikminister vil ikke bede Trafikstyrelsen arbejde hurtigere med godkendelserne af letbanestrækninger til Odder og på Djursland. Han henviser til bestemmelser i jernbaneloven.

ØSTJYLLAND: Trafikstyrelsen får ingen ordre fra højeste sted om at få mere damp på kedlerne i arbejdet med at godkende Aarhus Letbanes strækninger til Odder og på Djursland.

Trafikminister Ole Birk Olesen (LA) er helt klar over, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er en styrelse under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

- Men på sikkerhedsområdet er styrelsen uafhængig og er dermed ikke undergivet transportministerens instruktionsbeføjelse. Dette er fastsat i jernbaneloven og skal sikre, at afgørelser om jernbanesikkerhed træffes på et fagligt grundlag - og ikke et politisk. Derfor kan jeg i sagens natur ikke gå ind i den konkrete godkendelse af letbanen i Aarhus, understreger Ole Birk Olesen.

Annonce

Som minister hverken kan eller vil jeg forsøge at presse en uafhængig myndighed til at træffe en bestemt afgørelse.

Ole Birk Olesen (LA), trafikminister

Nej til distriktsråd

I det tilspidsede forløb omkring godkendelsen af Aarhus Letbanes strækning fra Aarhus H. til Skejby var der fokus på Trafikstyrelsens rolle.

Det samme gør sig nu gældende omkring sporene til Odder og på Djursland, hvor blandt andre 14 distriktsråd på Syddjursland vil have Trafikstyrelsen til at arbejde hurtigere.

Distriktsrådene har skrevet til trafikministeren for at få ham til at fremme sagsbehandlingen i styrelsen. Men sådan kommer det ikke til at gå.

- Som minister hverken kan eller vil jeg forsøge at presse en uafhængig myndighed til at træffe en bestemt afgørelse, forklarer Ole Birk Olesen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce