Annonce
Udland

Forskere sætter antallet af smittede med Kina-virus til 1700

Tyrone Siu/Reuters
Forsker siger, at han er markant mere bekymret nu end for en uge siden. Men det er for tidligt at slå alarm.

Antallet af personer, som kan være smittet med et nyt Sars-lignende virus i Kina, er sandsynligvis markant højere end det, der officielt er meldt ud.

Det fremgår af en rapport offentliggjort fredag af forskere ved Center for Global Smitsom Sygdom og Analyse i London.

Mens de kinesiske myndigheder har oplyst, at mindst 41 mennesker er blevet smittet med virusset, der har sit epicenter i byen Wuhan, sætter forskerne tallet til "langt over 1000".

Forskerne vurderer således, at der har været 1723 virus-tilfælde i Wuhan frem til 12. januar.

Der er også blevet konstateret to tilfælde af det mystiske virus i Thailand og et i Japan. I begge lande har myndighederne udtalt, at det drejer sig om besøgende fra Wuhan.

- At Wuhan har eksporteret tre tilfælde til andre lande antyder, at der sandsynligvis er mange flere tilfælde end de, der er blevet rapporteret, siger professor Neil Ferguson, en af forfatterne til rapporten, til BBC.

- Jeg er væsentligt mere bekymret nu, end jeg var for en uge siden, siger han videre.

Professoren tilføjer, at "det er for tidligt at slå alarm".

I Kina er to personer hidtil døde af virusset. Senest døde en 69-årig mand i Wuhan onsdag.

Det nye virus er et corona-virus og menes at være i familie med virusset Sars, der kostede hundredvis af mennesker livet i Kina og Hongkong mellem 2002 og 2003.

Myndighederne mener, at det nye virus stammer fra et lokalt fiskemarked i Wuhan.

Der er ifølge de kinesiske myndigheder indtil videre ikke fundet tegn på, at virusset smitter mennesker imellem. Men det kan ikke afvises.

Amerikanske myndigheder oplyser fredag, at de vil begynde at screene fly fra Wuhan i lufthavnene i San Francisco og Los Angeles samt JFK-lufthavnen i New York.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce