Annonce
Debat

Forslag: Flyt Aarhus H ud til motorvejene

"Alle andre (ca. 285.000 århusianere) end dem, der bor indenfor ringgaderne (ca. 65.000), har store udfordringer med at komme ind til Aarhus H. Politikerne i byrådet siger, at man bare kan cykle eller benytte offentlig transport, hvis man skal med toget. Det er de færreste, der har mulighed for dette. Mange skal have familie eller venner til at køre sig ind til Aarhus H for at tage toget", skriver Jørgen Christensen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: DSB kar købt en grund tæt på Firkløveret, hvor motorvejene E45 og Herningmotorvejen krydser hinanden. På denne grund har de tænkt sig at opføre et nyt værksted, hvor de nye el-tog skal serviceres og repareres. Værkstedet bliver det eneste vest for Storebælt til at servicere el-togene.

Det nuværende værksted inde i Aarhus midtby (Sonnesgade) tager sig af de nuværende disellokomotiver bl.a. IC2 , IC3 og IC4. Togene skal med tiden udfases i takt med, at jernbanen bliver elektrificeret, og værkstedet skal nedlægges.

Alle de nye el-tog, der skal repareres på det nye værksted, skal ind og vende 180 grader ved Aarhus H, da togene her skal ud af samme spor, som de kom ind på. Aarhus H er en "sækbanegård". I dag tager det et passagertog otte minutter at vende køreretning. Et godstog tager mellem 45 og 60 minutter.

Annonce

Regeringen med støttepartierne Radikale Venstre, SF og Enhedslisten vil lave en ny jernbane fra Hovedgård til Hasselager. Den bliver, hvis man gennemfører Banedanmarks forslag, på 24,7 km og koster 3,7 milliarder kroner. Denne nye jernbane ender også på Aarhus H, hvor togene skal vende 180 grader. Den løser altså ikke problemerne ved Aarhus H. Den nye jernbane er beregnet til at spare fire og et halvt minut i rejsetid.

Da den nye jernbanestrækning blev præsenteret, var det som en del af Togfonden med en timemodel. Timemodellen tilstræbte, at der skulle være en times rejsetid mellem de store byer i Danmark (København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg). For at opfylde betingelserne for timemodellen skulle togene kunne køre med 250 km/t på visse strækninger. DSB har nu fået lov til at indkøbe 42 lokomotiver af typen Vectron. Disse kan kun køre 200 km/t.


90.000 biler passerer Firkløveret i døgnet. Lav et stort rejse- og parkeringsanlæg ved banegården. Der kan også fint være plads til en ny rutebilstation - til glæde for mange midt- og østjyder og mange århusianere. Er det ikke på tide, at man får aflastning af Aarhus H?


En anden forudsætning for timemodellens gennemførelse er et nyt signalsystem. DSB har valgt et nyt signalsystem, der ikke er en hyldevare. Det var ikke afprøvet på andre strækninger end fire km i Ungarn. Systemet kører nu på et par ensporede jernbaner i Vest- og Nordjylland og på en enkelt strækning på Sjælland, men er betydelig sværere at få til at fungere på de øvrige mere komplicerede jernbanestrækninger i Danmark. Systemet er syv år forsinket i forhold til den oprindelige plan og koster 20 milliarder kroner. Timemodellen kan ikke gennemføres.

Alle andre (ca. 285.000 århusianere) end dem, der bor indenfor ringgaderne (ca. 65.000), har store udfordringer med at komme ind til Aarhus H. Politikerne i byrådet siger, at man bare kan cykle eller benytte offentlig transport, hvis man skal med toget. Det er de færreste, der har mulighed for dette. Mange skal have familie eller venner til at køre sig ind til Aarhus H for at tage toget.

Hvis man selv prøver at køre derind i bil, er det næsten umuligt at finde en parkeringsplads, og det er ekstremt dyrt at holde der over længere tid, så det gør folk ikke. Bilisterne kører i dag til Skanderborg og parkerer gratis og tager toget herfra.

Med den nye jernbane fra Hovedgård og til Hasselager bliver problemerne større. Den nye jernbane Hovedgård-Hasselager kommer for det første ikke gennem Skanderborg. For det andet siger Togfonden, at der kommer en passager-øgning på Aarhus H på 60 procent, når Togfondens projekter er gennemført.

Hvis denne prognose holder vand, vil det betyde 4,5 millioner ekstra passagerer ved Aarhus H, når Togfonden er implementeret. Aarhus Byråd vil have Banegårdspladsen og måske Park Allé tømt for "unødig kørsel".

De otte meter høje køremaster, som skal bruges til elektrificeringen, kan ikke være under Aarhus H-bygningerne og Bruuns Bro. Skinnerne og perronerne skal graves ned under alle sporene. Det passer ikke helt, for køremasterne til letbanen (fem meter) kan fint være under bygningerne.

Lad et eller to spor grave ned, det vil være nok til at sikre transporten til havnen med containere. Så kan man undgå at skulle grave resten af sporene ned under Aarhus H, som kan laves om til en letbanegård. Lav de gamle spor ud til Brabrand om til letbanespor og forlæng dem ud til Firkløveret.

Fra Firkløveret til Aarhus H vil det nok tage ca. otte minutter med letbane ad de gamle spor til Aarhus H. Lav så en ordentlig pendlerbanegård herude – Aarhus Vest – og lad så letbanen køre med en frekvens på 10 minutter i myldretiden og lidt sjældnere på andre tider.

Ved at bruge de gamle spor ud til Brabrand undgår man også at skæmme midtbyen med køremaster og ledninger, som planenerne er for letbanens anden etape, ved at sende letbanen ned gennem midtbyen. Der er desuden planer om at lave en ny jernbanestrækning mellem Aarhus og Silkeborg. Denne strækning kommer også igennem Firkløveret. En sådan ny jernbanestrækning til Silkeborg vil kun skulle bruges til personbefordring – så lav den dog som en letbane.

Lav en ny jernbanestrækning på 12 km langs E45 – til højhastigheds- og fjerntogene. Banedanmark har lavet beregninger på denne jernbanestrækning vest om Aarhus, som siger, at der sparres 15 og et halvt minut i rejsetid og sparer togene for 15 km ind omkring Aarhus H. Det er den mest direkte linje nord-syd i modsætning til Banedanmarks anbefaling for strækningen Hovedgård-Hasselager, som koster 3,7 milliarder kroner, er på 24,7 km og sparer fire og et halvt minut i rejsetid. Pris: 814 millioner kroner for at spare ét minut i rejsetid.

Firkløveret ligger tæt på samtlige motorveje i Aarhus-området. Fire km til Djursland-motorvejen og to km til den kommende Viborg-motorvej – klos op ad Den Østjyske Motorvej (E45) og Herning-motorvejen – fem km fra Genvejen og seks km fra den kommende Bering-Bedervej.

90.000 biler passerer Firkløveret i døgnet. Lav et stort rejse- og parkeringsanlæg ved banegården. Der kan også fint være plads til en ny rutebilstation - til glæde for mange midt- og østjyder og mange århusianere.

Er det ikke på tide, at man får aflastning af Aarhus H? Synes du også at jernbanen skal ud til E45, så skriv under på www.skrivunder.net/sporjyllanddk

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Dan vil bygge en helt ny by på sine marker: Her kan 3-4000 mennesker få hygge og sundhed for sjælen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: 333 nye smittetilfælde - flere indlagte på sygehusene

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

David Nielsen efter tredje sejr i træk: - Det var absolut sidste udkald for os at vi kom i gang

Aarhus For abonnenter

Motorvejstilslutning ved Hørning er en håbløs flaskehals: Når Beder-Beringvejen åbner bliver det endnu værre

AGF

Med fart skal land bygges: Mustapha Bundu gør AGF til et helt andet fodboldhold

AGF

Tre på stribe: AGF nærmer sig top seks efter sejr over Sønderjyske

Aarhus

Ung bilist uden kørekort standset for fjerde gang i år: Nu er hans bil beslaglagt

Danmark For abonnenter

Sygeplejestrejke spænder ben for coronasmittede: Senfølgeramte i Aarhus venter i månedsvis på hjælp

Debat

Det er ikke nok at stille sig tilfreds: Venstre vil styrke Skanderborgs erhvervsvenlighed

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Alarm 112

Kvinde sigtet for vold mod 9-årig dreng: Hev fat i hans hår og arm, fordi han råbte ind i en udluftningskanal

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

Alarm 112

Hjort skudt med bedøvelsespil i dyrehaven: Politiet søger vidner

Byudvikling For abonnenter

Søren har boet nær stranden i Risskov hele sit liv: Støj og nybyggeri er blevet for meget for ham

Aarhus

Sympatisk men urealistisk: Forslag om at flytte udsalg bliver skudt ned

Annonce