Annonce
Østjylland

Forslag om gratis busrute: Skal få bilister til at vælge bilen fra

Forsøget vil indebære, at en busrute, der kører på en strækning, hvor der også er mange pendlere, der kører i bil, gøres gratis i eksempelvis to eller tre år. Arkivfoto: Kim Haugaard
Alternativet og Socialdemokratiet i Region Midtjylland foreslår, at der gennemføres et forsøg med en gratis busrute mellem to byer i regionen.

Randers: Lad bilen stå og kør gratis med bussen.

Sådan lyder essensen af det forslag, som Alternativet og Socialdemokratiet tirsdag har sendt til politisk behandling i regionsrådet i Region Midtjylland.

De to partier foreslår, at der bliver udarbejdet et projektforslag til, hvordan der kan gennemføres et forsøg med en gratis busrute mellem to byer i regionen.

Formålet med forsøget vil være at undersøge, om afskaffelse af betalingen vil flytte bilpendlere til bus.

Forsøget vil indebære, at en busrute, der kører på en strækning, hvor der også er mange pendlere, der kører i bil, gøres gratis i eksempelvis to eller tre år.

- Vi har masser af viden om gratis kørsel i byerne, men ikke når det handler om pendling på interne strækninger i vores region. For os er det vigtigt undersøge om, det er muligt at flytte folk fra bilerne over i busserne og på den måde få reduceret CO2-udledning, siger Rasmus Foged, der er regionsrådsmedlem for Alternativet i Region Midtjylland og folketingskandidat for sit parti i Østjylland.

Forslaget dukkede op under et møde i Alternativets lokalafdeling i Silkeborg. Siden har Alternativet brygget videre på det og efterfølgende fået Socialdemokratiet med på vognen.

- Vi sælger det som et fælles forslag. I første omgang skal vi have afklaret økonomien i det. Så må vi efterfølgende beslutte, om vi har råd til det, siger Rasmus Foged.

Annonce

Det skal projektforslaget indeholde

Anbefale en relevant busrute på baggrund af pendlingsmønstre.

Afklare udgifterne ved, at den pågældende busrute bliver gjort gratis i forsøgsperioden.

Afsøge og beskrive mulighederne for ekstern medfinansiering.

Afsøge og beskrive mulighederne for samarbejde med forskningsinstitutioner om effektmåling og afrapportering.

Afklare om der er lovgivningsmæssige problemstillinger forbundet med forsøget.

Anbefale en varighed af forsøget.

Gratis fra 2021

Hos Socialdemokratiet tror gruppeformand Henrik Gottlieb Hansen på, at forslaget går igennem i regionsrådet.

- Jeg synes, at det er rigtigt relevant at få forslaget testet på en større, gennemgående rute, og se, om det får flyttet nogle flere bilister over i busserne, siger Henrik Gottlieb Hansen.

- Trafikken sander mere og mere til. Derfor vil det være godt at få sendt nogle flere over i den kollektive trafik. Det gælder selvfølgelig den grønne dagsorden, men der er også andre gode grunde til at tage bussen frem for bilen, siger Henrik Gottlieb Hansen og fremhæver, at man blandt andet slapper bedre af i en bus end i en bil.

Projektforslaget fremlægges så vidt muligt inden udgangen af juni 2020, så regionsrådet i bedste fald kan tage stilling til, om forslaget skal gennemføres i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2021.

Hvis forslaget bliver vedtaget, håber Rasmus Foged, at den gratis buskørsel kan træde i kraft umiddelbart efter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Danmark For abonnenter

Offer for mishandling i sms: 'Hey, far! Jeg har brug for din hjælp nu'

Annonce