Annonce
Debat

Forslag til byudvikling: Gør byen åben for os, der vil gå

"Der er faktisk fine muligheder for at lave sammenhængende strøg og stier, hvor vi kan gå i det centrale Aarhus – ja, helt fra Dokk1 til Kongelunden. Og med gode muligheder for at købe ind undervejs, besøge en café eller restaurant. Eller bare blive i byen fem minutter længere", skriver Svend B. Carstensen. Arkivfoto: Jens Thaysen
Annonce

DEBAT: Er vi enige om præmisserne? 1. De fleste af os vil gerne gå. 2. Det er sundt at gå. 3. Gang belaster ikke miljøet.

Ofte bliver jeg utålmodig, når jeg står stille og venter på grønt ved fodgængerfelterne. Og når jeg kører i bil, bliver jeg irriteret, når jeg – igen, igen – skal holde for rødt lys. Med så mange mennesker og biler, som vi er i Aarhus, undgår vi nok ikke alle trafiklys, men jeg mener, at vi kan planlægge os ud af en del af dem. Det har jeg skitseret i en kronik i Århus Stiftstidende søndag 10. januar: "En drøm for børnene og klimaet: Dæmp trafikken og slip gaderne fri til tumleplads".

Men der er faktisk også fine muligheder for at lave sammenhængende strøg og stier, hvor vi kan gå i det centrale Aarhus – ja, helt fra Dokk1 til Kongelunden. Og med gode muligheder for at købe ind undervejs, besøge en café eller restaurant. Eller bare blive i byen fem minutter længere.

Jeg har to forslag – med udgangspunkt i banegården:

For det første, mod nord: Trapper. En trappe eller bro over bilvejen på Banegårdspladsen. Én over Sønder Allé og samme over Østergade. Og så én over bilvejen på Europaplads, så man kan gå fra Åboulevarden til Dokk1 uden stop.


Alt i alt en lettere, mere moderne og sammenhængende personmobilitet for gående i den centrale del af byen. Hvad er de gode argumenter imod at gå i den retning?


Den fantastisk flotte og funktionelt formidable trappe mellem Sct. Cemens Bro og Åboulevarden kunne danne eksempel for de øvrige fire trapper. Både æstetisk og funktionelt vil Strøget så blive sammenhængende.

På denne måde vil hele vejen mellem banegården og Dokk1 være åbnet for uhindret gang. Gågaden vil leve op til sit navn. Foruden adgangen til torvene omkring domkirken, området langs åen og hele Latinerkvarteret. Her er samlet rigtigt mange gode forretninger, caféer, restauranter.

Trapper kan bruges af langt de fleste, men der er handicappede, gamle og gangbesværede, som ikke kan. Så her er en opgave for kreative arkitekter og andre idémagere – kan trapperne udformes, så disse grupper kan bruge dem, eller skal der etableres gode alternative veje?

Som biprodukt vil biltrafikken glide meget bedre ved banegården og Europaplads.

For det andet, mod syd: Dæk banegraven over og etabler uhindret adgang til Jægergårdsgade for gående. Også her finder vi attraktive forretninger, caféer og restauranter.

Ligesom det første forslag skal dette ses i sammenhæng med muligheden for - nemt og hurtigt – at komme ind til centrum med både kollektiv transport og privatbil. Og her er en overdækning af banegraven helt central. Alle de kollektive transportformer – tog, letbane, fjernbusser, bybusser, shuttlebusser, BRT-busser, grønne taxaer mv. - kommer ind her. Og til bilerne etableres et stort underjordisk parkeringsareal med el-ladere til alle pladser.

Fra Jægergårdsgade afmærkes gangsti via Sankt Anna Gade, N.J. Fjords Gade og stien øst om ASA's boldbaner til Marselis Boulevard – "smertens barn". En dobbelt vej med megen tung trafik til og fra havnen. Vi må enten under eller over den.

Vi traver videre ad Birketinget, krydser Skovbrynet og følger stien øst om Friheden til Havreballe Skovvej for at ende på Stadion Allé tæt ved stadion. Sådan.

MEN … det nye stadion i Kongelunden vil jo af og til trække rigtigt mange mennesker til. Derfor foreslår jeg en gangvej mere ud til området:

Fra vest-enden af den overdækkede banegrav, ved Frederiks Bro, skal man kunne gå op ad Frederiks Allé, dreje ind til venstre ad Lundingsgade, skrå tværs over Ingerslevs Boulevard og med F. Vestergaards Gade ud til det store kryds, hvor Søndre Ringgade rammer Marselis Boulevard. Her forestår jeg en ny stor og effektiv rundkørsel med indbygget gang- og cykeltunnel.

Hverken biltrafikken eller de bløde trafikkanter på tværs – på vej mod Stadion Allé og stadion – vil så blive stoppet af rødt lys, men kan kontinuerligt glide igennem.

Alt i alt en lettere, mere moderne og sammenhængende personmobilitet for gående i den centrale del af byen. Hvad er de gode argumenter imod at gå i den retning?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF-slutfløjts-podcast: Var der rødt kort? Gu VAR der ej

Coronavirus

Live:  Hver fjerde med corona er ikkevestlig indvandrer eller efterkommer

AGF

David Nielsen om AGF-udvisning: - Det er helt grundlæggende forkert

AGF

Lynudvisning blev dyr for AGF: Taber for anden gang til FC Nordsjælland

Annonce