Annonce
Debat

Forslag til byudvikling: Gør byen åben for os, der vil gå

"Der er faktisk fine muligheder for at lave sammenhængende strøg og stier, hvor vi kan gå i det centrale Aarhus – ja, helt fra Dokk1 til Kongelunden. Og med gode muligheder for at købe ind undervejs, besøge en café eller restaurant. Eller bare blive i byen fem minutter længere", skriver Svend B. Carstensen. Arkivfoto: Jens Thaysen

DEBAT: Er vi enige om præmisserne? 1. De fleste af os vil gerne gå. 2. Det er sundt at gå. 3. Gang belaster ikke miljøet.

Ofte bliver jeg utålmodig, når jeg står stille og venter på grønt ved fodgængerfelterne. Og når jeg kører i bil, bliver jeg irriteret, når jeg – igen, igen – skal holde for rødt lys. Med så mange mennesker og biler, som vi er i Aarhus, undgår vi nok ikke alle trafiklys, men jeg mener, at vi kan planlægge os ud af en del af dem. Det har jeg skitseret i en kronik i Århus Stiftstidende søndag 10. januar: "En drøm for børnene og klimaet: Dæmp trafikken og slip gaderne fri til tumleplads".

Men der er faktisk også fine muligheder for at lave sammenhængende strøg og stier, hvor vi kan gå i det centrale Aarhus – ja, helt fra Dokk1 til Kongelunden. Og med gode muligheder for at købe ind undervejs, besøge en café eller restaurant. Eller bare blive i byen fem minutter længere.

Annonce

Jeg har to forslag – med udgangspunkt i banegården:

For det første, mod nord: Trapper. En trappe eller bro over bilvejen på Banegårdspladsen. Én over Sønder Allé og samme over Østergade. Og så én over bilvejen på Europaplads, så man kan gå fra Åboulevarden til Dokk1 uden stop.


Alt i alt en lettere, mere moderne og sammenhængende personmobilitet for gående i den centrale del af byen. Hvad er de gode argumenter imod at gå i den retning?


Den fantastisk flotte og funktionelt formidable trappe mellem Sct. Cemens Bro og Åboulevarden kunne danne eksempel for de øvrige fire trapper. Både æstetisk og funktionelt vil Strøget så blive sammenhængende.

På denne måde vil hele vejen mellem banegården og Dokk1 være åbnet for uhindret gang. Gågaden vil leve op til sit navn. Foruden adgangen til torvene omkring domkirken, området langs åen og hele Latinerkvarteret. Her er samlet rigtigt mange gode forretninger, caféer, restauranter.

Trapper kan bruges af langt de fleste, men der er handicappede, gamle og gangbesværede, som ikke kan. Så her er en opgave for kreative arkitekter og andre idémagere – kan trapperne udformes, så disse grupper kan bruge dem, eller skal der etableres gode alternative veje?

Som biprodukt vil biltrafikken glide meget bedre ved banegården og Europaplads.

For det andet, mod syd: Dæk banegraven over og etabler uhindret adgang til Jægergårdsgade for gående. Også her finder vi attraktive forretninger, caféer og restauranter.

Ligesom det første forslag skal dette ses i sammenhæng med muligheden for - nemt og hurtigt – at komme ind til centrum med både kollektiv transport og privatbil. Og her er en overdækning af banegraven helt central. Alle de kollektive transportformer – tog, letbane, fjernbusser, bybusser, shuttlebusser, BRT-busser, grønne taxaer mv. - kommer ind her. Og til bilerne etableres et stort underjordisk parkeringsareal med el-ladere til alle pladser.

Fra Jægergårdsgade afmærkes gangsti via Sankt Anna Gade, N.J. Fjords Gade og stien øst om ASA's boldbaner til Marselis Boulevard – "smertens barn". En dobbelt vej med megen tung trafik til og fra havnen. Vi må enten under eller over den.

Vi traver videre ad Birketinget, krydser Skovbrynet og følger stien øst om Friheden til Havreballe Skovvej for at ende på Stadion Allé tæt ved stadion. Sådan.

MEN … det nye stadion i Kongelunden vil jo af og til trække rigtigt mange mennesker til. Derfor foreslår jeg en gangvej mere ud til området:

Fra vest-enden af den overdækkede banegrav, ved Frederiks Bro, skal man kunne gå op ad Frederiks Allé, dreje ind til venstre ad Lundingsgade, skrå tværs over Ingerslevs Boulevard og med F. Vestergaards Gade ud til det store kryds, hvor Søndre Ringgade rammer Marselis Boulevard. Her forestår jeg en ny stor og effektiv rundkørsel med indbygget gang- og cykeltunnel.

Hverken biltrafikken eller de bløde trafikkanter på tværs – på vej mod Stadion Allé og stadion – vil så blive stoppet af rødt lys, men kan kontinuerligt glide igennem.

Alt i alt en lettere, mere moderne og sammenhængende personmobilitet for gående i den centrale del af byen. Hvad er de gode argumenter imod at gå i den retning?

Annonce
Erhverv For abonnenter

Årets webshop 2021: Eventyret startede omkring et bål for 25 år siden

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Strejkende sygeplejersker:  ... det er Christiansborg, der skal løse problemet med ligeløn

AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Sport

Den magiske målmand stod i vejen: Brabrand smider Hobro ud af pokalturneringen efter straffe

Alarm 112

83-årig mand savnet: Sidst set på Samsø

Aarhus For abonnenter

Trine blev 'hende fra Løvens Hule': Har knoklet benhårdt for at skabe en succes af glimmer og guld

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat For abonnenter

Hvad nu, Venstre: Ahlers exit er en katastrofe

Alarm 112

Tidligere drabsdømt fængslet efter røveri: Blev tacklet og lagt i armlås af teenagesøn

Østjylland

Jimmy er manden bag dramatisk ugleredning: - Selvom man er stor og skaldet og har masser af tatoveringer, kan man godt være blød indeni

Alarm 112

'Rød alarm': Brand i køkken medførte evakuering af Bruuns Galleri

Aarhus For abonnenter

Fra hobby til millioner: Det har kostet Mia og Kenneth blod, sved og tårer at holde fast i succesen

Alarm 112

Vanvidsbilist mister bilen: Overhalede politiet med 200 km/t

Annonce