Annonce
Debat

Forslag til folkeskolen: Fyld rygsækken op med kultur

"Ser man en ballet, får man et indblik i dansens historie og inspireres måske selv til at danse", mener debattørerne. Arkivfoto: Daniel Becerril/Ritzau Scanpix
Annonce

DEBAT: Aarhus består af mange lokalområder. Nogle er kendetegnet ved høje huse, nogle af villakvarter, og andre har åbne marker som deres kendetegn. Hvert område har sine særkender og sætter sine spor i indbyggerne i form af en bestemt identitet og en lokal kultur.

Derfor er det vigtigt, at vi har noget, som vi kan være fælles om på tværs af lokalområder, landsdele, ja endda lande - noget, som er en fællesnævner for os alle. En af de stærkeste fællesnævnere er kunsten og kulturen.

Kunsten er et fælles sprog, som binder os sammen, danner os og giver os et fælles fundament. Det fælles fundament, det, der binder os sammen, er noget, alle børn skal have, så de bliver en del af vores fællesskab og de værdier, vi deler i Danmark. Fundamentet er som den almene dannelse. Det sker både bevist og ubevist, når vi lærer fra vores familie, til fritidsaktiviteterne, i daginstitutionen og gennem folkeskolen.

Mens familier og fritidsaktiviteter er forskellige, har vi i folkeskolen en unik mulighed for at skabe oplevelser, som vi alle kommer til at dele. Det er her, vi kan gøre en verden til forskel ved, at børnene oplever kunsten og kulturen og ikke mindst selv er med til at skabe den gennem læring og leg. Hvad der i øjeblikket kan virke som en leg for det enkelte barn, har dog et langt større formål. Det styrker børnenes dannelse, giver en indsigt i vores historie og en forståelse for den samfundsmæssige kontekst, de vokser op i.

Kunst og kultur kan være med til at udfordre, give nysgerrighed samt inspirere til kreativitet, hvilket er en af folkeskolens fornemmeste opgaver. Ser man et teaterstykke, f.eks.en klassiker som "Erasmus Montanus", får man en viden om og et indblik i samfundet, og hvor vi kommer fra. Ser man en ballet, får man et indblik i dansens historie og inspireres måske selv til at danse.

De fælles oplevelser og introduktionen til forskellige former for kunst og kultur kan være med til at se verden i et andet perspektiv og give den kommende generation en mere åben tilgang til verden og en adgang til vores kulturhistorie. En bedre forståelse for, at verden ikke kun er det, som man kender i sit lokalområde.


Folkeskolen er rygraden i den danske grundskole, og den skal være fyldt med dannelse og faglighed og ruste børnene til fremtidens samfund.


Netop derfor vil vi i Det Konservative Folkeparti gerne inddrage kunst og kultur som et led i den dannelse, der sker i folkeskolen. Vi mener, at et kendskab til kulturlivet i høj grad bidrager til dannelse af det hele menneske, og vi ønsker at skabe det tilbud, der sikrer, at alle børn og unge får mulighed for at stifte bekendtskab med byens forskellige kulturtilbud som et led i deres dannelsesproces.

Derfor har vi til de kommende budgetforhandlinger fremsat et forslag om en kulturrygsæk, der skal introducere skolebørn i Aarhus til forskellige kunstarter og give dem mulighed for selv at tage del i kunsten. Et nyt tema og en ny kunstform på hver klassetrin. Et fælles sprog til børn på tværs af postnummer, by og land.

Folkeskolen er rygraden i den danske grundskole, og den skal være fyldt med dannelse og faglighed og ruste børnene til fremtidens samfund; det kan kulturrygsækken være med til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Nu kan du få dit kørekort på mobilen

Annonce