Annonce
Indland

Forsvarsadvokat: OW Bunkers ledelse kendte til vilde kreditter

Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
OW Bunker løb en kalkuleret risiko og vidste alt om millionkreditter i Singapore, siger forsvarsadvokat.

Ledelsen og ejerne af OW Bunker var fuldt ud klar over de risici, som direktør Lars Møller løb som leder af datterselskabet Dynamic Oil Trading.

Det siger eksdirektørens forsvarsadvokat, Arvid Andersen, da han onsdag kommer med sine afsluttende bemærkninger i ankesagen ved Vestre Landsret.

- Altor (kapitalfonden bag OW Bunker, red.) vidste ned til hver en bøjet femøre, hvad der foregik, siger Arvid Andersen.

Lars Møller blev sidste år idømt halvandet års fængsel for at have forvoldt OW Bunker et tab på 645 millioner kroner.

Tabet var medvirkende til, at den nordjyske koncern, der handlede med skibsbrændstof verden over, gik konkurs 7. november 2014.

Den 45-årige direktør har anket dommen til frifindelse, mens Bagmandspolitiet kræver en skærpet straf på mindst fem års ubetinget fængsel.

Bagmandspolitiet mener, at Lars Møller gik langt ud over sine beføjelser ved at yde kreditter for 156 millioner dollar til en specifik kunde - Tankoil.

Da Tankoil ikke kunne betale, trak det tæppet væk under OW Bunker.

Men hovedkontoret i Nørresundby vidste ifølge Arvid Andersen alt om dispositionerne i Singapore.

- Man ville opbygge et profitcenter, og man løb en kalkuleret forretningsmæssig risiko.

- At gælden så voksede sig så stor, at den blev faretruende for selskabet, mener jeg ikke, at man strafferetligt skal sanktionere, siger Arvid Andersen.

Ledelsen i Nørresundby kunne løbende følge udviklingen i datterselskabet, lyder det fra advokaten.

Kort før OW Bunker kollapsede, skyldte Tankoil 156 millioner dollar til OW Bunker.

Tankoil betalte løbende renter af den hastigt voksende gæld, og det fulgte hovedkontoret ifølge advokaten også nøje med i.

Ledelsen i Nørresundby havde således alle muligheder for at følge pengestrømmene til og fra datterselskabet i Singapore, siger Arvid Andersen.

Men ingen greb ind og problematiserede, at Lars Møller gik ud over sine beføjelser, lyder det fra forsvarsadvokaten.

Lars Møller, der nu ernærer sig som skibsmægler i Tyskland, er den eneste fra den tidligere ledelse, der har fået en straffesag på nakken.

Topchefen i OW Bunker, Jim Pedersen, blev sigtet, men afgik ved døden, mens politiet var i gang med efterforskningen.

Koncernøkonomichefen var ligeledes sigtet, men sigtelsen blev frafaldet.

Den tiltalte får mulighed for det sidste ord, inden dommere og domsmænd trækker sig tilbage for at vurdere beviserne. Det ønsker han dog ikke at gøre brug af.

Retten ventes at træffe afgørelse i sagen fredag middag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce