Annonce
Aarhus

Forude venter is på køreledningerne og glatte skinner: Letbanen lover at den er klar til kamp

Aarhus Letbane har før måttet indstille driften på grund af is på køreledningerne. Foto: Henrik Lund
Aarhus Letbanes tog har de forudgående efterår og vintre haft problemer med is på køreledningerne og spejlglatte skinner. Letbanen melder dog, at den er klar til at tage kampen op, hvis vind og vejr igen driller.
Annonce

AARHUS/ØSTJYLLAND: I det store hele kører Aarhus Letbanes tog meget stabilt. Siden årsskiftet er 99 procent af afgangene gennemført og kun cirka tre procent har kørt med forsinkelse.

Forude venter dog en tid, hvor glatte skinner og frost på køreledningerne - som følge af løvfald, kolde nætter og fugtigt vejr - kan ødelægge den gode stime, som letbanen er inde i. Belært af erfaringen har Aarhus Letbane derfor udarbejdet et vejrberedskab, som skal sikre en stabil drift.

Risikoen for løvfald er størst fra oktober til december, hvor de nedfaldne blade kan give glatte skinner. Det mærkede passagererne for eksempel tilbage i efteråret 2018, hvor især de store letbanetog - Tango - havde problemer med at forcere stigningen op ad Nørrebrogade og Randersvej. I første omgang lykkedes det delvist at løse problemerne ved at justere på den anordning i letbanetogene, der smider sand ud på skinnerne foran toget, som derved får bedre 'fast' i sporet.

Letbanens langsigtede løsning på det problem kom i form af en rensemaskine, der fjerner nedfaldne blade fra skinnerne og påsmører Alleviate - en geléblanding der sikrer at toghjul ikke bare glider rundt på skinnerne. Produktet blev taget i brug i efteråret 2019 for første gang og virkede efter hensigten. I efteråret 2019 var der således ingen aflyste tog på grund af glatte skinner og kun få forsinkelser.

Letbanen er derfor igen klar med løvfaldsberedskabet, når bladene langs banen om kort tid begynder at falde af træerne.

Annonce

Pas på frosten

I de kommende måneder er det dog ikke kun glatte skinner, der risikere at drille letbanes tog - for når temperaturen falder øges risikoen for at der dannes is på køreledningerne.

Den risiko er størst i perioden fra oktober til og med april.

Første gang Aarhus Letbane fik problemer med frost på køreledningerne var tilbage i november 2018. Da den vinters første frost en mandag morgen ramte Østjylland, ramte den samtidig især letbanens trafik på Odderbanen, hvor dele af stækningen om morgenen lå stille.

Is på køreledningerne

  • Is på køreledningerne optræder, når luftfugtigheden er høj og temperaturen under to grader.
  • Når der er for meget is på køreledningerne kan letbanetogene ikke trække tilstrækkeligt meget strøm fra køreledningen og kan derfor ikke køre.

Daværende kommunikationschef Jens Velling lovede på vegne af Aarhus Letbane, at den morgens problemer ville været en engangsforestilling.

- Problemet mandag morgen var, at vi ikke i løbet af natten havde kørt med tog uden passagerer, som kørte isen fra ledningerne væk. Det begynder vi med nu, og så skulle der ikke være problemer resten af vinteren. Vi sørger for, at isen bliver kørt væk i løbet af natten.

Både letbanens faste pendlere og Århus Stiftstidendes læsere ved i dag, at den udmelding var lige lovlig optimistisk. For sidenhen løb letbanen ved flere lejligheder ind i samme problem. Primært på den yderste del af Grenåbanen og Odderbanen.

For eksempel sidst i oktober 2019, hvor letbanen to morgener i træk ikke kunne køre på dele af både Odderbanen og Grenåbanen på trods af, at mandskab forud for problemerne havde smurt et frostafvisende middel på køreledningerne.

Direktøren for Aarhus Letbane valgte derfor at indkalde til møde i Krisestaben, som er en del af beredskabet ved Aarhus Letbane.

- Jeg er meget ærgerlig over, at vi trods nattens indsats med iskørsel og manuel påsprøjtning af glykol ved Ryomgård fortsat har problemer med is på køreledningerne, skrev letbanens direktør Michael Borre efterfølgende i en opdatering på Aarhus Letbanes hjemmeside.

Annonce

Maskiner bekæmper frosten

I september 2019 bestilte letbanen to styks materiel, der kan påsmøre glycerin på køreledningerne og forebygge isdannelse. Det ene udstyr kom i anvendelse i starten af 2020 med gode resultater i forhold til forebyggelse af isdannelse. Begge typer udstyr tages i brug denne vinter.

Her er udstyret fra Aarsleff Rail, der tager kampen op mod frosten, monteret på en unimog fra Aarhus Letbane. Foto: Aarhus Letbane/Jens Hasse/Chili Foto


Vi kan ikke kontrollere vejret, men forberede os på det, og det er vores forventning, at de omtalte tiltag vil forbedre driftssituationen hen over efterår og vinter

Michael Borre, adm. direktør i Aarhus Letbane


Som en del af is-beredskabet vil temperaturer i risikoperioden dagligt blive overvåget, så der kan træffes beslutning om at smøre glycerin på køreledningerne. Glycerinen forventes at kunne forebygge den meste isdannelse, men ved meget is kan det komme på tale at supplere med at køre såkaldt iskørsel, der fungerer ved at lade et letbanetog køre på strækningen for at 'skrabe' isen af køreledningerne.

- Aarhus Letbane bestræber sig på at sikre så stabil en drift som muligt, og det betyder, at vi hele tiden udvikler os og justerer på vores processer og metoder.

- Udstyret til både bekæmpelse af løvfald og is på køreledningerne er udviklet i tæt samarbejde med vores vedligeholdelsesentreprenør, der også er en vigtig del af beredskabet. Vi kan ikke kontrollere vejret, men forberede os på det, og det er vores forventning, at de omtalte tiltag vil forbedre driftssituationen hen over efterår og vinter, forklarer adm. direktør Michael Borre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Kulturrådmand overlever kampvalg: Det Radikale bagland peger fortsat på Rabih Azad-Ahmad

Annonce