Annonce
Østjylland

Lastbil overså kø - nu er motorvejen åben igen

Motorvejen ved Ejer Baunehøj er mandag morgen spærret i begge retninger efter et uheld. Arkivfoto

Horsens: Kort efter middag kunne bilister igen benytte begge spor i begge retninger på motorvejen mellem Horsens og Skanderborg.

På det tidspunkt havde motorvejen i flere timer været spærret totalt på grind af et omfattende uheld, og det skabte store trafikale udfordringer. Ved 11.30-tiden åbnede politiet et enkelt spor i hver retning

Ifølge Sydøstjyllands Politi var fire eller fem køretøjer involveret i uheldet, der skete, da en lastbil angiveligt kørte op i en langsomt kørende kø.

- Der er tre tilskadekomne, men ingen er i kritisk tilstand, sagde vagtchef Jeppe Thranum fra Sydøstjyllands Politi til Ritzau mandag morgen.

Ulykken skete i nordgående retning. Ved sammenstødet ramte lastbilen autoværnet, der adskiller den nord- og sydgående trafik.

Autoværnet blev i den forbindelse skubbet over i sydgående retning, hvorfor trafikken blev spærret i begge retninger.

De tre kvæstede personer er blevet bragt til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

- Jeg har lært så meget af Sanne

Læserbrev

Læserbrev: Kolindsund kan være med til at redde klimaet

I forbindelse med den nye finanslov afsættes der to milliarder kroner til at sænke landbrugets CO2-udledning og skabe mere natur. Pengene skal først og fremmest gå til udtagning af landbrugsjord, som herved sænker udledning af klimagasser. Her tænkes især på lavbundsjorder, som tages ud af drift. Visse lavtliggende marker skal ikke længere dyrkes, men i stedet skal vandstanden hæves, så der skabes mere plads til hjemmehørende vilde planter og dyr. Det er en aftale, som passer fint i tråd med det samarbejde, der er i gang mellem Danmarks Naturfredningsforening og landbruget. Her kan vi i foreningen Kolindsunds Venner stærkt anbefale, at der kigges på gendannelse af Kolindsund, som er placeret midt på Djursland. Kolindsund blev afvandet omkring 1874, da man dengang mente, at der var mangel på landbrugsjorder. Der blev etableret kanaler rundt om Kolindsund, og pumpestationer sørger for, at området holdes tørt. Men dette kræver masser af energi til strøm til pumpestationerne, og de talrige kanaler, der krydser Kolindsund, er fritaget for randzoner, således at gødning og giftstoffer uhindret suges op i kanalerne og udledes i Kattegat via Grenaaen. Kolindsund kan med sine cirka 25 kvadratkilometer blive Jyllands største sø, og en gendannelse vil i første omgang koste erstatning for de landbrugsarealer, der oversvømmes. Men dernæst vil naturen og miljøet og kommunerne på Djursland blive vinderne, når tilflyttere bosætter sig i området og turisterne strømmer til, som vi ser det med andre lignende projekter, der er etableret gennem de senere år. Se blandt andet på Filsø og Skjern Enge. Men udover sikring af naturen vil en gendannelse af Kolindsund også spille en stor rolle i forbindelse med klimasikring af Grenaa, som er truet, hver gang der er stormflod, østenvind og højvande. Der arbejdes lige nu med en model, der skal sikre Grenaa mod oversvømmelse, og her vil Kolindsund med sin store vandoverflade endvidere blive en stor buffer, således at vand fra det meste af Djursland, som løber denne vej ud i Kattegat, vil kunne opsamles, indtil presset på Grenaa fra øst er aftaget. Nu kan der ikke være så meget at betænke sig over. Det er på tide, at vi kommer i gang.

112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftener med ballade og knivstikkeri

Annonce