Annonce
Aarhus

Fra 100.000 til 0 plastikposer: Slut med gratis poser på Dokk1

Biblioteket på havnen skal også gå forrest for miljøet, så nu er det slut med at udlevere gratis plasticposer fra Dokk1. PR-Foto
Biblioteket for Dokk1 har hidtil udleveret 100.000 gratis plasticposer om året. Det slutter nu.

AARHUS: Supermarkederne gør det, og nu er turen kommet til biblioteket på Dokk1. De dropper platicposerne.

Der bliver 100.000 færre plastikposer i Aarhus hvert år, skriver kommunen i en pressemeddelelse. Rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad (R) ønsker at nedbringe brugen af af plastik. Derfor er det fra august slut med udlevering af gratis poser på Dokk1.

Biblioteket har indtil nu udleveret 100.000 gratis plastikposer om året. Men den ordning har rådmand for Kultur og Borgerservice nu besluttet at afskaffe og han har derfor nu opsagt aftalen.

- Det er vigtigt at vi har fokus på miljøet. I fremtiden skal brugerne på Dokk1 selv medbringe poser og tasker til de bøger de låner. Vi skal have en større bevisthed om at genbruge poser. På den måde kan vi alle bidrage til en bedre fremtid, siger Rabih Azad-Ahmad.

Initiativet kommer samtidig at byrådet netop har vedtaget en ny politik for Biblioteker og Borgerservice. Politiken tager afsæt i FNs 17 verdensmål. Ligesom Dokk1 i sensommeren får et "verdensrum", et helt rum der sætter fokus på FNs verdensmål.

- Jeg synes, det er vigtigt, at Aarhus aktivt bakker op om FN’s verdensmål. Vi skal værne om jordens ressourcer. Det kan vi gøre med en plastikpose ad gangen. Det er de små initiativer, der samlet kan gøre en stor forskel for kommende generationer, siger Rabih Azad-Ahmad.

I FN’s nye verdensmål for bæredygtige udvikling, er klimaindsats netop et af de i alt 17 konkrete verdensmål. De 193 medlemslande, som Danmark er en del af, udgør en fælles front for sammen at opnå FN’s verdensmål. Udover klimaindsats, har verdensmålene også forhøjet fokus på blandt andet sundhed, ulighed og det bæredygtige samfund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce