Annonce
Aarhus

Fra bølgetop til bølgetop: Til Samsø i blæsevejr med færgen Lilleøre

Færgen Lilleøre fik tirsdag morgen sin ildåb, da jomfruturen bød på blæst, regn og store bølger mellem Aarhus og Samsø. Foto: Jens Thaysen
Så bliver det ikke bedre - eller værre. Vi tog med den nye Samsøfærge, Lilleøre, på jomfrutur i blæsevejr.

AARHUS: Vi har knap nok rundet hjørnet på Østhavnsmolen, før stævnen med et brag begraver sig i en særlig ondsindet bølge, der sender kaskader af havvand fra Aarhus Bugten ind over Samsø Rederis nye hurtigfærge, Lilleøre. Den er på sin første ordinære afgang fra Aarhus denne tirsdag morgen.

Lilleøre er kun godkendt til at sejle i halvanden meter høje bølger, og det gør vi. Vejrudsigten lover hård vind, fra syd og syd øst, det er den retning, hvor bølgerne på bugten bliver størst.

Med et, "jeg ser lige, hvordan det går nedenunder", overlader rederiets chefkaptajn, Brian Henningsen, broen til kaptajn og overstyrmanden.

Annonce

En hånd til skibet

Over skibets højtaleranlæg får passagererne besked på at sætte sig ned, så de ikke falder og taber kaffen. Men det er allerede for sent.

Færgen Lilleøre fik tirsdag morgen sin ildåb, da jomfruturen bød på blæst, regn og store bølger mellem Aarhus og Samsø. Foto: Jens Thaysen

- Det var vildt, men det er en del af charmen. Jeg havde lige hentet en kop varm cacao, den lettede fra koppen. Ham, der stod her og snakkede med mig faldt ned på gulvet (dørken, red), fortæller Tina Frandsen, der er på vej til Samsø for at besøge sin mor.

Chefkaptajnen kom hende til undsætning med en "kuttendækker", som en kost hedder på et skib.

Færgen Lilleøre

Færgen Lilleøre har plads til 300 passagerer og 75 cykler, men ingen biler.

Færgen sejler fra Dokk1 i Aarhus, hvorfra der kun er 100 meter til letbanen.

Afgang fra Aarhus:

Mandag–Fredag

09.00 / 11.30 / 16.30 / 20.00

Lørdag-Søndag

09.00 / 16.30 / 20.00*

* Første lørdag i måneden sejles denne afgang kl. 23.30 i stedet for kl. 20.00

En enkelt billet koster 112 kroner for voksne. En endagsbillet 190 kroner.

Se mere på tilsamsoe.dk

Oppe på broen giver overstyrmanden den mere gas. Farten stiger til 27 knob, der vil bringe os til Sælvig på Samsø på en time.

Det hjælper på bølgegangen. I stedet for at sejle op og ned ad bølgerne - og en gang imellem ind i dem med et brag, så slipper Lilleøre vandet og sejler oven på bølgerne fra bølgetop til bølgetop.

- Det er lige på grænsen af, hvad vi må sejle i. Skibet kan sagtens klare mere, men det er passagerne, vi skal tage hensyn til, siger han.

Det hjælper også på komforten, at Lilleøre er forsynet med et avanceret stabilisatorsystem. Den samme type, der sidder på Molslinjens færger.

Annonce

Samsø er kommet tættere på

På et af bordene er der dækket op med rejesalat og knækbrød. Gyngeriet har sat måltidet på pause. De tre passagerer har været med fra Samsø klokken 06.30 med grøntsager til en århusiansk restauratør.

Førstestyrmanden giver gas, så Lilleøre sejler så behageligt som muligt. Foto: Jens Thaysen

- Den nye rute gør, at jeg kan tilkalde ekstra mandskab, hvis det er brug for det. Vi kan have budcyklen med på torvet, og det er endda muligt at hente grøntsager på Samsø, hvis der er kunder som efterspørger noget, vi ikke har med, fortæller Niels Vinter, der har solgt grøntsager fra Samsø på Torvet på Ingerslevs Boulevard i 31 år.

Samsø er lige pludselig kommet meget tættere på. Og forestiller man sig et normalt forår, med blå himmel og milde vinde, er der faktisk også en fantastisk smuk sejltur dertil.

Vi passere den grønne bøje ved Tunø Rev, og på bagbord side ville vi havde kunne se de høje klinter på nordspidsen af Samsø.

-Lige som folk på Samsø nu kan komme et smut til Aarhus, for at gå i teateret, kan århusianerne besøge Samsø. Enten på en dagtur eller med overnatning, siger Jacques Rahr, turistchef på Samsø.

Slæbebåden Jakob sagde god første tur med en brandslangesalut. Foto: Jens Thaysen

Han forventer også, at øen bliver mere attraktiv som turistmål med den nye færge.

- Det er en kæmpe fordel, at vi kan knytte byen og øen med dens natur og bæredygtige lokale råvarer tættere sammen, siger han.

Flere samsinger er også et mål, som turistchefen har for øje. En direkte færgeforbindelse giver mulighed for, at bo på Samsø og arbejde eller uddanne sig i Aarhus. Og det går den rigtige vej.

- Befolkningstallet er steget, så vi 1. maj 2021, var 3.714 beboere på Samsø. Det er 77 flere end sidste år, siger han.

Annonce

Skidt fra start

Færgeruten kom ellers skidt fra start. En stribe uheld forfulgte Lilleøres forgænger på ruten M/F Issehoved. Men den helt nye 41 millioner kroner dyre kinesisk byggede Lilleøre er af en helt anden støbning.

Tak for turen. Foto: Jens Thaysen

- Vi har blandt andet været i Australien, hvor vi har talt med syv forskellige værfter for at undersøge, hvilke motorer og gearkasser der er mest driftssikre, fortæller Carsten Kruse, færgedirektør Samsø Rederi.

Motoren er tysk og af fabrikatet MAN, Gearet er også tysk, et ZF-gear. Og direktøren har ikke kun ladet sig inspirere af de mange australske hurtigfærger.

- Sæderne og aluminiums klapbordene, er de samme som en hurtigfærge der sejler på Themsen ved London. Det samme er ventilationsanlægget. De dobbelte håndtag ved trapperne, så børn også har noget at holde fast i, når det vipper, så vi på en brasiliansk hurtigfærge, de var ved at bygge i Kina, siger han.

Men hvad med prisen. Kan I forrente så stor en investering?

- Når man ser på finansieringen af færger, kigger man 25 år frem. Vi regner med 100.000 passagerer i år og 200.000 om fire år. Færgens økonomi er afhængig af turister fra fra Jylland, mens Samsøs økonomi afhænger af, at flere flytter til øen, siger Carsten Kruse.

Tirsdag morgen var der kun 13 passagerer med Lilleøre, lad os håbe tallet ikke bringer uheld.

Første tur med færgen samsøfærgen Lilleøre Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Ny bødesag er pinlig for AGF: Direktøren må lære at styre temperamentet

Annonce