Annonce
Erhverv

Fra bilmekaniker til direktør: En minigraver vendte op og ned på Keld Ringgård Christensens karriere

- Entreprenørfaget er et meget spændende fag, der indeholder mange forskellige ting rent håndværksmæssigt. Nedbrydning er jo bare én del af paletten, siger Keld Ringgård Christensen, der anslår, at omkring 25 procent af virksomhedens opgaver handler om nedbrydning. Foto: Anne Myrup Pedersen
Keld Ringgård Christensen siger sjældent nej til en opgave. Da han i 1996 anskaffede sig en minigraver som en af de første i sin by, var han derfor ikke sen til at låne både den og sin arbejdskraft ud. I dag har han eget entreprenørfirma med otte mand på lønningslisten.

MARIAGER/RANDERS: Solen hænger lavt på himlen.

Den lader sine stråler skinne ind over byggepladsen i Mariager, hvor et par arbejdere klædt i neongule jakker går omkring i de kølige morgentimer med udsigt til fjorden. Murbrokker og byggeaffald ligger i store bunker rundt på pladsen.

Var det ikke for de store buede træspær, der står tilbage som et kæmpe afpillet skelet, så var det ikke til at se, at XL-Byg tidligere havde haft tilholdssted på grunden. Og netop det er målet for KRC Entreprenørfirma, der for få måneder siden fik til opgave at rive den gamle bygning ned.

- Byggemarkedet havde stået tom i 10 år, så det pyntede ikke ligefrem. Derfor har vi også joket lidt med, at de omkringliggende huse godt kunne spæde i, når nu de får så fin en fjordudsigt, siger Keld Ringgård Christensen med et bredt grin.

Men joken til trods har økonomien det fint i KRC Entreprenørfirma, der bærer Keld Ringgård Christensens initialer.

- Vi har gennem tiden tilegnet os mere og mere viden og bundet os an på større og større opgaver. For min tilgang er og har altid været, at der ikke er noget, vi ikke kan lave. Derfor siger vi sjældent nej til en opgave, også selvom det ikke er noget, vi har prøvet før, forklarer den 56-årige direktør.

Annonce
- Vi flytter løbende murbrokker væk herfra, ellers drukner vi i materialer. Noget køres til afbrænding i Aalborg, andet til losseplads eller genanvendelse i Randers, fortæller Keld Ringgård Christensen. Foto: Anne Myrup Pedersen

Et populært redskab

Netop det med ikke at sige nej til opgaver har været et gennemgående tema i virksomheden helt fra starten. Faktisk kan man sige, at det var netop sådan, at virksomheden fik sin begyndelse.

I 1985 fik Keld Ringgård Christensen sit uddannelsesbevis som udlært mekaniker. Det lå med andre ord ikke i kortene, at han skulle ende ud med eget entreprenørfirma.

Men da Keld Ringgård Christensen i 1996 stod over for en ombygning i sit autoværksted, besluttede han sig for at anskaffe sig en minigraver til opgaven. Et køb, der endte med at blive afgørende for hele hans fremtidige karriere. For en dag kom en mand fra byen forbi for at høre, om han måtte leje minigraveren af Keld Ringgård Christensen.

- På det tidspunkt boede vi nær Hadsten i Vissing, der jo ikke er en særlig stor by, så det var meget synligt at se, at jeg havde en minigravemaskine stående udenfor, husker han.

Minigraveren var på tidspunktet lidt af et nybrud indenfor gravemaskiner og mere anvendelig end de større maskiner, da den både kunne grave havens blomster op, men også bruges til at grave ud til tilbygninger. Derfor var efterspørgslen hurtig stor på at få Keld Ringgård Christensen og minigraveren på besøg.

Brugbar erfaring

- Der var mange, der godt kunne tænke sig at låne den, men som ikke vidste, hvordan man skulle bruge sådan én. Så derfor spurgte de, om jeg ikke ville køre den, fortæller Keld Ringgård Christensen.

Det ville han gerne.

- Jeg var egentligt træt af at rode med gamle biler, så det passede mig perfekt med det skift, der kom, siger Keld Ringgård Christensen, der i 1997 også tog sig en kloakmesteruddannelse.

De mange opgaver med minigraveren betød, at Keld Ringgård Christensen kort før årtusindskiftet valgte at lukke sit autoværksted ned for i stedet at satse på den spirende forretning med udlejning af gravemaskiner. En forretning, der hurtigt greb så meget om sig, at Keld Ringgård Christensen valgte at flytte sin virksomhed fra Vissing til Randers for at få bedre plads.

Men selvom Keld Ringgård Christensen forlod mekanikerfaget, har han stadig gavn af sin tid under kølerhjelmen.

- Med en basisuddannelse som mekaniker kan jeg servicere vores maskiner selv, og jeg fremstiller også specialværktøj, hvis der er noget, vi lige står og mangler, forklarer han.

- Vores opgaver er ikke altid synlige, så det kan være svært for folk at se, at vi har været der, siger Keld Ringgård Christensen og uddyber: - Når vi nu for eksempel har en opgave med nedbrydning, er der jo ingen spor at se efter os, når vi er væk. Der er det anderledes med murere og tømrere, der efterlader sig et byggeri. Foto: Anne Myrup Pedersen

Stille afmatning på vej

Meget har ændret sig, siden Keld Ringgård Christensen første gang tog ud med sin minigraver.

Hvor kunderne dengang primært var privatpersoner med brug for hjælp til en enkelt opgave eller to, udfører KRC Entreprenørfirma i dag flest opgaver for større virksomheder, der har brug for hjælp til alt fra nedbrydning til jordarbejde og kloakering. Og hvor maskinudlejning var i centrum fra start, fylder entreprenørarbejdet mindst ligeså meget i dag.

Derudover har Keld Ringgård Christensen også fået flere ansatte. I øjeblikket er otte mand på lønningslisten, herunder også hans kone og ældste søn.

Men selvom fremtiden i de senere år har tegnet lyst, er KRC Entreprenørfirma som så mange andre danske virksomheder i øjeblikket afventende på, hvad den økonomiske udvikling over de næste år vil bringe.

- Jeg fornemmer, at byggeriet i øjeblikket er stagneret. Måske på grund af, at vi er på vej ind i mere stille tider. Derfor har vi i øjeblikket fokus på at få flere lokale opgaver ind, fortæller Keld Ringgård Christensen, der af samme årsag gennem det sidste halve år har skåret sin maskinkapacitet ned.

- Det skal jo gerne være sådan, at man tør investere i nye ting, når behovet er der. Men omvendt skal man også kunne tilpasse sig, når efterspørgslen er dalende, siger han.

Uanset hvad der venter, frygter Keld Ringgård Christensen dog ikke for fremtiden.

- Jeg har været selvstændig de sidste 30 år, og der har ikke været fuld knald på alle årene. Så jeg ved godt, at det ikke er altid, at telefonen ringer. I 2008 da finanskrisen ramte, var min telefon fuldstændig død i halvanden måned. Men det er ikke min opfattelse, at det bliver sådan nu. Men jeg tror, at der er en stille afmatning på vej, siger han.

De fleste af entreprenørfirmaets kunder er kommet til gennem anbefaling fra andre kunder. - Det ved vi, fordi vi altid spørger nye kunder om, hvor de har hørt om os før, fortæller Keld Ringgård Christensen. Foto: Anne Myrup Pedersen
Keld Ringgård Christensen har tre sønner, der alle på skift har arbejdet i virksomheden. I øjeblikket er det den ældste søn på 27 år, der er fast i firmaet, mens de to yngre sønner på 20 og 22 arbejder andre steder. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce