Annonce
Debat

Fra hesten til elbilen: Vi skal stadig bruge gulerødder i stedet for pisk

"Kigger man på antallet af heste og antallet af biler i Danmark, er der et tydeligt skæringspunkt i 1958. I et ekstremt voldsomt tempo skiftede danskerne ikke bare hest – de skiftede hestene ud. Fra da af var og blev bilen danskernes foretrukne transportmiddel.", skriver Morten Lond. Arkivfoto: Børge Venge, Aarhus Stadsarkiv

DEBAT: At forbyde diesel- og benzinbilerne at køre i storbyen, som det er foreslået i København, ville i Aarhus være det samme som at holde på den gale hest. Vi har før set, at danskerne har skiftet deres foretrukne transportmiddel ud med en helt ny spiller på banen. For omkring 100 år siden skiftede danskerne på rekordtid hesten ud med bilen – de mange ekstra penge, de pludselig havde mellem hænderne, gav forbruget frie tøjler.

Vi kan ikke med et forbud få danskerne til endnu en gang at skifte transportmiddel på rekordtid, for de fleste danskere reagerer bedre på gulerødder end på pisk.

Når man i dag ser en hest græsse fredeligt på engen, kan det være svært at begribe, hvor vigtig hesten var for Danmark i det 20. århundrede. Realiteterne var imidlertid, at Jylland – og især Aarhus – var helt vital for hesteopdræt og -eksport. Danmark var før første verdenskrig den tredje største hesteeksportør i Europa og besad cirka 572.000 heste i år 1914.


Når dette er gjort, så kan vi mere frit – og uden hverken hesteprust eller motorstøj – ride ud i solnedgangen, hvis sidste stråler opfanges af de mange nye solcelleparker og den kølige brise fra havvindmølleparkerne.


Det betød, at der var omkring en hest for hver femte dansker – nogen ejede selvfølgelig mange heste, imens andre ingen heste havde. Den totale værdi af denne "hestepark", om man vil, var 24 milliarder kroner justeret for inflation i 2019-kroner. Det er selvfølgelig mange penge, men til den sammenligning skal man have med, at den nuværende danske bilpark har en værdi af 146 milliarder kroner.

Som teknologien og verden udviklede sig i det 20. århundrede, skete en mærkbar forøgelse af danskerens velstand. Det ledte til større disponible indkomster, og forbruget fik frie tøjler. Alle de ekstra penge på bankbogen blev brugt på forbrugsvarer og i stor stil biler. Kigger man på antallet af heste og antallet af biler i Danmark, er der et tydeligt skæringspunkt i 1958. I et ekstremt voldsomt tempo skiftede danskerne ikke bare hest – de skiftede hestene ud. Fra da af var og blev bilen danskernes foretrukne transportmiddel.

Der er ingen tvivl om, at bilen gav større frihed. Før levede en dansker typisk hele sit liv – fra vugge til grav – i de samme 30 kilometers radius. Med bilen som transportmiddel kunne man pludselig flytte væk fra barndommens gader og i stedet finde arbejde et helt andet sted i landet. Denne udvikling skete helt uden statens indblanding, hvis man ser bort fra afgiften på bilen og brændstoffet.

Ikke ti vilde heste kunne afholde danskerne fra at investere i en bil, så snart de havde pengene. Det har medført, at der i dag er 2,3 millioner biler i Danmark. Det betyder, at mellem hver anden og hver tredje dansker har en bil. Enhver, der til daglig kører på motorvejen i myldretiden, mærker dette. Men også i de smalle århusianske gader og stræder, som jeg til hverdag befærder til fods eller på cykel, har bilerne gjort deres indtog.

Næst efter boligkøb er bilen den største investering, de fleste danskere gør flere gange i livet. Alligevel er det ikke gået nogens næse forbi, at biler er rigtig dyre i Danmark. Når man så med pisk frem for gulerod vil prøve at få det hårdtarbejdende folk til at skifte deres diesel- eller benzinbil ud med en hybrid- eller elbil, ja – så rammer man ind i den velkendte danske fornuft og jordbundethed. "Jeg har en udmærket fungerende dieselbil med partikelfilter, som jeg købte for fem år siden. Og nu vil de have, at jeg skifter den ud med en bil, der er tre til fem gange så dyr? Også selvom jeg bor i en lejlighed i midtbyen uden en ledig el-ladestander inden for en kilometer? Tro på det!".

Her rammer vi hovedet på sømmet: Hvor skiftet fra hest til bil var nemt, hurtigt og rentabelt, så opvejes ulemperne ved skiftet fra en fungerende dieselbil til en el-bil ikke af fordelene i øjeblikket. Årsagen ligger i, at de to transportmidler ikke er så forskellige, når alt kommer til alt. Til gengæld er det dyrere at skifte end at beholde, og infrastrukturen for elbiler er meget, meget mangelfuld. Det gælder i endnu højere grad, hvis man er erhvervsdrivende og har brug for en bil i arbejdsøjemed.

I Aarhus findes der i omegnen af 52 ladestandere af forskellige kapacitet – hovedsageligt 11 KWH og enkelte 50-100 KWH ladestandere. Sidstnævnte er dem, der kan "fylde tanken op" i løbet af 20-30 minutter. Det er latterligt få ladestandere for den andenstørste by i Danmark, som i løbet af de næste ni år skal være i stand til at håndtere over 40.000 elbiler, hvis kommunens egne rapporter står til troende. Hvis århusianerne skal være i stand til frit og selvstændigt at vælge, om de vil "skifte hest”" kræver det hovedsagligt tre overordnede initiativer.

Vi skal:

- fastsætte et mål for et firecifret antal af ladestandere (både høj- og lavkapacitet) placeret de rette steder i kommunen i løbet af de næste fem år

- igangsætte en kommunal informationskampagne til de mange hundreder århusianske boligforeninger og ejerforeninger, der handler om, hvad man skal gøre for at sikre optimal implementering af el-ladeinfrastruktur i både gamle og nye byggerier

- have rettidig omhu for el-infrastruktur i hele kommunen – den nuværende er snart forældet.

Derved kan vi sikre, at fordelene ved at skifte diesel- eller benzinslugeren ud med en elbil vil opveje ulemperne. Og samtidig tvinger vi ikke folk til noget, som de ikke i selv kan se fornuften i. Når dette er gjort, så kan vi mere frit – og uden hverken hesteprust eller motorstøj – ride ud i solnedgangen, hvis sidste stråler opfanges af de mange nye solcelleparker og den kølige brise fra havvindmølleparkerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Lig fundet i Brabrand Sø

Coronavirus

Forsinket vaccineplan chokerer rejsebranchen: 'Vil det så ske igen - og til det værre?'

AGF For abonnenter

Schouby: Fyringen af Haysen var uundgåelig - sådan skal AGF komme videre

Annonce