Annonce
Erhverv

Fra jord til bord: Yding Grønt har fået en bedre placering på tallerkenen

Yding Grønt værner godt om sin produktion i denne tid for at undgå mulige smittekilder udefra. Det er hovedårsagen til, at billeder og interview til denne artikel er foregået udenfor. Det er i øvrigt Jens Eybye (tv) og Søren Flink Madsen (th) på billedet. Foto: Mads Dalegaard
For tre år siden tog salatproducenten Yding Grønt skridtet fra ren råvareproducent til fødevarevirksomhed. Et skifte, der foruden at sætte spurt på væksten, også har resulteret i en bedre udnyttelse af firmaets produkter. Trods corona går det derfor fortsat den rigtige vej for Yding Grønt, der har som ambition at bidrage til alle dagens måltider.

Yding: Skyerne hænger lavt over Yding Grønts produktionsbygninger denne tirsdag formiddag og indhyller alt i gråt. Det er koldt og blæsende. Et typisk novembervejr. Men selvom vi befinder os i årets næstsidste måned, er de ansatte stadig i gang med høsten.

- Som det ser ud lige nu, så vi kommer nok først hen omkring 1. december, før vi stopper. For der er indtil videre ikke noget, der tyder på, at vi får frostvejr på nogen måde, siger direktør og ejer af Yding Grønt, Søren Flink Madsen, mens han følger med fotografen fra Erhverv+ og Jens Eybye, chef for business support i virksomheden, hen til en mark med resterne af de rødbedeblade, der for nyligt er blevet høstet.

Marken er blot et lille udsnit af den omkring 230 hektar store jord, som Søren Flink Madsen ejer og forpagter, og hvor han siden 2002 har dyrket og solgt salat gennem virksomheden Yding Grønt til både Danmark og store dele af Europa. Et arbejde, der i 2017 blev udvidet med helt andre gøremål, da virksomheden igangsatte en ny strategi, som indebar et skifte fra livet som landmand til livet som indehaver af en moderne fødevarevirksomhed, der ikke bare sælger salater hentet op fra jorden, men også skyllede, snittede, hakkede og blandede salater og grøntsager, som virksomheden importerer fra Sydeuropa, i et utal af variationer.

Tiltaget har på få år fået virksomhedens bruttofortjeneste til at gå fra godt 27 millioner kroner i 2017 til knap 47 millioner kroner i 2019. Og havde det ikke været for corona, havde virksomheden måske sprængt skalaen yderligere i år.

Villig til merpris

Det er ikke kun høsten, der normalt plejer at slutte i midten af oktober, som har været usædvanlig i år for firmaet. Også afsætning af deres varer til særlig catering, men også detailhandel og eksport har været anderledes end de foregående år takket være den globale pandemi, der særligt i foråret ramte virksomhedens forretning hårdt.


En forbruger vil egentligt gerne give 10 gange så meget per kilo blomkål, når de får det skyllet og skåret i stykker sammenlignet med, hvis de skulle købe et helt blomkål.

Søren Flink Madsen, ejer af og direktør i Yding Grønt


- Vi har omkring 40-45 procent af vores salg til catering, så det er klart, da de lukkede ned til nul, så forsvandt det salg omgående, siger Søren Flink Madsen, der anslår, at firmaet mistede 50 procent af det salg, de havde forventet at have, de første to uger efter nedlukningen.

- Men efter fire-fem uger, så havde vi egentligt fået salget tilbage gennem vores andre kanaler, fortæller han.

Og ikke kun det manglende cateringindkøb påvirkede regnskabet. Også frygten for, hvad pandemien ville betyde, gjorde, at folk i stedet for at bruge deres penge på færdige salater og grønsagsblandinger i starten af krisen i stedet valgte at købe mere langtidsholdbare varer såsom gulerødder, hvidkål og blomkål, hvilket også afspejlede sig i de priser, som Yding Grønt kunne få for varerne.

Søren Flink Madsens forældre købte ejendommen i Yding i begyndelsen af 1970’erne, hvorfra de drev et mere traditionelt landbrug. I 1994 overtog Søren Flink Madsen grunden, hvor han sammen med sin kone drev landbrug frem til etableringen af Yding Grønt i 2002. Foto: Mads Dalegaard

- En forbruger vil egentligt gerne give 10 gange så meget per kilo blomkål, når de får det skyllet og skåret i stykker sammenlignet med, hvis de skulle købe et helt blomkål, siger Søren Flink Madsen.

Men til alt held for firmaet, er kunderne begyndt at købe flere convenience-varer igen. For selvom vi igen befinder os i en tid med restriktioner, har denne anden delvise nedlukning været mindre abrupt og uforudset.

- Vi kan i hvert fald se, at folk køber convenience igen, uagtet at de måske også arbejder hjemme, siger Jens Eybye.

En god bølge

Så selvom corona har betydet en lavere indtægt i dele af året, der snart er gået, er firmaets direktion fortsat fortrøstningsfuld for fremtiden. For faldet har endnu ikke stagneret den vækst, som virksomheden på vej ud af. Den har højst fået den til at dale en smule.

- Det er klart, at det hul, vi havde, påvirker resultatet. Det kommer vi ikke udenom, siger Søren Flink Madsen.

- Men det privilegerede er, at vi havde en rigtig fin vækst i forvejen, og den har vi fortsat, den er bare lidt mere dæmpet. Så vi kan glæde os over, at vi har haft ufatteligt meget medvind i første kvartal, inden vi lukkede ned. For den bølge rider vi stadigvæk på. Den er bare blevet lidt mindre lige nu, siger Jens Eybye.

Derfor er begge mænd da også overbevist om, at væksten vil fortsætte. For de samfundstendenser, der har givet Yding Grønt medvind de seneste tre år til deres convenience-koncepter, er ikke på vej væk lige foreløbig.

- Vi vil være relevante i enhver måltidsløsning 24/7 hele dagen og hele ugen, siger Jens Eybye (tv), der sammen med Søren Flink Madsen (th) også tror på, at det er muligt, efter at have oplevet en spirende convenience-bølge brede sig i hele Europa gennem de sidste fem år. Foto: Mads Dalegaard

- Altså, folk synes jo, at det er noget bøvl at skrælle gulerødder og snitte dem, og når det kommer til blomkålen, så synes de, at det er træls med alt det affald, der skal i skraldespanden. Så det, at tingene bliver nemmere, gør, at folk har en større tilbøjelighed til at købe varerne igen og igen, siger Søren Flink Madsen og tilføjer:

- Og så er vi selvfølgelig også godt hjulpet på vej af denne her sundhedsbølge, der er i øjeblikket, hvor folk er begyndt at forstå vigtigheden af, at de indtager flere grøntsager. For når det så samtidig bliver nemmere, så er det klart, at det bliver en selvforstærkende trend.

Erstatning til kød

Derfor fortsætter virksomheden da også ud af sporet med at finde på nye koncepter, hvor grøntsagerne kan fylde mere på middagstallerkenerne i de små hjem.

- Vi har endnu ikke kigget helt i færdige måltider endnu. Vi har ”bare” gjort grøntsagerne klar til brug; klar til at koge eller klar til at spise. Men jo mere af et færdigt måltid, vi kan levere, jo større plads får vi på hylderne. Det er jeg ret overbevist om, siger Søren Flink Madsen, der dog ikke lægger skjul på, at innovationspresset er stort.

På de omkring 230 hektar jord, der strækker sig ud i landskabet ved den lille landsby Yding lidt udenfor Horsens, dyrker Yding Grønt op mod 14 forskellige slags salater og flere krydderurter, der alle bliver kørt fra firmaets adresse og videre ud til supermarkeder, restauranter og cateringfirmaer i store dele af Europa. Foto: Mads Dalegaard

- Hvis vores varer skal være inspirerende og spændende, så skal der jo ske en fornyelse hele tiden. Og sådan har fremgangsmåden jo ikke været førhen i grøntsagskategorien. Et blomkål er jo stadig et blomkål, siger direktøren, som derfor bruger meget tid sammen med sine ansatte på at udvide sortimentet for at kunne byde ind med endnu flere varer på det samme grundlæggende produkt.

- For eksempel kan vi lave lasagneplader af kålrabi og glaskål. Vi kan lave blomkålsbøffer ved at skære dem ud og til at vende på panden. Og på den måde, prøver vi at tænke i andre fødevarekategorier for at se på, hvad vi kan erstatte ved at udskære grøntsagerne på en måde, så det egentligt ligner noget andet, forklarer han.

For selvom det koster både penge og mandskab at løfte den nye opgave, som det indebær at gå fra at hive grøntsager op af jorden og sende afsted til markedet til i dag at skylle, hakke, snitte og blande produkterne og sende dem afsted til kunderne, har det økonomisk set indtil nu givet god mening for Yding Grønt at udvide porteføljen af produkter i firmaet.

Mindre madspild

- Et blomkål kan for eksempel både blive til blomkålsris og blomkålsbuketter. Så på den måde tager et blomkål flere varenumre, end det gjorde oprindeligt. Og det samme gælder også andre grøntsager, som for eksempel gulerødder, som man kan lave på alle mulige forskellige måder. Særligt hvis man også tager højde for alle de kombinationer, man også kan lave til både wok-retter, spaghetti, pomfritter og selvfølgelig alle salatløsningerne. Det er et hav af muligheder og kombinationer, der ligger i det, siger Søren Flink Madsen.

- Så tilgangen giver os en anden placering på tallerkenen, hvor kød i stedet for at være hovedbestanddelen af et måltid bliver en form for topping eller tilbehør til vores produkt. Og det betyder, at vi med convenience faktisk formår at få en større andel af markedet, forklarer Jens Eybye.

Men udover en øget indtjening, har tilgangen også betydet en bedre udnyttelse af hele produktet.

- Det er jo noget af det, som vi kigger rigtigt meget på; hvor stor en del af råvaren, vi udnytter, når den kommer ind, siger Søren Flink Madsen.

- Og vi har faktisk minimeret vores madspild. For når vi nu har lavet blomkålsbuketterne, så har vi en klump tilbage, der er kernen af blomkålen, og det kan vi lave blomkålsris af. Og de blomkål, der er lidt ukurante (uens eller behæftet med fejl og derfor svære at sælge, red.), kan vi også lave blomkålsris af. Så det vil sige, at vi i rent faktisk bruger hele blomkålen i stedet for kun en del af den, forklarer Søren Flink Madsen, som stadig ser potentiale på området for at blive endnu bedre.

- Men vi flytter os hele tiden, så svindet bliver mindre og mindre, understreger han.

Om Yding Grønt

  • Yding Grønt er stiftet i 2002 af Søren Flink Madsen, der er administrerende direktør for og ejer af firmaet.
  • Firmaet beskæftiger 95 deltids- og fuldtidsansatte, gjort op til 85 årsværk.
  • Yding Grønt dyrker og sælger i alt 35 typer grøntsager, heraf 14 typer salat. Det inkluderer forskellige slags kål, beder og rødder, som firmaet både køber lokalt i Danmark og importerer fra Sydeuropa.
  • Yding Grønt sælger primært ind til cateringfirmaer og detailhandel i Danmark, men de har også eksport til både Sverige, Tyskland og Norge, som de største markeder, samt Polen, Italien, Finland, Holland og England.
  • I løbet af de sidste tre år er virksomhedens bruttofortjeneste gået fra godt 27 millioner kroner i 2017 til knap 47 millioner kroner i 2019. I samme periode er firmaets nettoresultat gået fra knap to millioner kroner i 2017 til godt fem millioner kroner i 2019.

EY Entrepreneur Of The Year

  • Yding Grønt A/S er blandt de kvalificerede kandidater i vækstskaber-konkurrencen EY Entrepreneur Of The Year 2020, som hvert år hylder de dygtigste entrepreneurer i Danmark.
  • Kriterierne for at slippe gennem nåleøjet til hovedkonkurrencen er:
  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret
  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år
  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte
  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår
  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat
Aarhus

Fortvivlede pårørende kan ikke få svar: Hvor mange er døde af corona-relateret sygdom på smitteramt plejehjem?

Danmark

Ny viden om supersmitsom mutation giver håb om tidligere genåbning: - Jeg er vildt meget mere optimistisk

Sport

Sejr over spansk storhold var ikke nok: Bakken Bears er ude af Champions League

Aarhus For abonnenter

Pukkelbump får skældud: Men i virkeligheden elsker mange dem