Annonce
Rejser

Fra Nørre Nebel til Nymindegab: En cykeltur på skinner til Vesterhavet

En almindelig skinnecykel har plads til en cyklist, et par passagerer og lidt oppakning. Her ses skribenten, som er den ene af to skinnecyklister på cyklen en dag i april. Foto: Birgitte Carol Heiberg
En tur på en rød skinnecykel på et gammelt jernbanespor mellem de to små sydvestjyske byer Nørre Nebel og Nymindegab tager dig gennem klitlandskab, lyng og hede med duften af grantræer og Vesterhavet forude. Tidligere fungerede jernbanesporet til transport af militærkøretøjer. Nu er det en frivillig forening, der driver og vedligeholder strækningen og de hjemmebyggede skinnecykler.

Det kører på skinner, plejer man at sige, når et projekt, man har gang i, bare stryger af sted. Og det gør det på denne tidlige forårsdag i begyndelsen af april. For vi er taget ud i naturen på en anderledes måde, end vi har prøvet før.

Vi er taget på skinnecykeltur. Det kan lyde finurligt, og det er det sådan set også. Et gammelt jernbanespor på otte kilometer fungerer som et spor for 35 skinnecykler mellem Nørre Nebel og Nymindegab.

I stedet for cykeldæk, som man kender det fra sin egen cykel, har skinnecyklerne hjul med et greb, der glider af sted på jernbaneskinnerne, når man træder i pedalerne. Det er meget lig at cykle på sin egen jernhest, bortset fra at man kun kan cykle frem og tilbage.

Annonce

Det er sådan set også en befriende tanke, at man kan slå sin hjerne fra. Men dog ikke helt. For møder man en modkørende, skal man løfte cyklen af sporet, for at de kan komme forbi, og flere steder krydser sporet en trafikeret vej, så man skal også være opmærksom på biler.

Fra militærspor til turistskinner

Til at begynde med er første skridt på vores tur at finde vores skinnecykel, som er parkeret på en lille perron i Nørre Nebel. Nøglen til låsen har vi hentet ved Dyrehaven Engholm, der står for udleveringen. I alt er der 35 skinnecykler. Både tandem med plads til to cyklister plus passagerer, og almindelige skinnecykler med en cykel og en lille bænk med plads til to.

Det kræver lidt snilde at flytte skinnecyklen ud på skinnerne på perronen i Nørre Nebel, hvor turen begynder. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Der er i alt 35 skinnecykler. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Det er lettere at bugsere vores skinnecykel fra parkering og ud på skinnerne, end vi havde regnet med, så vi føler os ret stærke. I tasken har vi drikkevarer og madpakke, hvis vi får brug for at tanke musklerne op. I gennemsnit tager turen cirka halvanden time hver vej, så det bliver nok nødvendigt med sådan en slags restitueringspause.

Det kræver lidt benarbejde at træde cyklen i gang, men da vi først kommer op i fart, føles det ikke specielt hårdt, og vi har masser af overskud til at suge naturen til os. Den røde cykel lyser op i det sydvestjyske landskab med sine klitter, hede og lyng, der endnu ikke er sprunget ud, for vi har ramt en ret kold forårsdag.

Skinnecykeltur mellem Nørre Nebel og Nymindegab

Nørre Nebel og vestkystbyen Nymindegab er forbundet af et gammelt jernbanespor, der i dag bliver brugt til skinnecykler.

Det er foreningen Den Selvejende Institution Skinnecykler, der står bag vedligeholdelse og udlejning.

Udlevering af nøgler til skinnecyklerne finder sted hos Conny Engholm ved Dyrehaven Engholm (adressen er Blåbjergvej 20, 6830 Nørre Nebel), der ligger omkring 100 meter fra perronen.

Turen er omkring otte kilometer hver vej, og der er flere rastepladser langs banen.

Det tager omkring halvanden time hver vej.

Der er kun et spor. Det betyder, at de, der cykler hjemad, skal løfte cyklen af, når de møder modkørende cykler, der er på vej ud.

I alt er der 35 skinnecykler. 

På den almindelige er der plads til en cyklist og to passagerer. Fire en halv time på en almindelig skinnecykel koster 150 kroner. Der er tre afgange om dagen. Leje for hele dagen koster 300 kroner.

På tandemcyklerne er der plads til to chauffører og to passagerer. Fire en halv time koster 225 kroner. Der er tre afgange om dagen. Leje for en hel dag koster 450 kroner.

Særligt i sommerens højsæson er det en god idé at booke skinnecyklerne på forhånd. Det gør man ved at skrive en mail til hey@skinnecykler.dk.

Læs merewww.skinnecykler.dk.

Mens vi cykler af sted på den glimrende jernbane, sender vi en tak til den frivillige forening, der har lagt kræfter i at reparere cyklerne og vedligeholde sporet, inden sæsonen gik i gang i påsken. Foreningens navn er Den Selvejende Institution Skinnecykler. Den lejer banen, der hedder Vestbanen. Bestyrelsens sekretær, Bente Møller, kan fortælle, at foreningen blev etableret af lokale drivkræfter og mere til:

- Det er byens lokale cykelhandler, Jørgen Mailand, der har bygget skinnecyklerne, og som stadig vedligeholder dem. Han er lidt af en Georg Gearløs. Derudover er en håndfuld frivillige i gang med at udbygge perronen i Nørre Nebel, så der blandt andet bliver plads til mere parkering.

Skinnecyklerne er bygget af Nørre Nebels gamle cykelhandler Jørgen Meiland. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Pengene, som foreningen får ind gennem udlejning af skinnecyklerne, går til turistfremmende formål. På den måde har Nørre Nebel blandt andet fået en ny rundkørsel, den lokale rideklub har fået et tilskud, og Dyrehaven Engholm blev hjulpet i gang i opstartsfasen.

Inden foreningen overtog Vestbanen i slutningen af 90’erne, blev den brugt af den danske hær. Den historie kender frivillig Jørgen Bundgaard mere til end Bente Møller.

- Jernbanen blev anlagt til militæret under anden verdenskrig og blev senere brugt af den danske hær til at transportere kampvogne til Danmarks sidste kampvognsværksted, der lå i Nymindegablejren, fortæller Jørgen Bundgaard, som klart anbefaler at tage en pause, når man kommer til Nymindegab.

De røde skinnecykler er en flot kontrast til det jyske landskab. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Ikke kun for at opleve Vesterhavet, men også besøge Nymindegab Museum.

- Skinnecykelturen er slet ikke så ringe en oplevelse - både for turister og lokale. Længden på turen er lige tilpas og går igennem det bedste landskab med hede, klitter, skov og strand. Fra at begynde i det små blev projektet en succes på alle måder, uddyber han om den store efterspørgsel, der er på at leje cyklerne om sommeren.

Annonce

Tur-retur

En efterspørgsel, som vi forstår bedre og bedre, i takt med at vi triller af sted på skinnerne med retning mod Vestkysten, for det er, som om vi sammen med skinnerne bliver suget dybere ind i den vestjyske natur.

Et stykke inde i turen holder vi madpakkepause i et stort madpakkehus, som giver os mulighed for at søge læ for en kold aprilvind. Al den friske luft og trampen i pedalerne har gjort os sultne, så det er perfekt timing. Havde vi været til den slags udendørs gastronomi, kunne vi have grillet på opsatte grill. Men vi tager den sidste slurk af vores sodavand og fortsætter turen. For vi kan godt lide at cykle på skinnecyklen. For det første fordi det er sjovt, og for det andet for at holde varmen.

Ved vejene skal man stå af cyklen for at åbne og lukke vejbomme. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Banen krydser trafikerede veje et par steder, hvor man skal holde øje med biler. Her er der fri bane. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Da vi når til en lille perron i Nymindegab, er vi blevet så fortrolige med skinnecyklen, at vi med lethed og i samarbejde får den vendt i retning tilbage mod Nørre Nebel. Man kan godt være sikker på at skulle udføre den manøvre mindst et par gange og mere til, hvis man møder en modkørende. Her er reglen, at de, der cykler hjemad, skal løfte cyklen af, når de møder modkørende cykler, der er på vej ud.

Skinnecykling

Der er skinnecykling på nedlagte jernbaner fem steder i Danmark med ruter på mellem 5 og 30 kilometer.

Ud over Nørre Nebel-Nymindegab er der Amagerbanen ved hovedstadsområdet, Assens-Tommerup på Fyn, Herborg-Skjern og Randers-Allingåbro i Jylland.

Læs merewww.railtrails.dk.

På denne forholdsvis kolde dag møder vi ingen, så vi nyder at suse af sted i det, der føles som eksprestogsfart. Da vi triller det sidste stykke tilbage til vores startsted ved den lille perron i Nørre Nebel, føler vi os en smule matte, men meget glade. Med røde kinder og vind-uglet hår afleverer vi nøglen i en postkasse ved dyrehaven, hvor vi fik den udleveret.

På vej hjem er vi enige om, at vi helt sikkert godt kunne tænke os at gentage succesen. Forhåbentlig på en dag med lidt mere sol og varme. Det ville være perfekt skinnecykelvejr.

Jernbanesporet mod Nymindegab kan virke uendeligt, men strækningen er otte kilometer. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det er god mulighed for at suge naturen til sig på skinnecykelturen, for når først man har trampet pedalerne i gang, er der ikke så meget, man skal holde øje med. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Udsigt fra skinnecyklen på en tidlig forårsdag. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Alarm 112 For abonnenter

Få det fulde overblik over Viby-sagen: Derfor endte drabsmand med 12 års fængsel for at stikke sin eks-hustru ihjel

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

50 år som dronning: Jubilæum fejres med to ture i karet, hyldest på Rådhusets balkon og folkefest i Mindeparken

Byudvikling For abonnenter

Kommunen takker nej til milliongave fra bygherre: Tvivl om juraen nulstiller aftale

Debat

David Nielsen betalte prisen: Og nu er løsningen på AGF's krise åbenbart et seminar

Aarhus For abonnenter

Aarhus var i akut mangel på stemmetællere: Så fandt kommunen en løsning

Formand for landdistrikter om penge til sportshaller i bytte for flere vindmøller og solceller: - Det er slet ikke nok

Alarm 112

Så faldt dommen i Viby-knivstikkeri: Der var tale om drab - og straffen kunne have været højere

Aarhus For abonnenter

Bag om myten: Er Botanisk Have en voldtægtsmagnet som kvinder bør undgå om natten?

Alarm 112

Fireårig datter ville gerne se sin mor: - Storebror måtte forklare, at far havde stukket hende ned, og at de ikke ville se mor igen

Se billederne: Kom med ind i Victor og Birgittes vilde drømmehus med 360 graders terrasse, snedkerkøkken og privat shelter direkte ned til åen

Byudvikling

Aarhus Havn er årsag til 17.000 job: Sådan er havnen kommet frem til tallet

AGF For abonnenter

David Nielsen fyldte mere på gangene i AGF, end de fleste lige aner - og derfor bliver hverdagen med en ny cheftræner også en helt anden nu for klubben, spillerne og fansene

AGF

AGF-duo klar til U21-landsholdet - men Hausner er forbigået

Annonce