Annonce
Livsstil

Fra pita til pizza: Jacob's tidligere natklub og pitabar har fået nyt liv

Merja Rahkola-Toivanen er medejer af pizzakæden Classic Pizza Restaurant, der nu vil prøve kræfter med udlandet - første stop: Aarhus. Foto: Jacob Vestervig

Jacob's barBQ er en saga blot. Nu prøver en finsk gourmet-pizzakæde kræfter med lokalerne, der før husede pitabar og natklub.

AARHUS: Så kom der atter liv i lokalerne, der i flere årtier husede det forgangne Jacob's Barbq. Eller i nogle af dem i hvert fald.

Baggården med tidligere pianobar og restaurant er fortsat til leje, men i bygningen mod Vestergade, hvor pitabrød i millionvis gennem årene er blevet langet over disken, og hvor en af byens hotteste natklubber i 90'erne holdt til, har den finske pizzakæde, Classic Pizza Restaurant, slået sig ned. Restauranten er den første uden for Finland, hvor kæden i forvejen har 13 af slagsen.

- Vi valgte Aarhus, fordi det er sådan en smuk og speciel by, og fordi vi fik mulighed for den her lokation, hvor halvdelen af byen er blevet forelskede på et eller andet tidspunkt, har vi hørt, grinede kædens medejer Merja Rahkola-Toivanen torsdag, da der var åbningsreception.

- Og så tror jeg, at folk husker, at der tidligere lå en god restaurant her, og det passer godt, for det er vi også. Vi er ikke et pizzeria, men en restaurant med pizzaer af højeste kvalitet. Vi har tre salater på menukortet, men ellers er det pizza som appetizer, pizza som hovedret og pizza til dessert. Alle råvarer er den bedste kvalitet, man kan finde på markedet, og vi har lovet at lave den bedste pizza i Norden. Det er et stort løfte, men vi kan holde det, sagde hun.

Classic Pizza Restaurant har også en afdeling på vej i København.

Læs mere her: www.classicpizza.dk

Annonce

Classic Pizza Restaurant

Startede som en lille restaurant i den finske ferieby Hanko i 1996.I dag har kæden 13 restauranter i Finland.

Restauranten i Vestergade 3, Aarhus er den første uden for Finland; én mere er på vej i København.

I dag er det svært at forstå, at dette lille hjørne engang var et af byens hotteste dansegulve. Foto: Jacob Vestervig
Den tidligere pitabar og den tidligere café og natklub er slået sammen til ét lokale. Foto: Jacob Vestervig
Foto: Jacob Vestervig
Foto: Jacob Vestervig
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce