Annonce
Fødselsdage

Fra revolutionerende rockhelt til ridder

Dronning Elizabeth slog The Kinks' forsanger, Ray Davies, til ridder i 2017. Foto: John Stillwell/Ritzau Scanpix
Sir Ray Davies lagde hele verden ned med bandet The Kinks' rå rockrytmer. Den nyslåede ridder fylder 75 år fredag 21. juni.

75 Det engelske rockband The Kinks optrådte for første gang i Danmark i midten af 1960'erne, hvor bandet straks kom i fokus for andet end musikken. I ren og skær begejstring flåede flere hundrede Kinks-fans Tivolis Koncertsal fra hinanden. Bandet blev dirigeret i omklædningsrummet, og et aggressivt politi tog sig af de vilde koncertgæster. Noget lignende var aldrig set i Danmark.

Fredag 21. juni fylder bandets frontfigur og forsanger, Ray Davies, 75 år.

Han dannede The Kinks sammen med lillebror Dave Davies i 1963. De var de yngste af otte børn i en arbejderfamilie i Nordlondon. Året efter fik orkestret sin første pladekontrakt, og samme efterår slog bandet igennem med sangene "You Really Got Me" og "All Day and All of the Night". De to rå rocknumre var skåret efter en simpel skabelon af ung kærlighed og lyst og ramte plet hos publikum verden over.

Ray Davies' stil udviklede sig dog hurtigt, og The Kinks prøvede sig af i flere forskellige genrer. Teksterne bevægede sig over i sociale kommentarer - især med fokus på det britiske klassesamfund. Udgivelserne har siden inspireret utallige andre bands og endda en hel genre. Britisk britpop var næppe blevet til noget uden The Kinks' forlæg.

I 1996 gik bandmedlemmerne hver til sit, men Ray Davies fortsatte med musikken og udgav flere soloalbum.

USA havde altid inspireret sangskriveren, og efter årtusindskiftet flyttede han til New Orleans. Her var det dog nær gået helt galt, da han blev skudt i benet under et gaderøveri i 2004. Den oplevelse mundede ud i hans seneste udgivelser - en selvbiografi med navnet "Americana" og to tilhørende albummer.

Han har også stået bag prisbelønnede musicals, blandt andet to skrevet over The Kinks-hittene "Come Dancing" og "Sunny Afternoon".

Davies' foreløbigt sidste optræden på den helt store scene var under afslutningsceremonien ved OL i barndomsbyen London i 2012, hvor han spillede "Waterloo Sunset". Og i 2017 blev han så udnævnt til Sir Ray Davies.

Annonce
Ray Davies optræder stadig sporadisk på scenen - her på Ledreborg Slot i 2010. Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

AGF

AGFs cheftræner efter 3-1-sejr i Midtjylland: - Jeg er sindssygt stolt

Annonce