Annonce
Sport

Fredagsløb uden Birger Jørgensen

Enson og Birger Jørgensen efter sejr i hestens sæsondebut i Odense. Fredag på Jydsk Væddeløbsbane kan sejren eventuelt følges op i eftermiddagens 2. løb. Foto: Gorm Johansen
For første gang i en årrække er Birger Jørgensen tvunget til afstå fra at deltage i løbene på sin hjemmebane.

HESTESPORT: Det hører til sjældenhederne at Birger Jørgensen pådrager sig dommernes straf for forseelser i travløbene, og at han decideret er blevet udelukket er nærmest ikke sket i mands minde.

Således er det undtagelsen, der bekræfter reglen, når den mangedobbelte championkusk netop nu afsoner tre dages udelukkelse fra løbsdeltagelse. Han bliver således tilskuer til fredagens løb på Jydsk Væddeløbsbane, hvor han ellers plejer at køre i hovedparten af løbene.

- Hvorfor skulle det ikke komme til mig lige så godt som nogen anden, siger Birger Jørgensen om hændelsen 31. januar i Aalborg, der førte til udelukkelsen.

Her fandt dommerne Birger Jørgensens drivning ureglementeret, men det er hovedpersonen helt afklaret omkring.

- Jeg sad bare stille og roligt og animerede hesten frem mod mål. Det var ikke et spørgsmål om at opnå en bedre placering. Jeg sluttede ottende i mål og kunne ikke været blevet bedre placeret, siger Birger Jørgensen.

Annonce

Ikke slået på forhånd

Skønt han derfor ikke skal i køredragten fredag, så bidrager han til løbene gennem at starte staldens lovende fireåring Enson. I Birger Jørgensens tvungne fravær får den Jeppe Juel som kusk. Det er blot en uge siden Enson sæsondebuterede med knusende overlegen sejr på Fyens Væddeløbsbane.

- Det var tilrettelagt efter at Enson skulle starte i dette løb, men så fik jeg udelukkelsen og derfor startede vi hesten ugen forinden i Odense. Det gik ok, så nu prøver vi igen her, fordi der efterfølgende kommer en tid, hvor der ikke er løb som passer for hesten, forklarer Birger Jørgensen dispositionen.

Chancen fredag vurderer han således:

- Ensom skal møde gode konkurrenter, men den er ret så hurtig på benene og jeg tror ikke nødvendigvis, at den er slået på forhånd. Der er vel to-tre stykker som kan gøre op om sejren.

Mild vinter betyder længere sæson

Traditionelt er februar lavsæson for travsporten mens talrige heste holder vinterpause. Det bærer fredagens løb imidlertid ikke præg af, idet en vifte af gode heste findes i startlisterne.

- Den milde vinter har måske gjort, at flere er kommet tidligere i gang, vurderer Birger Jørgensen.

- Og i takt med at hestene generelt ikke starter så hyppigt som tidligere, så tror jeg også, at nogen forsøger at gøre sæsonen længere. Måske har nogle heste haft en dårlig periode på et andet tidspunkt i sæsonen, hvilket kan betyde, at de holdes i gang hen over vinteren. I tilfældet Enson, så starter den nu fordi hesten skal have lidt løbsrutine mens den milde vinter er til det. Det er der måske også andre som vælger, analyserer Birger Jørgensen.

Fredagen tæller i alt ni løb på Jydsk Væddeløbsbane fra klokken 15.45

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce