Annonce
Udland

Norges regering skrumper efter hjemtagelse af IS-kvinde

Norges statsminister, Erna Solberg, fortsætter i spidsen for mindretalsregering efter Fremskrittspartiets exit

Det norske parti Fremskrittspartiet (FrP) forlader Norges regering.

Det meddeler partiets leder, Siv Jensen, på et pressemøde i kølvandet på et møde med statsminister Erna Solberg (Høyre).

Mødet med Solberg blev holdt som følge af en krise udløst af de norske myndigheders hjemtagelse af en kvinde og hendes to børn fra Syrien.

Der er tale om en 29-årig norsk-pakistansk kvinde. Hun er sigtet for at have tilknytning til to militante grupper i Syrien - herunder Islamisk Stat (IS).

Det indvandringskritiske FrP har været imod hjemtagelsen af kvinden.

- Der er samlet set ikke længere grundlag for, at FrP fortsætter i regering. Derfor har jeg i dag meddelt statsministeren, at der heller ikke er grundlag for at lægge en liste frem med krav.

- Vi har også noteret os de signaler, som de andre regeringspartier er kommet med i forhold til at komme FrP i møde, siger hun ifølge NRK.

Den norske regering består nu af Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Siv Jensen siger, at partiet stadig ønsker Erna Solberg som statsminister.

- Vi har ikke noget ønske om at udskifte landets statsminister. Vi mener, at Solberg er den rette til også at lede landet fremover, lyder det.

Den 29-årige norsk-pakistanske kvinde landede sent fredag aften i Norge og blev straks anholdt. Hun er mandag varetægtsfængslet i fire uger.

Solberg kommenterer FrP's udmelding kort efter Siv Jensens pressemøde.

Hun understreger først og fremmest, at hun har tænkt sig at forblive i spidsen for en mindretalsregering.

Hun siger også, at det norske udenrigsministerium havde undersøgt muligheden for kun at bringe børnene hjem til Norge.

Det kunne dog ikke lade sig gøre, siger hun.

- Derfor stod vi et dilemma, hvor mulighederne var at tage dem alle hjem eller beholde dem dernede, hvilket ville udgøre en risiko for kvindens syge femårige dreng, siger Erna Solberg.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce