Annonce
Rejser

Fremtidens fly ligner et V

Planen er, at flyet i første omgang skal drives af de mest brændstofeffektive jetmotorer på makedet, men tanken er, at de senere kan erstattes af for eksempel elektrisk boostede torbofans. Illustration: Edwin Wallet

Det hollandske luftfartsselskab KLM vil sammen med det tekniske fakultet på universitetet i hollandske Delft udvikle et nyt fly, der kan tage lige så mange passagerer som en Airbus A350, men som skal bruge 20 procent mindre brændstof, skriver Check-in.dk.

Flyet skal efter planen have form som et V, og samarbejdsparterne gør dermed op med idéen om, hvordan et fly skal se ud. Det flyvende V bliver mindre, lettere og mere aerodynamisk end en Airbus A350, men kan i en standardkonfiguration alligevel medtage 314 passagerer og får 160 kubikmeter lastrum til gods - altså plads ud over det, der skal bruges til bagage.

Ifølge Check-in.dk vil passageroplevelsen bliver forbedret i forhold til de nuværende flytyper. Vigtigt for flyselskaberne og lufthavnene er også, at det nye fly vil kunne benytte de eksisterende faciliteter i lufthavnene - gates, standpladser, rulleveje og startbaner.

Det er uvist, hvornår det flyvende V er klar til kommerciel drift. Men KLM og TU Delft regner med at kunne præsentere en flyvedygtig skalamodel og en del af kabinen i fuld størrelse til oktober, når KLM markerer 100-års fødselsdag. /thor

Annonce
Flyet får samme passagerkapacitet som Airbus A350, men er kortere. Illustration: Edwin Wallet
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce