Annonce
Aarhus

Fremtidens transportmiddel eller årsag til trafikkaos? Stiften hjælper læserne på sporet af en forklaring

Skal Aarhus have flere letbanestrækninger? Århus Stiftstidende publicerede i foråret og sommeren 2020 en stor artikelserie om Aarhus Letbane for at klæde læserne bedre på til debatten. Foto: Henrik Lund
Aarhus Letbane fik en svær start, men nu kører den på skinner: Stort set til tiden - dag ud og dag ind, og vel til alles tilfredshed? Nej. I den offentlige debat står den konstant for skud, og planerne om at udvide banen med en etape 2 mødes af flere med en hovedrysten: For dumt, for ufleksibelt, for dyrt i både anlæg og drift. Andre er dog overbevist om, at mere letbane er den eneste kur mod øget trafikkaos i og omkring Aarhus.
Annonce

AARHUS: Århus Stiftstidende satte på print og på stiften.dk i foråret 2020 fokus på Aarhus Letbane. I en lang række artikler gennemgik vi dens økonomi, styrker og svagheder. Vi gav et indblik i letbanens historie, fortalte om udvidelsesplaner og berettede fra talrige snakke med pendlere, eksperter og politikere.

Formålet var at give læserne bedre indsigt i emnet for på den måde at kvalificere debatten, når det i en nær fremtid skal besluttes, om banen skal udvides med en etape 2, eller om behovet snarere skal løses med BRT-busser – elektriske busser i eget spor.

Her får du et samlet overblik over artikelserien, som stadig kan læses på stiften.dk, for de der har abonnement. Har du endnu ikke adgang til Stiftens betalingsartikler, tilbyder vi i resten af september måned et introduktionstilbud, så den første måned kun koster en krone. Har du lyst til at læse med, så klik på et af de mange aktive links nede i artiklen og følg vejledningen. Den ene kroner det koster giver naturligvis også adgang til resten af Århus Stiftstidendes betalingsartikler.

Annonce

Etape 2 - letbane eller BRT-busser?

Serien åbnede med en artikel om fremtidens planer om mere letbane eller BTR-busser.

Nyt forslag: Aarhus kan få meget mere letbane - eller busser i egen bane.

En prognose for trafikken i Aarhus: Aarhus er bilernes by: Om 15 år bryder trafikken sammen.

Illustration: Samspil 2030

Samt et par toneangivende politikeres holdning til, om vi skal have mere letbane eller en busløsning: Letbane eller Bus Rapid Transit: Politikerne er uenige.

Annonce

Skidt start

Letbanen kom som bekrendt skidt fra start, da åbningen blev udsat, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne godkende banen.

Da åbningen gik i kage: Til det allersidste troede letbanen på grønt lys fra Trafikstyrelsen.

Desuden en sidehistorie: Hasteopgave fra vred regionsformand - hospitalets navn skal rettes!

Annonce

Jernbaner bygget om til letbaner

Hele den grundlæggende idé med banen, så måske let ud, men...

Tre jernbaner bundet sammen til én: Opgaven så legende let ud - men var enormt kompliceret

Grenåbanen afskat tidligere byen fra havnen. Arkivfoto: Jens Thaysen
Annonce

Hvem ejer letbanen?

Om de mange aktører som har haft eller har søgt indflydelse på projektet.

Letbanen med det mudrede bagland: - Demokratiet tabte hurtigt grebet.

Desuden en sidehistorie: Aarhus Letbane er helt sin egen: Danmarks tre letbaneselskaber har vidt forskellige ejerforhold.

Annonce

De store skuffelser

Om en række forventninger, som ikke blev indfriet – blandt andet for de handicappede.

Letbanens indtog i Aarhus: Skuffelser i lange baner.

Plus fire eksempler på kiks og misforståelser: 'Øjebæ': Fravalgte elmaster til letbanen kom op alligevel. Nødtørftigt: Toiletterne blev sparet ud af letbanens tog. 'Papirnusseri': Til en start måtte toget ikke stoppe i Thorsager. Samt Vred nabo: Letbanens omformerstation larmer og tager udsigten.

Annonce

Uheld og ulykker

Allerede inden åbningen kom de første trafikanter i karambolage med letbanes tog.

Århusianerne har vænnet sig til den ny i trafikken: Trafikuheld der involverer letbanen halveret.

Et af de mere alvorlige uheld på den nyanlagte del af letbanen skete tæt på Dokk1, hvor en bilist forsøgte at krydse letbanesporene. Foto: Henrik Lund

Artikel om dødsulykke på Djursland: Den sorteste dag i letbanens historie.

Interview med offer for et voldsomt sammenstød med letbanen i Odder: Morten blev kørt ned af Letbanen: Lægerne havde ikke spået ham til at være i live.

Annonce

Samlet pris: 4,25 milliarder

Der har været jongleret med tal om anlægsprisen for Aarhus Letbane. Her kan du læse en grundtig gennemgang, der viser at den nøjagtige pris løb op i 4,25 milliarder kroner.

Bortset fra et hovsa på 700 millioner: Sådan løb letbanen op i 4,25 milliarder.

Sidehistorie om statens rolle i projektet: Rigsrevisionen: For lidt styr på letbaneselskabet og økonomien fra starten.

Samt en artikel om de voldsomme nedskrivninger af banens værdi, som fremgår af regnskaberne: På papiret er letbanen ikke de 4,25 milliarder værd, den har kostet.

Goddag til letbanen blev et farvel til busser

Om at banen er meget dyrere end busser i drift.

Aarhus Letbane versus de gule bybusser: Hvor får vi mest for pengene og hvorfor

Sidehistorie om de buspassagerer, som har set deres ruter beskåret, for at der kunne blive penge til letbanens drift: Regningen for letbanen har ramt busserne: - Det er urimeligt, at de ældre skal bøde

Bilister over i letbanetoget

Om at reducere biltrafikken for at få folk til at benytte letbanen

Trafikekspert slog første streg til letbanen: Han vil bruge pisk for at redde banens økonomi

Bonusser til ledelsen

Om direktørlønninger, bonusordninger og jobskifte hos Aarhus Letbane

Derfor fik eks-direktøren 1,4 millioner i bonus for ufærdigt arbejde

Sidehistorie om bonusordninger hos letbanen: Fastholdelse: Letbanen betalte bonusser for 11,8 millioner

Samt en historie om direktørens jobskifte: Nyheden om letbanedirektørens jobskifte udløste damage control

Glade pendlere ønsker mere letbane

Om pendlerne, som i dag er glade for banen.

Pendlerne om letbanen: Langt bedre end sit rygte, men informationsniveauet kunne være bedre

Sidehistorier om Passagerer ønsker flere afgange og en udbygget letbane.

Om Tog på Odderbanen springer stationer over – og det bliver de ved med et stykke tid endnu.

Og om stationen i Lystrup: Letbanens vigtige knudepunkt: Let og smidigt når det fungerer – dybt frustrerende når det svigter.

Letbanen truet til tavshed

Sidst i maj 2020 kunne Århus Stiftstidende over to artikler afsløre, at Aarhus Letbane følte sig truet til tavshed af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at indtage en "passiv og accepterende rolle", da kritikken haglede ned over letbanekontoret efter den aflyste åbning 23. september 2017.

Nye oplysninger dukket op: Aarhus Letbane følte sig truet til tavshed af styrelse efter aflyst letbaneåbning i 2017

og Beskyldes for totalt svigt: Notat rejser kras kritik af Trafikstyrelsen efter den aflyste letbaneåbning

Efter miseren med de manglende godkendelser af Aarhus Letbane, blev en ekstern evaluering bestilt af daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA). Rapporten gav ni anbefalinger, som Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen siden har implementeret: Efter letbanekaos i Aarhus: Ni anbefalinger skal lette vejen til sikkerhedsgodkendelse

Etape 2 vil levere tog til tiden, men bliver en stor udfordring at anlægge

Næste etape af letbanen bør ikke støde på samme problemer, som etape 1 gjorde og delvis stadig gør. Derfor er der udsigt til et langt mere smidigt forløb, når trafikken skal i gang på strækningerne.

Aarhus Letbanes anden etape skal blandt gå til Brabrand. Sådan forestiller Aarhus Kommune, at en station for både letbane og tog kan komme til at se ud. Illustration: Aarhus Kommune

Letbanens etape 2 vil levere transport til tiden

men der skal flyttes ledninger. Der skal tages hensyn til fredede bygninger og meget mere, når letbanens etape to skal anlægges: Kæmpe-udfordring at sende letbane gennem midtbyen

Flertal i Folketinget er klar til at betale til næste etape

Regeringen og dens støttepartier er klar til at hjælpe med økonomien, hvis byrådspolitikerne i Aarhus og Favrskov beslutter sig for, at byen skal udvide Aarhus Letbane med en etape 2 til Brabrand, Aarhus Ø og Hinnerup.

Staten punger ud: Der er flertal i Folketinget for medfinansiering af næste letbaneetape

I højre side af folketingssalen er viljen til at skyde penge i mere letbane dog ikke til stede.

Blå blok siger nej til mere letbane

Århusianerne er vilde med letbanen, men vil have busser på etape to

Århus Stiftstidende fik i løbet af sommeren foretaget en meningsmåling, der viste stor tilfredshed med letbanens Etape 2. Alligevel ønsker et flertal, at der skal køre busser på næste etape.

Meningsmåling: Vi er vilde med letbanen – men der skal køre busser på etape to

Efter mere end 30 artikler om letbanen rundede vi serien af med: Forsinkelser, aflysninger og tog der endelig kører: Letbanetema er slut

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Kulturrådmand overlever kampvalg: Det Radikale bagland peger fortsat på Rabih Azad-Ahmad

Annonce